Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Podróże Dartem droższe o 120 zł. Przykład trasy Warszawa – Biała Podlaska

inforail
22.08.2024 15:45
0 Komentarzy

Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail.pl PKP Intercity SA wprowadziło zmiany dotyczące rezerwacji miejsc w pociągach TLK i IC.

Mimo tych modyfikacji, ceny biletów okresowych na pociągi – w ocenie wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka – pozostają atrakcyjne. Tak jest chociażby na trasie Warszawa Centralna – Biała Podlaska, gdzie cena bazowa biletu w dwie strony w klasie drugiej wynosi 588 zł.

Spis treści:

  1. Jak wprowadzenie dodatkowej opłaty za rezerwację miejsc wpłynęło na decyzje podróżnych dotyczące wyboru środków transportu na trasie Warszawa Centralna – Biała Podlaska?
  2. Czy istnieje możliwość wprowadzenia zniżek na rezerwacje miejsc dla pasażerów korzystających z biletów okresowych, aby zachęcić ich do częstszego podróżowania?
  3. Jakie alternatywy rozważało Ministerstwo Infrastruktury, zanim podjęło decyzję o podniesieniu opłaty za miejscówkę i czy są planowane dalsze zmiany w polityce biletowej?
Dart PKP Intercity
PESA Dart

Rezerwacje miejsc: Nowe zasady od 9 czerwca 2024 roku

Jedną z kluczowych zmian, jakie wprowadziło PKP Intercity SA od 9 czerwca 2024 roku, jest zniesienie obowiązkowej rezerwacji miejsc w części pociągów TLK i IC. W przypadku podróży składami Pesa Dart serii ED161, rezerwacja miejsc pozostała obowiązkowa. Dla pasażerów korzystających z tych pociągów oznacza to dodatkowy koszt, który na trasie Warszawa – Biała Podlaska wynosi 120 zł za rezerwacje miejsc na całej trasie. W rezultacie dzienny koszt podróży w obie strony wzrasta do 35,40 zł, co jednak w ocenie Piotra Malepszaka wciąż może być uznane za konkurencyjną cenę, biorąc pod uwagę komfort podróży i pewność miejsca siedzącego.

Wpływ na pasażerów i uzasadnienie zmian

Zmiany te wynikają z problemów związanych z fikcyjnym zajmowaniem miejsc przez pasażerów. PKP Intercity zauważyło, że podróżni rezerwowali więcej miejsc, niż faktycznie wykorzystywali, co prowadziło do sytuacji, w której inni pasażerowie, zwłaszcza ci podróżujący na dalsze odległości, mieli trudności ze znalezieniem wolnego miejsca. Problem ten był szczególnie uciążliwy dla podróżujących na odległość do 60 km lub przez czas nieprzekraczający 30 minut, gdyż ich rezerwacje blokowały dostępność miejsc dla pasażerów podróżujących na dłuższych trasach.

Ministerstwo Infrastruktury, uznając potrzebę rozwiązania tego problemu, zgodziło się na podniesienie opłaty za miejscówkę z 1 zł do 3 zł, pod warunkiem, że zakup miejscówki będzie fakultatywny w większości składów, z wyjątkiem pociągów ED160, ED74 i SN84.

Atrakcyjne ceny biletów

Jak zapewnia wiceminister Piotr Malepszak pomimo wprowadzenia opłat za rezerwacje miejsc, ceny biletów okresowych na trasie Warszawa Centralna – Biała Podlaska pozostają atrakcyjne. Cena bazowa wynosząca 588 zł za bilet w dwie strony jest konkurencyjna, a dzienny koszt podróży, nawet z doliczeniem rezerwacji miejsc, nadal plasuje się na poziomie, który może być korzystny dla regularnych pasażerów.

Ministerstwo Infrastruktury na razie nie planuje podejmowania działań w celu obniżenia kosztów przejazdów dla korzystających z biletów okresowych, co sugeruje, że obecne stawki są uznawane za adekwatne do oferowanego poziomu usług.

Komentarze