Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK zakończyły prace na linii Bytom – Gliwice; pociągi co godzinę

inforail
08.10.2021 10:45
0 Komentarzy
Prace na linii kolejowej łączącej Bytom z Gliwicami zakończyła spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Na trasie tej obecnie kursują pociągi towarowe, a w grudniu br. powinny też na nią wrócić składy pasażerskie.

Chodzi o realizowany przez PKP PLK projekt „Prace na liniach kolejowych nr: 132, 147, 161, 180, 188, 654, 657 na odcinkach Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka”.

Projektuj i buduj

Cały projekt przewidziano pod kątem fragmentów połączeń ważnych dla ruchu towarowego w woj. śląskim, przede wszystkim: z Bytomia do Gliwic oraz między posterunkiem Dorota na pograniczu Sosnowca, Dąbrowy Górniczej i Sławkowa przez Sosnowiec Jęzor i Mysłowice do Mysłowic Brzezinki na linii wiodącej w kierunku Oświęcimia.

Wartą ponad 315 mln zł brutto umowę na rewitalizację (w trybie „projektuj i buduj”) odcinków Bytom – Zabrze Biskupice – Maciejów oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka PLK podpisały z firmą PORR w styczniu 2019 r.

Zasadnicze prace na szlaku Bytom – Zabrze Biskupice – Maciejów objęły łącznie ok. 11,9 km linii kolejowych, a prace na odcinku Dorota – Mysłowice Brzezinka – ok. 15,5 km. W połowie ub. roku zarządca kolejowej infrastruktury informował o rozpoczęciu – po okresie projektowania – robót w terenie na odcinku Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice.

W czwartek spółka PKP PLK podała w komunikacie, że prace torowe na linii łączącej Bytom z Gliwicami zakończyły się. Pociągi towarowe będą mogły od grudnia (po zakończeniu m.in. certyfikacji) jeździć linią z prędkością do 100 km/h – trzykrotnie szybciej niż przed modernizacją. Zarazem pociągi mają jeździć ciszej dzięki zastosowaniu szyn bezstykowych oraz zabudowie ekranów akustycznych.

Prace na odcinku Bytom – Maciejów Płn. objęły wymianę ok. 18 km torów, 30 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też trzy nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, a także wiadukt kolejowy na szlaku Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice.

Linia Gliwice – Bytom jest ważna w ruchu towarowym, jednak już w maju br. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zapowiedziała, że w nowym kolejowym rozkładzie jazdy (wchodzącym w życie w połowie grudnia) zapłaci m.in. za uruchomienie 15 par takich połączeń na trasie Gliwice – Bytom, gdzie pociągi pasażerskie nie kursują od 2013 r.

Częstotliwość

Zakładana jest częstotliwość co 1h w godzinach szczytu i co 2h poza szczytem, a połączenia mają zostać dopasowane m.in. do funkcjonowania gliwickich zakładów pracy. Metropolia wskazuje, że dzięki pracom na sieci zarządcy kolejowej infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych, czas jazdy między centrum Gliwic a centrum Bytomia wyniesie 20 minut.

Z czwartkowej informacji PLK wynika, że część prac wykonano już także na odcinku od posterunku odgałęźnego Dorota w Sosnowcu do Mysłowic Brzezinki: wymieniono ok. 7 km torów i sieci trakcyjnej na linii Dorota – Sosnowiec Jęzor. Roboty przeniosły się na odcinek od Sosnowca Jęzora do Mysłowic Brzezinki. W IV kw. br planowane jest rozpoczęcie przebudowy stacji Katowice Szopienice Płn.

Wszystkie roboty zostały zamówione w przetargu PKP PLK obejmującym też połączenie Chorzów Stary – Mysłowice. Tamta część ze względu na zbyt drogie oferty została jednak unieważniona i ostatecznie z tego zakresu realizowana jest przebudowa stacji Katowice Szopienice Płn. wraz z krótkimi odcinkami w rejonie posterunków Szabelnia i Stawiska (w osobnym zamówieniu od września 2020 r., za 119 mln zł brutto – do 2023 r.).

Ogółem wartość inwestycji dot. linii Gliwice – Bytom i Dorota – Mysłowice Brzezinka oraz stacji Katowice Szopienice Płn. wynosi ponad 350 mln zł; dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.(PAP)

Komentarze