Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po ponad 30 latach kolej wróci do Łomży. Jest umowa na linię kolejową nr 49

inforail
22.04.2025 12:30
0 Komentarzy

ZUE S.A. podpisała z PKP PLK S.A. umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót dla projektu ,,Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja  i odbudowa infrastruktury obsługi pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy”, realizowanego w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku.

Wartość zamówienia podstawowego oraz wynikającego z prawa opcji wynosi  329,1 mln zł netto (404,8 mln zł brutto). Wartość samej oferty podstawowej  to 298,5 mln zł netto (367,1 mln zł brutto). Termin realizacji zadania to 48 miesięcy.

Rozkład jazdy:

  1. Na czym polega inwestycja realizowana przez ZUE S.A. na linii kolejowej Łomża – Śniadowo – Łapy i jakie są jej główne cele?
  2. Jakie znaczenie dla lokalnych społeczności będzie miało odtworzenie połączeń kolejowych do Łomży i jakie elementy infrastruktury zostaną przebudowane?
  3. Jakie doświadczenie i plany na przyszłość ma ZUE S.A. w kontekście realizacji kolejnych projektów infrastrukturalnych w Polsce i za granicą?
Kolej wróci do Łomży
Kolej wróci do Łomży/foto: MI

30 lat czekania na pociąg

Tym samym backlog Grupy ZUE zwiększył się do poziomu 1,4 mld zł.

Po ponad trzydziestu latach oczekiwań zbliża się powrót pasażerskich połączeń kolejowych do Łomży. W ramach inwestycji realizowanej przez Grupę ZUE nastąpi odtworzenie infrastruktury pasażerskiej, w tym modernizacja torów, budowa systemów sterowania ruchem i sygnalizacji na przejazdach. Dodatkowo dzięki odbudowie łącznicy w Śniadowie ruch pociągów będzie sprawniejszy. Przebudowana zostanie stacja w Łomży, planowane są także nowe perony, m.in. w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie, Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach, dostosowane do potrzeb wszystkich pasażerów.

Podpisaliśmy z PKP PLK S.A. bardzo ważną umowę, zarówno jeśli chodzi o jej wartość, jak   i istotność zadania dla lokalnej społeczności. Nowy kontrakt istotnie wzmacnia nasz backlog  i potwierdza słuszność przyjętej strategii działania. Z satysfakcją przyznaję, że pokonaliśmy liczną konkurencję w rywalizacji o to zadanie. Nasze doświadczenie w realizacji podobnych projektów infrastrukturalnych oraz specjalistyczne zespoły pozwalają nam z sukcesem rywalizować i podejmować się tak ambitnych projektów. Będziemy dążyć do sprawnej  i jakościowej realizacji zadania, zgodnie z oczekiwaniami zamawiającego oraz interesem lokalnych społeczności. Nasza realizacja przyczyni się m.in. do znacznego zwiększenia możliwości transportowych mieszkańców Łomży. Mam także nadzieję, że kolejne miesiące 2025 r. także będą owocne w kwestii zdobywania nowych kontraktów. ZUE posiada obecnie najlepsze oferty złożone w przetargach kolejowych w Polsce i jednym w Rumunii, w których na ZUE przypada łącznie ok. 520 mln zł netto – mówi Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.

Kolej wróci do Łomży
Kolej wróci do Łomży/foto: MI

Program Kolej+ zaplanowano do 2029 r. i jest wart ok. 13 mld zł. Program przyczynia się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei.

– Linia kolejowa do Łomży ponownie ożyje. Łomżanie mają już nowoczesną drogę samochodową E67, a niebawem odzyskają także kolej. To impuls do rozwoju regionu. Chcemy, aby mieszkańcy mogli jak najszybciej skorzystać z powrotu pociągów, dlatego umożliwimy to jeszcze w trakcie trwania prac, już w przyszłym roku  – powiedział Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.

– Na inwestycji zyska zarówno 60 tysięcy mieszkańców Łomży, jak również gminy położone przy kolejowej trasie. Fakt, że dzisiaj podpisujemy umowę na wykonanie robót, to wynik dobrej współpracy z Samorządem Województwa. PLK SA przygotują infrastrukturę, z której korzystać będzie regionalny przewoźnik finansowany przez Samorząd oraz pociągi dalekobieżne – powiedział Piotr Malepszak, Wiceminister Infrastruktury.

– W miejsce starych torów i prawie już niewidocznych resztek peronów powstanie nowoczesna, bezpieczna i dostępna infrastruktura kolejowa. Skończy się wykluczenie komunikacyjne tak dużego miasta i regionu. Również w innych obszarach kraju rozpoczynamy inwestycje w ramach programu Kolej Plus, który zakłada ścisłą współpracę z samorządami województw – powiedział Marcin Mochocki, Członek Zarządu PLK SA, Dyrektor ds. realizacji inwestycji.

Nowe tory, dostępne perony

Projekt przywracający kolej mieszkańcom składa się z dwóch części. Podstawowy zakres inwestycji to przede wszystkim kompleksowa modernizacja całej linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo (17 km). Na tym odcinku wymienione zostaną tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Odbudujemy stację w Łomży oraz przystanek osobowy w Kozikach. Powstaną też dwa nowe przystanki – Śniadowo Łącznica i Konarzyce. Natomiast na trasie od Śniadowa do Łap (ok. 60 km linii) dla potrzeb pasażerów zmodernizujemy przystanki Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki oraz stację Sokoły.

Zakres podstawowy zamówienia przewiduje też odbudowę około 1 km łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży. To krótki, ale ważny odcinek – dzięki niemu możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów, bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Także dla usprawnienia ruchu, na stacjach Czarnowo-Undy i Czerwony Bór zbudujemy nowy układ torowy.

Druga część umowy, to tzw. opcje, czyli roboty, które można będzie wykonać po ewentualnym uzyskaniu dodatkowego finansowania. W zakres opcji wchodzą m.in. prace torowe w Śniadowie oraz na stacji Czerwony Bór. Taki kształt projektu to efekt przeprowadzonych analiz oraz ustaleń z wnioskodawcą, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego. Pod uwagę brano także wnioski samorządów lokalnych oraz realne możliwości finansowe.

Ponownie w podróż!

Docelowo pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, planowany jest na ok. 1 h 35 min. Całkowite zakończenie inwestycji przewidujemy na II kwartał 2029 r. Poza kursami okazjonalnymi, ostatni pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 r.

Budżet inwestycji: zakres podstawowy – 298 mln zł netto (367 mln zł brutto); zakres opcji – 30,6 mln zł netto (37,7 mln zł brutto). Projekt realizowany jest we współpracy z Samorządem Województwa Podlaskiego, który pokrywa 15 proc. kosztów.

Komentarze