Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

POLREGIO kupi pięć spalinowych zespołów trakcyjnych

inforail
01.10.2025 08:30
0 Komentarzy

POLREGIO S.A., największy polski przewoźnik kolejowy w segmencie połączeń regionalnych, ogłosił postępowanie przetargowe na zakup pięciu spalinowych pojazdów trakcyjnych.

Procedura ma na celu pozyskanie nowoczesnych jednostek, które zwiększą możliwości przewozowe spółki i poprawią komfort pasażerów na liniach niezelektryfikowanych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne założenia przetargu POLREGIO na zakup pięciu spalinowych zespołów trakcyjnych?
  2. W jakim terminie planowana jest dostawa nowych pojazdów i zakończenie wszystkich prac dopuszczeniowych?
  3. Jakie wymagania techniczne i doświadczenie muszą spełnić wykonawcy, aby wziąć udział w postępowaniu przetargowym?
Pociąg Polregio
Pociąg Polregio

Zakres zamówienia

Przedmiotem postępowania jest dostawa 5 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych (SZT) wraz z pełną dokumentacją techniczną oraz wykonaniem wszystkich prac niezbędnych do dopuszczenia pojazdów do eksploatacji.

Zamówienie będzie realizowane w dwóch etapach:

  • Etap 1: przekazanie na rzecz POLREGIO prawa własności pojazdów oraz dostarczenie dokumentacji zgodnie z warunkami umowy;
  • Etap 2: wykonanie wszystkich czynności koniecznych do uzyskania dopuszczenia pojazdów do użytkowania przez przewoźnika.

Zamówienie obejmuje zarówno dostawy, jak i usługi związane z przygotowaniem pojazdów do eksploatacji.

Terminy i harmonogram

Zgodnie ze wzorem umowy:

  • 3 pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu 2 miesięcy od podpisania umowy,
  • kolejne 2 sztukiw terminie 16 miesięcy,
  • prace dopuszczeniowe dotyczące pierwszych trzech jednostek muszą zostać zakończone w ciągu 16 miesięcy, a pozostałych dwóch – w ciągu 26 miesięcy.

Przewidywany łączny okres realizacji zamówienia to 26 miesięcy od momentu podpisania kontraktu.

Kryteria wyboru i warunki udziału

Przetarg prowadzony jest w trybie otwartym, a jedynym kryterium oceny ofert będzie cena (100%).
Wykonawcy, którzy chcą wziąć udział w postępowaniu, muszą wykazać się odpowiednim doświadczeniem technicznym:

  • w ciągu ostatnich 5 lat powinni zrealizować co najmniej jedną usługę czwartego lub wyższego poziomu utrzymania dla minimum dwóch spalinowych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych po 2000 roku o wartości co najmniej 8 mln zł brutto,
    lub
  • dwie usługi czwartego poziomu utrzymania dla co najmniej jednego SZT każda, o wartości nie mniejszej niż 4 mln zł brutto.

Warunkiem udziału jest również wniesienie wadium w wysokości 1 500 000 zł.

Termin składania ofert

Oferty należy składać elektronicznie za pośrednictwem platformy https://polregio.eb2b.com.pl do dnia
16 października 2025 r., godz. 12:00.
Otwarcie ofert zaplanowano na 16 października 2025 r., godz. 12:30, a termin związania ofertą upływa 12 lutego 2026 r.

Cel zamówienia

Nowe spalinowe zespoły trakcyjne zostaną skierowane do obsługi tras niezelektryfikowanych, co pozwoli zwiększyć liczbę połączeń regionalnych i poprawić jakość usług oferowanych pasażerom. Inwestycja jest częścią długofalowej strategii modernizacji i rozbudowy taboru POLREGIO, mającej na celu unowocześnienie przewozów i poprawę efektywności operacyjnej spółki.

Postępowanie zgodne z prawem UE

Procedura jest prowadzona zgodnie z Dyrektywą 2014/25/UE oraz Ustawą Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r.

Organem odwoławczym w postępowaniu jest Krajowa Izba Odwoławcza, a ewentualne odwołania można składać w terminie 10 dni od dnia przekazania informacji o czynnościach zamawiającego.

Jakie pociągi dla Polregio?

Przetarg obejmuje zakup pięciu używanych jednostek spalinowych, 2- lub 3-członowych. Składy mają poruszać się z prędkością nie mniejszą niż 120 km/h. Każdy z nich powinien pomieścić ponad 200 pasażerów, w tym co najmniej 120 na miejscach siedzących.Pojazdy zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, zautomatyzowany system informacji i udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym miejsca dla podróżnych poruszających się wózkach oraz rampy lub windy ułatwiające wejście do pociągu. Do potrzeb pasażerów z ograniczoną mobilnością zostanie także przystosowana toaleta, w której znajdzie się też miejsce do przewijania niemowląt. W pojazdach przewidziano również przestrzeń na przewóz rowerów.Docelowo składy mają obsługiwać m.in. linie w województwie wielkopolskim i lubuskim.

Postępowanie na zakup pojazdów spalinowych to kolejny krok w kierunku uzupełnienia taboru POLREGIO. Dwa miesiące temu spółka podpisała umowę na zakup używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które trafią na tory w województwie małopolskim.Jednocześnie przewoźnik intensywnie działa, by pozyskać nowy tabor. Spółka otrzymała dofinansowanie na zakup pięciu zeroemisyjnych pojazdów, które będą obsługiwać trasy w województwach świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim. Dzięki współpracy z samorządami, na przełomie 2028 i 2029 roku w obu regionach pojawią się nowe elektryczne zespoły trakcyjne z najbardziej zaawansowanymi technologicznie systemami bezpieczeństwa.

Komentarze