Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Polskie Linie Kolejowe chcą zwiększyć przepustowość odcinka Tczew – Gdynia

inforail
29.08.2025 13:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły postępowanie na zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu „Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew – Gdynia: odc. Pszczółki – Pruszcz Gdański”.

Inwestycja jest kluczowym elementem modernizacji infrastruktury kolejowej na Pomorzu, która ma zapewnić większą przepustowość, bezpieczeństwo i komfort podróży.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie główne elementy obejmuje zakres zamówienia na modernizację odcinka Pszczółki – Pruszcz Gdański?
  2. Jakie wymagania finansowe i techniczne muszą spełnić wykonawcy, aby wziąć udział w przetargu PKP PLK?
  3. Dlaczego inwestycja na linii Tczew – Gdynia ma kluczowe znaczenie dla przepustowości i rozwoju korytarza kolejowego w Polsce?
Linia kolejowa
Linia kolejowa/foto: PKP PLK

Zakres inwestycji

Przedmiot zamówienia obejmuje:

  • przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej (projekty budowlane, wykonawcze, powykonawcze wraz z nadzorem autorskim i uzyskaniem niezbędnych pozwoleń),
  • roboty torowe i podtorzowe,
  • modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym (SRK), systemów telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych,
  • przebudowę sieci trakcyjnej wraz z zasilaniem,
  • budowę i modernizację obiektów inżynieryjnych, peronów oraz infrastruktury kubaturowej,
  • działania z zakresu ochrony środowiska,
  • ocenę zgodności podsystemów i uzyskanie wymaganych certyfikatów WE.

Całość prac ma zostać wykonana w ciągu 46 miesięcy od podpisania umowy.

Prawo opcji

Zamówienie przewiduje również opcję rozszerzenia zakresu o kolejne odcinki linii, m.in.:

  • fragment linii nr 9 Warszawa – Gdańsk,
  • odcinek linii nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny,
  • część linii nr 260 Zajączkowo Tczewskie – Pruszcz Gdański.

Dzięki temu w przyszłości możliwe będzie dalsze podniesienie parametrów linii, w tym prędkości maksymalnej do 200 km/h.

Wymogi wobec wykonawców

W przetargu mogą wystartować firmy, które:

  • posiadają roczny przychód netto minimum 47,3 mln zł,
  • dysponują środkami finansowymi lub zdolnością kredytową na poziomie co najmniej 11 mln zł,
  • wykazały doświadczenie w realizacji robót kolejowych na liniach dwutorowych, w tym w budowie torów, sieci trakcyjnej, stacji, rozjazdów oraz systemów SRK,
  • posiadają odpowiedni sprzęt techniczny (m.in. żurawie kolejowe, podbijarki torowe, oczyszczarki tłucznia, zgrzewarki szyn),
  • zatrudniają wykwalifikowaną kadrę – m.in. dyrektora kontraktu z doświadczeniem w inwestycjach powyżej 100 mln zł, kierowników budowy i robót, głównego projektanta, a także managera BIM odpowiedzialnego za koordynację dokumentacji w metodyce BIM.

Harmonogram i warunki postępowania

Termin składania ofert w postępowaniu wyznaczono na 3 października 2025 roku, do godziny 9:30. Następnie, tego samego dnia o godzinie 10:00, nastąpi publiczne otwarcie ofert, które przeprowadzone zostanie w formie zdalnej za pośrednictwem Platformy Zakupowej PKP Polskich Linii Kolejowych.

Każdy wykonawca zainteresowany udziałem w przetargu zobowiązany jest do wniesienia wadium w wysokości 907 500 złotych. Zgodnie z warunkami zamówienia, jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty będzie najniższa cena zaproponowana przez oferenta.

Wybrany wykonawca będzie musiał wnieść zabezpieczenie należytego wykonania umowy w wysokości 5% wartości kontraktu.

Znaczenie inwestycji

Projekt zwiększenia przepustowości odcinka Pszczółki – Pruszcz Gdański wpisuje się w szeroką strategię PKP PLK dotyczącą modernizacji linii kolejowej Warszawa – Gdynia, która jest częścią transeuropejskiego korytarza transportowego. Po zakończeniu prac możliwe będzie zwiększenie liczby kursujących pociągów, poprawa punktualności i dalsze skracanie czasów przejazdu pomiędzy Trójmiastem a południem Polski.

Komentarze