Polacy chcą kolei tańszej, wygodniejszej i cichszej

Z jednej stronyuważamy, że są wygodne, szybkie i stosunkowo tanie. Z drugiej – nadal jeżdżązbyt rzadko i wciąż są za drogie, by korzystali z nich wszyscy zainteresowani.Badaczki z Akademii Leona Koźmińskiego sprawdziły, jak Polacy postrzegająpodróże pociągiem.
Najnowsze badania preferencji i oczekiwań podróżujących,przeprowadzone przez dr Katarzynę Piotrowską i dr Katarzynę Staszyńską-Zagórskąz Akademii Leona Koźmińskiego, dowodzą, że opinia społeczeństwa na temat koleijest coraz lepsza. W badaniach nad innowacyjnym i zestandaryzowanym modelemzakupu wagonów kolejowych wzięło udział 1500 dorosłych osób z całej Polski.
Kolej oceniapozytywnie aż 89 proc. pasażerów, podczas gdy wśród niejeżdżących pociągamiwięcej niż połowa ma o niej dobre zdanie – zaznacza dr KatarzynaPiotrowska, współautorka badań, których wyniki mają na celu zwiększeniekonkurencyjności polskiej gospodarki w sektorze transportu kolejowego, aletakże podniesienie jakości i funkcjonalności pociągów.
Jest wygodnie iniedrogo, ale czekamy na kolejne usprawnienia
Respondentów zapytano również o przyczyny, dla którychdecydują się na wybór pociągu, a nie np. samochodu.
Na pierwszy planniemal zawsze wybijają się kwestie wygody, oszczędności pieniędzy oraz czasu.Szczególnie pierwsza zaleta jest wskazywana bardzo często – dla co drugiejosoby wygoda podróżowania jest najważniejsza. Potwierdzają to też opinie natemat wyposażenia taboru, gdzie dla ok. 80 proc. badanych istotna jestodpowiednio duża przestrzeń na nogi – mówi dr KatarzynaStaszyńska-Zagórska.
Podkreśla jednocześnie, że za wybraniem pociągu przemawiająrównież takie czynniki, jak np. niska cena biletów (uważa tak 39 proc.podróżnych) czy krótszy czas dojazdu w porównaniu z samochodem (jeden na trzechpytanych zaznacza, że to jest duży plus).
Podróżowanie koleją ma jednak również swoją drugą stronę. 70proc. uczestników przyznaje, że jedną z największych wad jest koniecznośćdostosowania swoich planów do rozkładu jazdy. Dlatego uważamy, że z punktu widzenia operatorów połączeń wartorozważyć skorygowanie rozkładów jazdy zgodnie z potrzebami podróżnych, tak abymożliwie najwięcej osób mogło skorzystać z usług transportowych o dogodnej dlasiebie porze – podkreśla dr Piotrowska.
To jednak nie wszystko, co nie podoba się Polakom podczaskorzystania z pociągów. Na przykład dla co czwartego pasażera sporąniedogodnością jest brak połączeń uzupełniających po podróży koleją.
Na uciążliwośćinterakcji z obcymi ludźmi wskazuje 15 proc. badanych, natomiast jedna piątaankietowanych zaznaczała, że chciałaby móc zapalić w pociągu – zaznacza drPiotrowska.
Badaczki zapytały również Polaków niepodróżujących koleją oto, co by się musiało stać, żeby wsiedli do pociągów. Od jednej trzeciej osóbusłyszały, że bilety powinny być tańsze, a dla co piątej osoby ważne jest, byten środek transportu jeździł częściej.
Nasze badaniadostarczają również kolejnych dowodów na to, jak wielu Polaków jest dotkniętychwykluczeniem komunikacyjnym. 20 proc. respondentów wskazywało, że aby zaczęlijeździć pociągami, w ich miejscowości musiałaby powstać stacja kolejowa –uzupełnia Staszyńska-Zagórska. Dodaje jednocześnie, że ogólnie opinie na tematkolei wyrażane przez niepodróżujących są raczej pozytywne. Zdaniem naukowczyniten wniosek może być sygnałem dla przewoźników, którzy nie muszą się terazskupiać na kształtowaniu pozytywnego wizerunku pasażerów wokół standardupodróży koleją, tylko przyjrzeć się cenom biletów oraz problemom dotyczącymdostępności i organizacji połączeń.
Pasażerowie chcąciszy i oddzielnych przedziałów dla rodziców z dziećmi
Jakie elementy wyposażenia taboru kolejowego są dla Polakównajważniejsze? Oprócz miejsca na nogi potrzebujemy przynajmniej jednej toalety(połączenia podmiejskie) lub dwóch (połączenia dalekobieżne) na wagon,zapewnienia bezpiecznego miejsca na większy bagaż, a także możliwościpodróżowania w wyciszonym wagonie.
Co ważne, dosyć wysokow tym rankingu znalazła się sugestia dotycząca zorganizowania oddzielnychprzedziałów lub wagonów dla podróżujących z małymi dziećmi. To, że za takimrozwiązaniem opowiadają się zarówno podróżujący rodzice, jak i pasażerowieniemający dzieci sugeruje, że istnieje ogólna społeczna potrzeba, żeby przyprojektowaniu składu pociągów szczególnie uwzględniać potrzeby najmłodszychpasażerów oraz ich opiekunów – mówi dr Piotrowska.
Z kolei automaty z napojami czy przekąskami, przyciemnianeszyby w wagonie oraz indywidualne stoliki i miejsca na kubek są najmniejistotne dla badanych.
Podróżni nie mają teżjednoznacznie określonej preferencji co do sposobu organizacji siedzeń wwagonach. Rozwiązaniem tej kwestii mogłoby być umożliwienie pasażeromdokonywania wyboru typu wagonu przy rezerwacji miejsca, a więc konstruowanietakich składów, w których dostępne będą wagony zarówno otwarte, jak i zprzedziałami – sugeruje dr Katarzyna Staszyńska-Zagórska.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze