Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

POLREGIO: Tabor z unijnym wsparciem i modernizacje

inforail
24.06.2025 10:30
0 Komentarzy

W ostatnich 12 miesiącach rozmowy Zarządu POLREGIO z rządem, instytucjami dystrybuującymi środki unijne oraz samorządami, zaowocowały pozyskaniem dofinansowania na zakup nowoczesnych, zeroemisyjnych pojazdów dla regionów świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego.

Dzięki współpracy z samorządami, na przełomie 2028 i 2029 roku na tory wyjedzie pięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z najnowocześniejszymi systemami bezpieczeństwa, klimatyzacją, monitoringiem oraz udogodnieniami dla pasażerów, m.in. ładowarkami USB i miejscami dla osób o ograniczonej mobilności. O przetargu na nowe ezty pisaliśmy w InfoRail.pl.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych planuje wprowadzić POLREGIO na przełomie 2028 i 2029 roku?
  2. Jakie działania w zakresie modernizacji taboru podjęło POLREGIO w 2025 roku?
  3. Dlaczego rozwój zaplecza technicznego i utrzymania taboru jest obecnie priorytetem dla POLREGIO?
EN96A
Pociąg Polregio/foto: Polregio

Inwestycje w tabor

Łączna wartość tych inwestycji to około 194 mln zł, z czego ponad 77 mln zł to środki unijne. – Sukces jest symboliczny, bo potrzeby POLREGIO są znacznie większe. To jednak ważny krok w dobrą stronę – komentował prezes Krzysztof Pietrzykowski w marcu 2025 roku. Zakup nowych pojazdów to strategiczny kierunek rozwoju spółki, choć czas oczekiwania na realizację takich inwestycji może wynosić nawet do czterech lat. Dlatego Zarząd rozważa także zakup używanego, maksymalnie kilkunastoletniego taboru. – By móc dokonać potrzebnych zakupów, potrzebujemy wsparcia z zewnątrz. Oszczędności i optymalizacja działania nie zapewnią nam już więcej środków – dodaje Krzysztof Pietrzykowski.

Wymiana wysłużonego taboru jest jedną z najpilniejszych potrzeb spółki. W latach 2016–2024 park taborowy POLREGIO zmniejszył się aż o 63% – z ponad 900 do niewiele ponad 300 własnych pojazdów. Średni wiek taboru przekroczył 40 lat. Szacuje się, że zapewnienie oczekiwanej zdolności operacyjnej i jakości usług wymaga pozyskania około 100 nowych pojazdów do 2030 roku, co przekracza obecne możliwości finansowe spółki.

Modernizacje i wzmacnianie potencjału

W 2025 roku podpisano umowę z PESĄ Mińsk Mazowiecki na kompleksową modernizację siedmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych ED72 (naprawa poziomu P5). Zmodernizowane pociągi, wyprodukowane w latach 90., mają wrócić na tory do końca 2026 r., oferując pasażerom wyższy komfort, nowoczesne udogodnienia i zwiększoną prędkość maksymalną. Wartość tego kontraktu to blisko 188,4 mln zł brutto.

Nowy Zarząd konsekwentnie rozwija również zaplecze techniczne spółki oraz rozbudowuje kompetencje w tym zakresie w nowych lokalizacjach. 

– Sektor utrzymaniowy jest dziś dla nas kluczowy. Przygotowujemy się do rozwoju obsługi taboru własnego, myślimy również o kierowaniu usług na zewnątrz. Wykonujemy nie tylko przeglądy poziomu P4, P5 pojazdów EN57 i ich modernizowanych wersji - m.in w Kruszewcu czy w Iławie, ale również prowadzimy utrzymanie poziomu P3 i P4 pojazdów nowoczesnych - m.in. w Toruniu, Skarżysku-Kamiennej, Chojnicach, Kędzierzynie-Koźlu i Suchej Beskidzkiej. Jesteśmy też w ostatniej fazie przygotowań do otwarcia nowego zaplecza utrzymaniowego w Olsztynie. Poprzez rozszerzenie profilu działalności spółki chcemy zwiększyć dynamikę jej rozwoju i umocnić naszą pozycję na rynku – zauważa wiceprezes Wojciech Dinges.

Rok Zarządu

20 czerwca 2024 roku POLREGIO powołano nowy Zarząd największego pasażerskiego przewoźnika kolejowego w Polsce. Dziś spółka podsumowuje intensywny czas reorganizacji, modernizacji i wdrażania usprawnień.

– Rocznica powołania to dobra okazja do podsumowań. Za nami wiele wyzwań, z których część była naprawdę trudna. Wyzwań nie brakuje też przed nami. Najważniejsze jest jednak to, że udało nam się odbudować dialog, wdrożyć rozwiązania realnie poprawiające sytuację na kolei regionalnej i przywrócić wiarę w to, że da się przezwyciężyć niemoc, która paraliżowała POLREGIO przez długie lata – mówi prezes Zarządu POLREGIO Krzysztof Pietrzykowski.Szczególnie istotne były dla nowego Zarządu działania w regionach, gdzie jakość przewozów wymagała pilnej poprawy. – Jesteśmy świadomi tego, ile pracy jest jeszcze przed nami, ale roczny bilans pokazuje, że warto konsekwentnie realizować przyjęte cele. Dziękuję wszystkim pracownikom, którzy byli częścią tego procesu. Działamy dalej – dodaje prezes Pietrzykowski.

Komentarze