Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polregio szuka wykonawcy naprawy powypadkowej EZT EN57AL-1536

inforail
08.12.2025 09:30
0 Komentarzy

Polregio S.A. ogłosiło postępowanie w trybie procedury konkurencyjnej na wykonanie naprawy powypadkowej elektrycznego zespołu trakcyjnego EN57AL-1536.

Zamówienie dotyczy kompleksowych usług w zakresie naprawy i konserwacji taboru kolejowego. Postępowanie prowadzone jest w trybie otwartym, a oferty mogą składać wykonawcy krajowi i zagraniczni, którzy spełnią określone warunki udziału i nie podlegają wykluczeniu.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego doświadczenie w naprawach powypadkowych oraz w realizacji prac 4. i 5. poziomu utrzymania jest kluczowym wymogiem w postępowaniu ogłoszonym przez Polregio?
  2. W jaki sposób zastosowanie jedynego kryterium oceny ofert – ceny – może wpłynąć na konkurencyjność i jakość realizacji naprawy EZT EN57AL-1536?
  3. Jakie znaczenie dla utrzymania zdolności przewozowej Polregio ma szybkie i kompleksowe przywrócenie do ruchu jednostki EN57AL-1536 po naprawie powypadkowej?
EN57AL-1563 po wypadku
EN57AL-1563 po wypadku/foto: Straż Pożarna

Zakres zamówienia i miejsce realizacji

Przedmiot zamówienia obejmuje pełną naprawę powypadkową jednostki EN57AL-1536 zgodnie ze szczegółowym opisem zawartym w załączniku do umowy i SWZ. Oznacza to konieczność wykonania wszystkich prac przywracających pojazd do stanu pełnej zdatności technicznej, zgodnej z przepisami i dokumentacją techniczną.

Miejscem realizacji zamówienia jest obszar Białostocki (NUTS PL841), co oznacza, że naprawa będzie prowadzona w zakładzie wykonawcy lub we wskazanej lokalizacji na terenie tego regionu. Szacowany czas realizacji zamówienia wynosi 180 dni, przy czym ostateczne terminy zostały doprecyzowane w projekcie umowy stanowiącym część dokumentacji przetargowej.

Kto może wystartować w przetargu?

Do udziału w postępowaniu mogą przystąpić wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu na podstawie:

  • art. 108 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (z wyłączeniem pkt h),
  • art. 109 ust. 1 pkt 4 Pzp,
  • przepisów tzw. ustawy sankcyjnej z 13 kwietnia 2022 r. dotyczącej przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę,
  • art. 5k rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014.

Zamawiający nie stawia szczególnych wymagań w zakresie sytuacji ekonomicznej, finansowej ani formalnych uprawnień do prowadzenia działalności. Kluczowym warunkiem udziału jest natomiast doświadczenie techniczne i zawodowe.

Wykonawca musi wykazać, że w ciągu ostatnich trzech lat (lub krócej, jeśli prowadzi działalność krócej) należycie zrealizował:

  • co najmniej dwie usługi naprawy powypadkowej pojazdu kolejowego o wartości min. 800 000 zł netto każda,
    lub
  • co najmniej dwie usługi w zakresie czynności 4 lub 5 poziomu utrzymania pojazdów kolejowych (wg rozporządzenia Ministra Infrastruktury) o wartości min. 800 000 zł netto każda,
    lub
  • co najmniej jedną usługę naprawy powypadkowej pojazdu kolejowego i jedną usługę 4 lub 5 poziomu utrzymania, każdą o wartości min. 800 000 zł netto.

Ocena spełniania warunków będzie prowadzona w formule „spełnia/nie spełnia” na podstawie dokumentów wymaganych w SWZ.

Cena jedynym kryterium wyboru

Polregio zdecydowało się na prostą strukturę kryteriów – jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest cena, z wagą 100%. Oznacza to, że wszystkie oferty spełniające wymagania formalne i techniczne będą porównywane wyłącznie pod kątem zaproponowanej wartości brutto.

Takie podejście wymusza na wykonawcach precyzyjne skalkulowanie kosztów prac naprawczych, materiałów, robocizny oraz ewentualnych badań i prób po zakończeniu naprawy.

Warunki formalne: wadium, forma oferty, terminy

Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości 60 000 zł. Szczegółowe zasady dotyczące formy, terminu i sposobu wniesienia wadium zostały opisane w SWZ.

Postępowanie jest prowadzone w pełni elektronicznie. Oferty należy składać za pośrednictwem platformy zakupowej Polregio (polregio.eb2b.com.pl), z użyciem zaawansowanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego zgodnie z rozporządzeniem eIDAS. Katalog elektroniczny nie jest dopuszczony.

Termin składania ofert upływa 7 stycznia 2026 r. o godz. 12:00. Termin związania ofertą ustalono na 90 dni – do 6 kwietnia 2026 r. Przewidziano możliwość elektronicznego fakturowania oraz elektronicznych zleceń i płatności, zgodnie z zapisami wzoru umowy.

Ścieżka odwoławcza i podstawa prawna

Postępowanie prowadzone jest na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz dyrektywy 2014/25/UE. Od czynności zamawiającego przysługuje odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, w terminie 10 dni od przekazania informacji stanowiącej podstawę wniesienia środka ochrony prawnej.

Znaczenie zamówienia dla utrzymania parku taborowego

Prawidłowo przeprowadzona naprawa wraz z pełnym spełnieniem wymagań technicznych i bezpieczeństwa pozwoli przywrócić pojazd do ruchu i utrzymać zdolność przewozową przewoźnika w ruchu regionalnym.

Dla rynku utrzymania taboru kolejowego jest to interesujące postępowanie, ponieważ wymaga od potencjalnych wykonawców udokumentowanego doświadczenia zarówno w naprawach powypadkowych, jak i zaawansowanych poziomach utrzymania. To premiuje wyspecjalizowane zakłady naprawcze, dysponujące odpowiednim zapleczem technologicznym, kadrą oraz know-how w pracy z nowocześniej zmodernizowanymi jednostkami typu EN57AL.

Komentarze