Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP SKM w Trójmieście i Koleje Dolnośląskie ponownie wymieniły się taborem

inforail
18.10.2021 07:45
0 Komentarzy
PKP SKM w Trójmieście i Koleje Dolnośląskie ponownie wymieniają się swoim taborem. Z Pomorza na Dolny Śląsk trafi EN57AKM-1718, w drugą stronę pojedzie SA134-023.

To kolejna taka zamiana. Po raz pierwszy przewoźnicy współpracowali ze sobą w 2020 roku. Wówczas na Dolny Śląsk również trafiła jednostka EN57AKM-1718, a na trasie PKM można było spotkać SA132-002.

EN57AKM-1718

EN57-1718 to tzw. Opolanka. Z końcem 2013 roku na trójmiejskich torach zadebiutował skład EN57AKM-1718 zmodernizowany przez TS Opole. Stąd taki przydomek. Kolejne jednostki dla PKP SKM wyremontowała już bydgoska PESA do spółki z ZNTK Mińsk Mazowiecki. Kłopoty przewoźnika z modernizacją pociągów rozpoczęły się wraz z plajtą wybranego w przetargu wykonawcy, a więc wspomnianej firmy Tabor Szynowy Opole. Spółce tej udało się, i to z rocznym poślizgiem, zmodernizować jedną jednostkę, prace przy drugiej zostały przerwane, wykonawca nie miał pieniędzy chociażby na zakup podzespołów. Wyremontowany skład dosyć długo czekał też na dopuszczenie do ruchu, a co za tym idzie decyzję UTK.

W związku z kłopotami wykonawcy PKP SKM postanowiła powtórzyć przetarg. Wygrała go bydgoska PESA, umowę na modernizację ezt-ów podpisano we wrześniu 2013 roku. Dzięki technicznej modernizacji i wymianie silników na asynchroniczne pojazd może jeździć o 10 km szybciej niż przed remontem, a więc 120 km/h. Po modernizacji pociąg może rozpędzić się dwukrotnie szybciej niż przez modernizacją i zużywa o 30 % mniej energii oraz generuje mniejszy hałas. Liftingowi zostało poddane zarówno pudło składu, jak i jego wnętrze. W pociągu pojawiły się nowe okna, nowe siedzenia, nowe kabiny WC dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, dźwiękowy i wizualny system informacji pasażerskiej oraz monitoring. Łatwiejszy dostęp do jednostki zapewnią osobom z ograniczonymi możliwościami ruchowymi zapewniają też rampy.   

SA134-023

Historia SA134-023 jest mniej spektakularna. Pojazd został wyprodukowany w 2011 roku przez ZNTK Mińsk Mazowiecki. Od samego początku jest eksploatowany przez Koleje Dolnośląskie. W 2020 roku przeszedł naprawę P4 w ASO Mieczkowski. 17 października 2021 roku pojechał z Dolnego Śląska do Gdyni, na Pomorzu będzie obsługiwał trasy PKM.   

Komentarze