PLK zaostrza procedury bezpieczeństwa. Od 14 grudnia informacje o TWR tylko drogą elektroniczną
Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadzają istotne zmiany w procedurach związanych z transportem towarów wysokiego ryzyka (TWR).
Od 14 grudnia informacje o przejazdach pociągów przewożących materiały niebezpieczne nie będą już przekazywane drogą radiową przez maszynistów, lecz elektronicznie – bezpośrednio między dyspozytorami przewoźnika a zarządcą infrastruktury. To jedno z najważniejszych usprawnień w zakresie bezpieczeństwa kolejowego w ostatnich latach.
Rozkład jazdy:
- W jaki sposób zmiana sposobu przekazywania informacji o przewozach TWR zwiększy bezpieczeństwo transportu kolejowego?
- Dlaczego dotychczasowy system radiowej komunikacji między maszynistami a dyżurnymi ruchu uznano za niewystarczająco bezpieczny?
- Jakie korzyści operacyjne i organizacyjne przyniesie elektroniczna wymiana danych między dyspozytorami przewoźników a zarządcą infrastruktury?
Nowe zasady w Instrukcji Ir-16
Zmiany zostały wpisane do instrukcji Ir-16, regulującej zasady postępowania przy przewozie ładunków niebezpiecznych. Dotychczas maszynista informował dyżurnego ruchu przez radio o przejeździe składu z TWR. Ten sposób komunikacji – choć wieloletni standard – miał jedną zasadniczą wadę: informacje mogły zostać przechwycone przez osoby niepowołane.
Nowy system eliminuje ten problem. Od teraz przekazywanie danych dotyczących transportu towarów wysokiego ryzyka będzie odbywać się wyłącznie elektronicznie, na poziomie dyspozytorskich centrów operacyjnych przewoźnika i PLK. Dzięki temu dostęp do wrażliwych informacji zostanie znacząco ograniczony.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Jak podkreśla Włodzimierz Kiełczyński, szef Biura Bezpieczeństwa w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zmiana jest konsekwentnym elementem szeroko zakrojonego programu modernizacji procedur bezpieczeństwa:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– „Cały czas doskonalimy i unowocześniamy procedury związane z bezpieczeństwem na kolei. Nowe zmiany w sprawie przewozu towarów wysokiego ryzyka zablokują dostęp na ich temat osobom z zewnątrz” – zaznaczył.
Wdrożenie komunikacji wyłącznie elektronicznej ma także poprawić spójność danych, przyspieszyć wymianę informacji i ułatwić koordynację w sytuacjach krytycznych.
Dlaczego to takie ważne?
Towary wysokiego ryzyka obejmują materiały potencjalnie zagrażające zdrowiu, życiu lub środowisku, m.in. gazy, paliwa, chemikalia czy substancje wybuchowe. Ich transport wymaga precyzyjnych procedur, a jakiekolwiek naruszenie może prowadzić do poważnych incydentów.
Dotychczasowa łączność radiowa narażała komunikaty na podsłuch, co w obecnej sytuacji geopolitycznej oraz rosnącej aktywności działań sabotażowych w Europie staje się szczególnie istotnym ryzykiem. Elektroniczny system stanowi więc dodatkowe zabezpieczenie infrastruktury krytycznej państwa.
Nowy etap w bezpieczeństwie kolejowym
Zmiana sposobu przekazywania informacji o TWR jest częścią szerszego trendu digitalizacji polskiej kolei oraz podnoszenia standardów bezpieczeństwa transportu. Od 14 grudnia przewoźnicy i zarządca infrastruktury będą wymieniać dane w sposób szybszy, dyskretny i odporny na ingerencję osób trzecich.
To kolejny krok w kierunku nowoczesnego i skutecznego systemu bezpieczeństwa na polskiej kolei.






Komentarze