Pociągi pojadą 250 km/h po CMK. Padł termin
Od grudnia 2027 roku pociągi w Polsce będą mogły osiągać prędkość 250 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) – poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Wyższa prędkość pozwoli znacznie skrócić czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Krakowem, redukując go do 1 godziny i 52 minut. Obecnie najszybsze składy Pendolino pokonują tę trasę o około pół godziny dłużej.
Rozkład jazdy:
- Jakie technologie i systemy bezpieczeństwa muszą zostać wdrożone na CMK, aby umożliwić jazdę pociągów z prędkością 250 km/h?
- W jaki sposób skrócenie czasu przejazdu między Warszawą a Krakowem wpłynie na konkurencyjność kolei w Polsce?
- Jaką rolę Centralna Magistrala Kolejowa pełni w krajowej sieci kolejowej i jakie regiony szczególnie skorzystają na podniesieniu prędkości?
Cyfrowa łączność i ETCS warunkiem zwiększenia prędkości
Wiceminister podkreślił, że kluczowym elementem umożliwiającym podniesienie prędkości na CMK jest wdrożenie cyfrowej łączności GSM-R. Nowoczesny system komunikacji pozwoli na zabudowanie Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) poziomu 2, który jest niezbędny do bezpiecznej eksploatacji linii przy prędkościach powyżej 200 km/h.
Obecnie na większości odcinków CMK obowiązuje ograniczenie prędkości do 160 km/h. Wdrożenie nowych rozwiązań technologicznych ma umożliwić pełne wykorzystanie potencjału magistrali, która od lat jest najważniejszą linią kolejową w Polsce przeznaczoną do szybkich przejazdów.
Krótsze czasy przejazdu i większa konkurencyjność kolei
Podniesienie prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej przełoży się na znaczną poprawę komfortu podróżowania oraz konkurencyjność kolei wobec transportu drogowego i lotniczego. Skrócenie czasu przejazdu między Warszawą Centralną a Krakowem Głównym do niespełna dwóch godzin wpisuje się w strategię modernizacji infrastruktury kolejowej, realizowaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Centralna Magistrala Kolejowa – kluczowy szlak dla kraju
CMK jest jednym z najważniejszych szlaków kolejowych w Polsce, łączącym Warszawę z Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Linia odgrywa również istotną rolę w ruchu regionalnym, obsługując mieszkańców województw mazowieckiego, łódzkiego, świętokrzyskiego i śląskiego.
Modernizacja magistrali jest częścią szerszej strategii PKP PLK, które odpowiadają za zarządzanie i utrzymanie infrastruktury kolejowej w Polsce. Spółka – należąca do Skarbu Państwa – zarządza niemal 19 tysiącami kilometrów linii kolejowych i odpowiada za organizację ruchu pociągów oraz przygotowywanie rozkładów jazdy.
Realizacja prac na CMK stanowi kolejny krok w kierunku unowocześnienia sieci kolejowej i zapewnienia szybszych, bezpieczniejszych oraz bardziej efektywnych połączeń dla pasażerów z całego kraju.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok





Komentarze