Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

POL-MIEDŹ TRANS rozważa inwestycję w wodorowe lokomotywy

inforail
08.09.2025 15:30
0 Komentarzy

Spółka POL-MIEDŹ TRANS, należąca do KGHM Polska Miedź S.A., zakończyła czterodniowe testy lokomotywy zasilanej wodorem. Próby pojazdu SM42-6Dn Hydrogen, wyprodukowanego przez PESA Bydgoszcz, odbyły się na trasach przemysłowych w okolicach Lubina, Rudnej i Polkowic.

Celem testów było sprawdzenie pojazdu w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych – zarówno pod względem zużycia paliwa, jak i osiągów przy przewozie ładunków.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie cele przyświecały testom lokomotywy wodorowej przeprowadzonym przez POL-MIEDŹ TRANS?
  2. Jakie parametry techniczne posiada testowana lokomotywa SM42-6Dn Hydrogen?
  3. Jakie są dalsze plany PESA i KGHM dotyczące rozwoju lokomotyw z napędem wodorowym?
Lokomotywa wodorowa
Lokomotywa wodorowa

Zielony transport na torach

Jak podkreślił pełniący obowiązki prezesa POL-MIEDŹ TRANS Adam Najda, napędy wodorowe mogą odegrać istotną rolę w dekarbonizacji przemysłowego transportu kolejowego. Obecnie spółka dysponuje flotą 65 lokomotyw spalinowych i elektrycznych, z czego 19 to zmodernizowane SM42 typu 6Dg. Eksploatacja tych pojazdów generuje miesięcznie aż 176 ton emisji CO₂. Wodorowa alternatywa może pomóc ten ślad węglowy znacząco ograniczyć.

Wiceprezes KGHM ds. korporacyjnych Piotr Stryczek dodał, że działania testowe są częścią szerszej strategii koncernu, ukierunkowanej na redukcję emisji gazów cieplarnianych w procesach produkcyjnych.

– Doświadczenia zdobyte podczas testów stanowią solidną podstawę do dalszych analiz i przygotowania decyzji inwestycyjnych – podkreślił.

SM42-6Dn Hydrogen – parametry i możliwości

Lokomotywa testowana przez POL-MIEDŹ TRANS to nowoczesna jednostka manewrowa, wyposażona w:

  • 4 silniki trakcyjne o mocy 180 kW każdy,
  • dwa ogniwa paliwowe o łącznej mocy 85 kW,
  • system jazdy autonomicznej zdalnie sterowanej przez jednego operatora,
  • technologię wykrywania przeszkód na trasie.

Pojazd został zaprojektowany z myślą o pracy w wymagających warunkach – zarówno na trasach towarowych, jak i potencjalnie pasażerskich. Wcześniej lokomotywa przeszła testy na linii Jelenia Góra – Karpacz, obsługiwanej przez Koleje Dolnośląskie – był to pierwszy w Polsce przypadek wykorzystania lokomotywy wodorowej w ruchu pasażerskim.

Produkcja na większą skalę

Prace nad lokomotywą SM42-6Dn rozpoczęły się w 2019 roku. W 2023 r. prototyp uzyskał wymagane certyfikaty. PESA Bydgoszcz, producent pojazdu, nie zamierza na tym poprzestać. 3 września 2025 roku w Karpaczu podpisano umowę pomiędzy PESA a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Projekt – współfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy – zakłada produkcję 25 lokomotyw wodorowych. Wartość projektu wynosi ponad 132 mln zł, z czego ponad 53 mln zł stanowi wsparcie publiczne (40%).

Prezes PESA Bydgoszcz, Krzysztof Zdziarski, po zakończeniu testów na Dolnym Śląsku, podkreślił, że lokomotywa spisała się znakomicie, mimo trudnych warunków operacyjnych.

Przyszłość wodorowych lokomotyw w przemyśle

Jeśli wyniki analiz po testach okażą się pozytywne, wodorowe lokomotywy mogą w przyszłości zastąpić jednostki spalinowe w obsłudze Głównego Ciągu Technologicznego KGHM, przewożąc koncentrat miedzi i inne materiały. To krok w stronę zielonej transformacji przemysłu ciężkiego, a także przykład wdrażania innowacyjnych rozwiązań w transporcie kolejowym.

Komentarze