Pociągi nie dojadą do centrum Warszawy; pasażerowie chcą ZKA i piszą petycję
Mieszkańcy zbierają podpisy pod petycją skierowaną do samorządowców w której apelują o wzmocnienie komunikacji zastępczej w związku z zamknięciem od września dojazdu do stacji Warszawa Zachodnia i Śródmieście.
Zareagowali burmistrz Podkowy Leśnej oraz wójt gminy Michałowice, którzy wystosowali do WKD pismo w tej sprawie.
Petycja
Petycja powstała w związku z opublikowaniem planowanego rozkładu jazdy pociągów WKD od 3 września 2023 roku.
Opublikowany rozkład jazdy zawiera w sobie informację o wyłączeniu pociągów między stacją Warszawa Śródmieście WKD a przystankiem Warszawa Reduta Ordona. Zamknięcie kluczowego dla dojazdów do centrum Warszawy odcinka WKD związane jest z realizowaną inwestycją w rejonie Dworca Zachodniego. Przewoźnik zachęca do korzystania z oferty stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego oraz innych przewoźników kolejowych – Szybkiej Kolei Miejskiej, a także Kolei Mazowieckich.
W petycji podkreślono, że nie pojawiła się informacja o zwiększeniu liczby pojazdów (nie jest widoczna na stronie internetowej ZTM). Już obecnie w szczycie autobusy wskazane jako komunikacja do centrum Warszawy są przepełnione. „Dodatkowo, ze stacji Warszawa Aleje Jerozolimskie w stronę centrum Warszawy odjeżdżać będą zaledwie dwa pociągi innych przewoźników na godzinę. Posiadające już bardzo wielu pasażerów z innych stacji, a rozkład tych odjazdów będzie całkowicie nieskoordynowany z przyjazdami pociągów WKD” – dodano.
Zaznaczono, że czas dojazdu do centrum Warszawy będzie dla większości miejscowości na linii WKD dwukrotnie dłuższy. I będzie się odbywał w gigantycznym tłoku.
„Sytuacja stanowi poważne zagrożenie możliwości dojazdu nie tylko dla pracowników firm warszawskich. Ale również dla uczących się w tamtejszych szkołach oraz korzystających w Warszawie z innych usług, na przykład ochrony zdrowia” – napisano.
Podkreślono, że w szczególności problem dotyczy stacji Warszawa Aleje Jerozolimskie. Nie jest ona przystosowana do funkcji węzła przesiadkowego. Między autobusami a zatłoczonymi WKD z uwagi na wąskie schody oraz perony autobusowe.
Pod petycją „NIE zabieraniu nam dojazdu do Warszawy!” podpisało się już około tysiąca osób.
Reagują samorządowcy
Na głosy mieszkańców zareagowali burmistrz Podkowy Leśnej Artur Tusiński, a także wójt gminy Michałowice Małgorzata Pachecka. Wystosowali pismo w tej sprawie do Warszawskiej Kolei Dojazdowej.
Chcą pilnego utworzenia komunikacji zastępczej dla mieszkańców gminy Michałowice oraz miasta Podkowa Leśna, którzy nie mają możliwości korzystania z linii kolejowych typu Koleje Mazowieckie. Przebiegają one poza granicami tych gmin i są trudno osiągalne dla wielu grup mieszkańców.
Wnioskują o komunikację autobusową zastępczą, która powinna odbywać się w dwóch osiach: podłużnej (Podkowa Leśna – Warszawa Śródmieście i Komorów/Reguły/Michałowice/Opacz – Warszawa Śródmieście) oraz poprzecznej (Podkowa Leśna – PKP Brwinów, WKD Komorów – PKP Pruszków, Pęcice Małe–Pęcice–Reguły – PKP Ursus, Michałowice wieś-Michałowice – PKP Ursus, WKD Komorów – P&R Aleja Krakowska w Warszawie przez Pęcice Małe i Sokołów).
Postulują zwiększenie częstotliwości kursów WKD co najmniej w godzinach szczytu. Proszą też o pilne spotkanie z udziałem wszystkich stron.
Co na to WKD?
Do pisma odniósł się rzecznik WKD Krzysztof Kulesza. „Podjęta została analiza w nawiązaniu do otrzymanego pisma, czy i w jakim zakresie możliwe będzie uzupełnienie oferty przewozowej o dodatkowe środki transportu w terminie od dnia 03.09 lub późniejszym – biorąc pod uwagę zawierane porozumienia w sprawie honorowania wszystkich rodzajów biletów WKD na określonych odcinkach i relacjach z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie i spółką Koleje Mazowieckie – KM” – przekazał PAP rzecznik.
Z kolei rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego Tomasz Kunert powiedział PAP, że urzędnicy będą uważnie obserwowali, a także analizowali potoki pasażerskie w autobusach w Alejach Jerozolimskich. I reagowali w razie potrzeby.
„Spodziewamy się większego zainteresowania pasażerów autobusami komunikacji miejskiej na odcinku z przystanku na wiadukcie. Nad stacją WKD Warszawa Aleje Jerozolimskie do centrum. Dlatego w godzinach porannych planujemy wydłużenie trasy autobusów linii 158. Tak, by można było do nich wsiąść na wiadukcie. Z pętli CH Reduta dojadą do ulicy Popularnej i stamtąd, po zawróceniu, w stronę centrum. W rezerwie będą dodatkowe autobusy do zasilenia linii 127 w stronę centrum, które wyjadą na trasę w razie potrzeby” – dodał.
Od niedzieli, 3 września, pociągi Warszawskiej Kolei Dojazdowej nie dojadą do stacji Warszawa Zachodnia. W związku z tym również do Śródmieścia. Swój bieg zakończą na stacji Warszawa Reduta Ordona. Taka organizacja ruchu ma potrwać do lipca 2024 r.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze