Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Plany budowy szybkiej kolei w Brazylii

inforail
27.03.2014 12:00
0 Komentarzy
W 2008 r. wysunięto projekt budowy linii kolei dużych prędkości w Brazylii. Trasa ma połączyć Rio de Janeiro, Sao Paulo i Campinas.
Kolej w Brazylii w drugiej połowie XX wieku przeżyła upadek. Przewozy spadły z 100 mln pasażerów w 1960 r. do 54 mln w 1970 r. i niemal zanikły osiągając poziom zaledwie 1,6 mln pasażerów w 2000 r. Obecnie szybkie koleje odnoszą sukcesy w Europie i w Azji, stąd i w Brazylii postanowiono wykorzystać ich atuty.
Plany budowy szybkiej kolei w Brazylii

Linia dużej prędkości, łącząca Rio de Janeiro i Sao Paulo, przebiegać będzie przez obszar zamieszkany przez 36 mln ludzi. W rejonie tym generowane jest 33% brazylijskiego PKB. Przebycie samochodem liczącej 440 km trasy pomiędzy dwoma największymi miastami trwa obecnie 5 godzin. W 2009 r. pokonało ją samochodami i autobusami około 26 mln pasażerów. Pociągi na tym połączeniu zostały wyparte również przez samoloty, tworzące tak zwany korytarz powietrzny. Transport powietrzny na tej trasie przewiózł w 2009 r. aż 7,4 mln pasażerów. Kolej ma jednak zdobyć uznanie podróżnych dzięki czasowi podróży na poziomie 1 h 30 min. Szacuje się, iż uzyskane potoki pasażerskie będą nawet 20 razy większe niż dla uczęszczanego europejskiego połączenia kolejowego Paryż –Lyon. To duża szansa dla brazylijskiego systemu transportowego, który potrzebuje rozwoju alternatywnych środków transportu, przyjaznych dla środowiska.
Brazylijskie władze zleciły wykonanie studium wykonalności brytyjskiej grupie konsultingowej Halcrow. Oszacowano potencjalny popyt i przychody, oceniono koszty eksploatacji i budowy infrastruktury, wskazano zalecaną technologię budowy. Koszt projektu oszacowano na 19 mld dolarów, przy założeniu długości trasy 511 km, szerokości toru 1435 mm, prędkości projektowej aż 350 km/h, nachyleniu podłużnego toru do 3,5% i naciskowi na oś 25 ton.
Teren pomiędzy Sao Paulo i Rio de Janeiro jest górzysty. Budowa linii będzie wiązać się z wykonaniem wielu tuneli i estakad, które będą stanowić odpowiednio 15% i 21% długości trasy. Linia pokonywać będzie góry Serra das Araras oraz gęsto zabudowane obszary miejskie. Poza samą infrastrukturą liniową zbudowane zostaną nowe dworce i przebudowane istniejące.
Linia ma zostać zbudowana w ramach 40-letniego kontraktu obejmującego budowę i eksploatację trasy. Bilet w klasie ekonomicznej ma kosztować 200 brazylijskich reali (260 zł). Brazylijski rząd będzie aktywnie partycypował w kosztach inwestycji, pokrywając je w ok. 60%. Ogłaszając przetarg, oczekiwano szerokiej konkurencji ze strony potencjalnych operatorów. Budowa miała zająć 6 lat i zakończyć się przed igrzyskami olimpijskimi w 2016 r.
Początkowo planowano rozstrzygnięcie przetargu w 2010 r. Na prowadzenie wysunęło się konsorcjum z przedsiębiorstwem Hyundai Rotem na czele. Siemens i CAF, początkowo zainteresowani udziałem w projekcie, tymczasowo wycofali się.
Terminy zakończenia przetargu są jednak wciąż przesuwane. W 2013 r. ogłoszono, iż czas na składanie ofert został przedłużony o rok na wniosek potencjalnych oferentów z Hiszpanii i Niemiec. Oznacza to, że CAF i Siemens wciąż są w grze. Istnieją szanse, iż prace budowlane ruszą w 2015 r. i zakończą się około 2020 r.

Komentarze