Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Politechnika Bydgoska będzie badać układy hamulcowe, stosowane na kolei

inforail
01.12.2023 08:45
0 Komentarzy

Laboratorium badania dużych układów hamulcowych o wymiarach rzeczywistych stosowanych w kolejnictwie otwarto w czwartek na Politechnice Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich.

Inwestycja kosztowała 8 mln zł.

Komora badawcza

W nowym Laboratorium Badawczego Systemów Funkcjonalnych na Wydziale Inżynierii Mechanicznej można prowadzić badania dużych układów hamulcowych o wymiarach rzeczywistych stosowanych w kolejnictwie, na kołach pojazdów szynowych o średnicy nawet 960 mm. Stanowisko napędza silnik o mocy 450 kW z możliwością płynnej regulacji obrotów. Całość umieszczona jest w specjalnej komorze badawczej, gdzie można symulować różne warunki środowiskowe dla badanych układów.

„To laboratorium daje ogromne możliwości badań naukowych, jak i badań zleconych ukierunkowanych na bezpieczeństwo transportu kolejowego. Możemy badać rzeczywiste układy – koła pociągu, klocki i zaciski hamulcowe, a nie przeprowadzać symulacje na mniejszych układach. Posiadanie instalacji stawia nas w czołówce europejskiej. Z pewnością zainteresowani współpracą z nami będą producenci klocków i okładzin hamulcowych, mamy bowiem możliwości badania wielu parametrów” – powiedział dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej Piotr Aleksandrowicz.

Laboratorium zostało wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania pomiarowe, w tym momentomierz z dynamicznym odczytem parametrów, trójosiowe czujniki pomiaru drgań łożysk, czujniki pomiaru temperatury oraz zestaw kamer i głośników kierunkowych umożliwiających obserwację przebiegu badania w czasie rzeczywistym.

Łączna wartość powstania laboratorium wyniosła 8 mln złotych. Laboratorium jest częścią projektu, którego liderem jest Politechnika Bydgoska, a zaangażowane są także Uniwersytet Mikołaja Kopernika i Uniwersytet Kazimierza Wielkiego. W jego ramach powstało również Centrum Badawcze Struktur Wielkogabarytowych i Międzyuczelniane Centrum KET. Całkowita wartość projektu to ponad 40 mln zł, z czego ponad 32 mln zł to środki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. (PAP)

Komentarze