POLREGIO będzie obsługiwać kolej regionalną na Podkarpaciu do 2031 roku. Podpisano nową umowę
Województwo Podkarpackie oraz POLREGIO podpisały nową, długoletnią umowę dotyczącą obsługi regionalnych połączeń kolejowych w latach 2027–2031.
To efekt przeprowadzonego w pełni konkurencyjnego przetargu, w którym POLREGIO ponownie okazało się najlepszym oferentem. Dokument zapewnia stabilność funkcjonowania kolei w regionie oraz kontynuację rozwijanej w ostatnich latach siatki połączeń – zarówno aglomeracyjnych, jak i regionalnych.
Rozkład jazdy:
- W jaki sposób nowa umowa między Województwem Podkarpackim a POLREGIO wpłynie na rozwój regionalnego systemu transportowego w latach 2027–2031?
- Jakie znaczenie dla mieszkańców regionu będzie miało utworzenie Kolei Czwórmiejskiej oraz modernizacja linii kolejowej nr 108?
- Dlaczego specjalne taryfy – takie jak „Taryfa Podkarpacka” czy „Połączenie w dobrej cenie” – odgrywają kluczową rolę w rosnącej popularności kolei na Podkarpaciu?
Stabilność i rozwój sieci kolejowej – priorytety samorządu Podkarpacia
Marszałek województwa Władysław Ortyl podkreślił, że podpisana umowa to kluczowy krok wzmacniający regionalny system transportowy:
„Podpisanie nowej, długoletniej umowy na obsługę regionalnych połączeń kolejowych z firmą POLREGIO, wyłonioną w pełni konkurencyjnym przetargu, jest dla nas bardzo ważnym krokiem, który gwarantuje stabilność i ciągłość świadczenia usług przewozowych dla mieszkańców naszego regionu na lata 2027–2031”.
Jak dodał, rosnące zainteresowanie transportem kolejowym na Podkarpaciu jest widoczne we wzroście liczby pasażerów. Samorząd planuje kontynuację inwestycji w transport, w tym uruchomienie nowego projektu kolejowego wzorowanego na Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej – Kolei Czwórmiejskiej (lasowiackiej). Nowy system miałby obsługiwać Stalową Wolę, Tarnobrzeg, Sandomierz i Nisko, wychodząc także poza granice województwa.
Marszałek wskazał również na rozpoczęty, wart ponad 1,5 mld zł remont linii kolejowej nr 108, który znacząco poprawi jakość infrastruktury na południu regionu.
POLREGIO potwierdza ambicje rozwojowe
Aleksandra Grzywaczewska, p.o. prezesa POLREGIO, podkreśliła znaczenie podpisanej umowy:
„To kolejna umowa na realizację połączeń, którą zawieramy z władzami samorządowymi, i kolejna po wygranej w otwartym, konkurencyjnym przetargu. Dzisiejsze porozumienie to ważny krok w kierunku dalszego rozwoju naszych usług na Podkarpaciu: tworzenia atrakcyjnej siatki połączeń i oferty pasażerskiej”.
Wskazała także, że jednym z filarów misji POLREGIO pozostaje walka z wykluczeniem komunikacyjnym – szczególnie istotna na obszarach o rozproszonej zabudowie i mniejszej dostępności transportu.
Zakres umowy: Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna i pozostałe trasy
Umowa obejmuje lata 2027–2031 i dzieli usługi przewozowe na dwa główne zadania:
1. Obsługa tras Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej
W ramach PKA przewidziano kursy na liniach:
- Rzeszów – Dębica
- Rzeszów – Kolbuszowa
- Rzeszów – Przeworsk
- Rzeszów – Strzyżów
- Rzeszów – Port Lotniczy Jasionka
Te połączenia są kluczowym elementem mobilności miejskiej i podmiejskiej regionu.
2. Obsługa pozostałych tras regionalnych w województwie
POLREGIO nadal będzie świadczyć usługi na wszystkich innych liniach, zapewniając dojazd do niemal 200 stacji i przystanków.
Umowa obejmuje również zarządzanie i korzystanie z nowoczesnego zaplecza technicznego w pobliżu przystanku Rzeszów Staroniwa, które usprawnia utrzymanie taboru.
Wartość kontraktu wynosi blisko 900 mln zł.
POLREGIO rośnie na Podkarpaciu – coraz więcej pociągów i pasażerów
POLREGIO jest od lat podstawowym przewoźnikiem regionalnym w województwie. Obecnie w dni robocze uruchamia niemal 300 pociągów dziennie, obsługujących całą sieć Podkarpacia. Dzięki temu przewoźnik dociera do blisko 200 stacji i przystanków, w tym również na teren województw ościennych.
Zainteresowanie koleją systematycznie rośnie:
- w 2024 r. przewoźnik przewiózł o 11% więcej pasażerów niż rok wcześniej,
- w trzech pierwszych kwartałach bieżącego roku liczba podróżnych wzrosła o ponad 7%.
Wiceprezes POLREGIO, Wojciech Dinges, podkreślił, że te wyniki są efektem atrakcyjnej oferty przewozowej oraz rosnącego znaczenia kolei w codziennych podróżach mieszkańców.
Tanie podróże dzięki specjalnym taryfom
Jednym z powodów rosnącej popularności przewoźnika są korzystne taryfy biletowe. Oprócz znanej „Taryfy Podkarpackiej”, umożliwiającej tańsze przejazdy również do wybranych miejscowości w Małopolsce i w Świętokrzyskiem, pasażerowie mogą korzystać z:
- oferty „Połączenie w dobrej cenie”,
- taryf łączonych ułatwiających podróż pociągiem i komunikacją miejską w Rzeszowie,
- biletów okresowych integrujących przejazdy z autobusami 18 okolicznych gmin.
Największe obniżki dotyczą przejazdów na krótkich dystansach, co szczególnie przyciąga osoby dojeżdżające do pracy i szkoły.
Nowoczesny tabor dla komfortu pasażerów
Wszystkie połączenia na Podkarpaciu obsługiwane są nowym lub zmodernizowanym taborem, dostosowanym do potrzeb różnych grup podróżnych. Składy wyposażone są m.in. w:
- przestrzenie dla osób z niepełnosprawnościami,
- toalety przystosowane dla osób na wózkach,
- rampy ułatwiające wsiadanie,
- automaty biletowe na pokładzie.
Modernizacja taboru to kluczowy element podnoszenia jakości usług przewoźnika i wzmacniania atrakcyjności kolei w regionie.
silny impuls dla transportu kolejowego w regionie
Podpisana umowa gwarantuje:
- stabilność funkcjonowania regionalnej kolei do 2031 r.,
- rozwój oferty przewozowej,
- dalszą integrację systemu transportowego,
- utrzymanie wysokiego standardu taboru,
- kontynuację projektów takich jak PKA oraz nowe inicjatywy, m.in. Kolej Czwórmiejska.
W połączeniu z modernizacją infrastruktury, Podkarpacie umacnia swoją pozycję jako region inwestujący w zrównoważony i dostępny transport publiczny.




Komentarze