Plany budowy szybkiej kolei w Brazylii
inforail
27.03.2014 12:00
0 Komentarzy
Plany budowy szybkiej kolei w Brazylii
W 2008 r. wysunięto projekt budowy linii kolei dużych prędkości w Brazylii. Trasa ma połączyć Rio de Janeiro, Sao Paulo i Campinas.
Kolej w Brazylii w drugiej połowie XX wieku przeżyła upadek. Przewozy spadły z 100 mln pasażerów w 1960 r. do 54 mln w 1970 r. i niemal zanikły osiągając poziom zaledwie 1,6 mln pasażerów w 2000 r. Obecnie szybkie koleje odnoszą sukcesy w Europie i w Azji, stąd i w Brazylii postanowiono wykorzystać ich atuty.
Linia dużej prędkości, łącząca Rio de Janeiro i Sao Paulo, przebiegać będzie przez obszar zamieszkany przez 36 mln ludzi. W rejonie tym generowane jest 33% brazylijskiego PKB. Przebycie samochodem liczącej 440 km trasy pomiędzy dwoma największymi miastami trwa obecnie 5 godzin. W 2009 r. pokonało ją samochodami i autobusami około 26 mln pasażerów. Pociągi na tym połączeniu zostały wyparte również przez samoloty, tworzące tak zwany korytarz powietrzny. Transport powietrzny na tej trasie przewiózł w 2009 r. aż 7,4 mln pasażerów. Kolej ma jednak zdobyć uznanie podróżnych dzięki czasowi podróży na poziomie 1 h 30 min. Szacuje się, iż uzyskane potoki pasażerskie będą nawet 20 razy większe niż dla uczęszczanego europejskiego połączenia kolejowego Paryż –Lyon. To duża szansa dla brazylijskiego systemu transportowego, który potrzebuje rozwoju alternatywnych środków transportu, przyjaznych dla środowiska.
Brazylijskie władze zleciły wykonanie studium wykonalności brytyjskiej grupie konsultingowej Halcrow. Oszacowano potencjalny popyt i przychody, oceniono koszty eksploatacji i budowy infrastruktury, wskazano zalecaną technologię budowy. Koszt projektu oszacowano na 19 mld dolarów, przy założeniu długości trasy 511 km, szerokości toru 1435 mm, prędkości projektowej aż 350 km/h, nachyleniu podłużnego toru do 3,5% i naciskowi na oś 25 ton.
Teren pomiędzy Sao Paulo i Rio de Janeiro jest górzysty. Budowa linii będzie wiązać się z wykonaniem wielu tuneli i estakad, które będą stanowić odpowiednio 15% i 21% długości trasy. Linia pokonywać będzie góry Serra das Araras oraz gęsto zabudowane obszary miejskie. Poza samą infrastrukturą liniową zbudowane zostaną nowe dworce i przebudowane istniejące.
Linia ma zostać zbudowana w ramach 40-letniego kontraktu obejmującego budowę i eksploatację trasy. Bilet w klasie ekonomicznej ma kosztować 200 brazylijskich reali (260 zł). Brazylijski rząd będzie aktywnie partycypował w kosztach inwestycji, pokrywając je w ok. 60%. Ogłaszając przetarg, oczekiwano szerokiej konkurencji ze strony potencjalnych operatorów. Budowa miała zająć 6 lat i zakończyć się przed igrzyskami olimpijskimi w 2016 r.
Początkowo planowano rozstrzygnięcie przetargu w 2010 r. Na prowadzenie wysunęło się konsorcjum z przedsiębiorstwem Hyundai Rotem na czele. Siemens i CAF, początkowo zainteresowani udziałem w projekcie, tymczasowo wycofali się.
Terminy zakończenia przetargu są jednak wciąż przesuwane. W 2013 r. ogłoszono, iż czas na składanie ofert został przedłużony o rok na wniosek potencjalnych oferentów z Hiszpanii i Niemiec. Oznacza to, że CAF i Siemens wciąż są w grze. Istnieją szanse, iż prace budowlane ruszą w 2015 r. i zakończą się około 2020 r.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
W lutym więcej pasażerów na kolei
31.03.2025
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Nowy przystanek na kolejowej mapie Polski. Brodnica Południowa
Infrastrukturaza darmo
07.04.2025
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Komentarze