Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pociągami RegioJet do Gliwic, Szczecina czy Wrocławia. Czeski przewoźnik składa kolejne wnioski

inforail
07.07.2025 13:30
0 Komentarzy

RegioJet, czeski prywatny przewoźnik kolejowy, planuje uruchomienie sześciu nowych komercyjnych połączeń pasażerskich, które mają objąć trasy krajowe w Polsce.

Zgodnie z dokumentami, które trafiły do Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), pociągi RegioJet miałyby kursować codziennie w pięciu rozkładach jazdy, od grudnia 2026 do grudnia 2031 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie dokładnie trasy obejmują planowane połączenia RegioJet na terenie Polski?
  2. Na czym polega procedura badania równowagi ekonomicznej i kto może złożyć wniosek o jej przeprowadzenie?
  3. W jaki sposób planowane połączenia RegioJet mogą wpłynąć na konkurencyjność polskiego rynku kolejowego?
Wagon RegioJet
Pociąg RegioJet

Nowe połączenia RegioJet

Plany obejmują uruchomienie następujących tras:

  • Gdynia Główna – Gliwice – Gdynia Główna
  • Gdynia Główna – Kraków Płaszów – Gdynia Główna
  • Warszawa Wschodnia – Gliwice – Warszawa Wschodnia
  • Warszawa Wschodnia – Kraków Płaszów – Warszawa Wschodnia
  • Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia
  • Warszawa Wschodnia – Szczecin Główny – Warszawa Wschodnia

Z dokumentów wynika, że każdy z tych pociągów będzie kursował codziennie, a ich trasy zostały zaplanowane z uwzględnieniem zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej. Tabor ma być elastycznie dopasowywany do zapotrzebowania. Przewoźnik planuje wykorzystywać lokomotywy Traxx MS lub Vectron oraz od sześciu do dziesięciu wagonów pasażerskich.

Szczegóły techniczne i procedury

RegioJet, posiadający siedzibę w Brnie, jest czeskim operatorem kolejowym z ważną licencją transportową oraz jednolitym certyfikatem bezpieczeństwa wydanym przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej. Zgodnie z obowiązującym w UE rozporządzeniem 2018/1795, UTK zobowiązany był do opublikowania powiadomień o nowych przewozach na swojej stronie internetowej oraz do uruchomienia procedury konsultacyjnej z właściwymi organami i przewoźnikami działającymi w Polsce.

Ważnym elementem procedury jest możliwość złożenia przez uprawnione podmioty wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Badanie to ma na celu sprawdzenie, czy uruchomienie komercyjnych przewozów nie zagrozi istniejącym usługom publicznym realizowanym przez krajowych przewoźników na tych samych lub alternatywnych trasach. Termin na złożenie takich wniosków wynosi jeden miesiąc od momentu otrzymania pełnej jawnej dokumentacji.

Połączenia dopasowane do potrzeb rynku

Planowane połączenia obejmują zarówno trasy północ-południe, jak i wschód-zachód. Na przykład trasa Gdynia – Kraków ma łączyć Pomorze z Małopolską przez Warszawę, co wpisuje się w rosnące zainteresowanie podróżami między tymi regionami. Trasa Warszawa – Szczecin ma natomiast umożliwić szybkie połączenie stolicy z portem nad Bałtykiem, a kursy do Wrocławia i Gliwic mają ułatwić podróże w kierunku Śląska.

Co dalej?

Jeśli procedury przebiegną zgodnie z planem, a żaden z uprawnionych organów nie wniesie zastrzeżeń lub badanie równowagi ekonomicznej nie wykaże zagrożenia dla rynku, pociągi RegioJet pojawią się na polskich torach od grudnia 2026 roku. To kolejny przykład postępującej liberalizacji rynku przewozów pasażerskich w Polsce, który już teraz staje się coraz bardziej konkurencyjny, szczególnie na najważniejszych trasach między dużymi miastami.

Dla pasażerów oznacza to większy wybór, potencjalnie atrakcyjniejsze ceny i nowe możliwości podróżowania między największymi ośrodkami w kraju.

Komentarze