Polregio kupuje 4 Elfy 3.0. Od PESY
POLREGIO i PESA Bydgoszcz podpisały umowę na zakup czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Niskoemisyjne pojazdy poprawią komfort podróżowania w województwie świętokrzyskim. Podróżni skorzystają z nowoczesnych jednostek już w 2028 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla pasażerów w województwie świętokrzyskim przyniesie wprowadzenie do eksploatacji nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych PESA ELF 3.0?
- Które rozwiązania technologiczne i konstrukcyjne zastosowane w pojazdach ELF 3.0 wyróżniają je na tle wcześniejszych generacji taboru POLREGIO?
- W jaki sposób nowe składy mają wpłynąć na koszty eksploatacji i efektywność funkcjonowania przewozów regionalnych?
Współpraca z przewoźnikiem
– Dzisiejsza umowa pokazuje, jak wiele można osiągnąć dzięki dobrej współpracy przewoźnika, samorządu i polskich producentów. Nowe jednostki ELF wzmocnią ofertę przewozową w Świętokrzyskiem i ułatwią codzienne podróże tysiącom mieszkańców regionu – mówi Aleksandra Grzywaczewska, p.o. prezesa Zarządu POLREGIO. – To ważny krok w kierunku odmłodzenia i unowocześnienia taboru POLREGIO, ale przed nami wciąż dużo pracy. Skala potrzeb jest duża, dlatego wykorzystujemy każdą szansę na zakup nowego taboru – dodaje.
– Ta umowa to dla PESA kolejny dowód zaufania ze strony polskiego, regionalnego przewoźnika. Cieszymy się, że to właśnie nasze najnowsze pojazdy ELF 3.0, cenione za nowoczesność i komfort, podniosą jakość podróżowania w województwie świętokrzyskim. Nasze dwuczłonowe jednostki to inwestycja w standard podróżowania – są one w pełni bezemisyjne, co jest kluczowe dla ochrony środowiska. Naszą misją jest dostarczanie taboru, który dzięki zaawansowanym rozwiązaniom jest kompleksowo dostosowany do zróżnicowanych potrzeb wszystkich pasażerów, od rodzin z dziećmi po osoby o ograniczonej mobilności – podkreśla Krzysztof Zdziarski, prezes Zarządu PESA Bydgoszcz S.A.
POLREGIO kupiło cztery dwuczłonowe pojazdy elektryczne typu ELF (61WEa). Każda z tych nowoczesnych, niskoemisyjnych jednostek będzie mogła pomieścić co najmniej 200 osób, w tym ponad 100 na miejscach siedzących. Dzięki możliwości łączenia składów, przestrzeń ta będzie mogła zostać dodatkowo powiększona. Nie zabraknie miejsca na rowery – każdy z pojazdów będzie mógł przewieźć co najmniej 5 jednośladów.
Jednostki będą wyposażone w klimatyzację i system dynamicznej informacji pasażerskiej. Wewnątrz zamontowane zostaną gniazdka elektryczne i ładowarki USB. Na pokładzie pojazdów podróżni skorzystają też z bezprzewodowego internetu.
– Dobrze przygotowana oferta biletowa nie zawsze wystarcza, aby przyciągnąć do siebie pasażera. Równie istotne są też czas i częstotliwość połączeń, a także warunki podróży. Dlatego tak istotną rolę pełnią inwestycje w nowoczesny tabor. Nowe jednostki od PESA Bydgoszcz już za niecałe trzy lata znacznie podniosą komfort podróży w regionie świętokrzyskim – mówi Wojciech Dinges, wiceprezes POLREGIO.
W pojazdach wyznaczona zostanie przestrzeń dla rodzin z dziećmi. Każda z jednostek będzie też dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wewnątrz znajdą się miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz dla opiekunów osób z niepełnosprawnością. Wejście do pociągu umożliwią wysuwane ruchome stopnie oraz pochylnia lub winda. W pojazdach pojawią się też specjalnie dostosowane toalety wyposażone w przewijak dla niemowląt.
W każdym z pociągów dostępny będzie defibrylator. Poziom bezpieczeństwa wzrośnie również dzięki monitoringowi.
Nowe pociągi na znanych trasach
POLREGIO jest jedynym regionalnym przewoźnikiem kolejowym w województwie świętokrzyskim. Obecnie w tym regionie każdego dnia spółka uruchamia ponad 100 połączeń. Część z nich od 2028 r. będzie obsługiwana m.in. nowymi składami ELF. Pojazdy pojawią się na trasach:
- Kielce – Skarżysko-Kamienna;
- Kielce – Sandomierz;
- Kielce – Busko-Zdrój;
- Kielce – Sędziszów;
- Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski;
- Kielce – Włoszczowa Północ;
- Sandomierz – Skarżysko-Kamienna;
- Sandomierz – Ostrowiec Świętokrzyski;
- Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski.
– Zakup nowoczesnych, elektrycznych pociągów to jeden z kluczowych elementów unowocześniania transportu publicznego w naszym regionie. Dzięki środkom unijnym inwestujemy w tabor, który zwiększy komfort i bezpieczeństwo podróży mieszkańców oraz wzmocni dostępność komunikacyjną województwa. To konkretna poprawa jakości życia, ale też ważny krok w kierunku bardziej ekologicznej i zrównoważonej mobilności w Świętokrzyskiem – mówi Renata Janik, marszałek województwa świętokrzyskiego.
Koszty i harmonogram
Środki na zakup taboru dla POLREGIO przyznano z programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Umowę w tej sprawie podpisano w lipcu br. Wartość całego projektu wynosi blisko 118 mln zł netto, z czego 47,2 mln zł stanowi dofinansowanie unijne.
– Nowe składy, które trafią na świętokrzyskie tory, odpowiadają na potrzeby współczesnych pasażerów – są szybkie, ekonomiczne i w pełni dostosowane do potrzeb różnych grup użytkowników. To inwestycja, która podniesie standard regionalnych przewozów kolejowych i pozwoli rozwijać ofertę transportową w całym województwie. Jesteśmy przekonani, że nowoczesny tabor przyczyni się do popularyzacji kolei jako wygodnego i ekologicznego środka codziennego przemieszczania się – podkreśla Andrzej Pruś, członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego.
Pierwsze dwa ELF-y wyjadą na tory w I połowie 2028 roku, a kolejne – kilka miesięcy później.
Dofinansowanie przyznano z programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027.




Komentarze