Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK wprowadza cyfrową łączność GSM-R na trasie Warszawa – Gdańsk. Wiemy od kiedy

inforail
17.09.2025 14:45
0 Komentarzy

Jeszcze w tym roku Polskie Linie Kolejowe S.A. rozszerzą wykorzystanie systemu GSM-R, umożliwiając maszynistom i dyżurnym ruchu korzystanie z cyfrowej łączności głosowej.

Od początku września do końca października prowadzone są testy na odcinku linii kolejowej Warszawa – Gdańsk. Następnie rozwiązanie zostanie wdrożone na około 1500 km torów w całym kraju.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla bezpieczeństwa i sprawności ruchu kolejowego przyniesie pełne wdrożenie systemu GSM-R?
  2. Na których odcinkach kolejnych linii planowane jest uruchomienie cyfrowej łączności jeszcze w tym roku?
  3. W jaki sposób przewoźnicy kolejowi uczestniczą w procesie testowania i doskonalenia systemu GSM-R?
Pociągi
Linia kolejowa / foto: PKP PLK

Od analogowej łączności do nowoczesnych terminali

System GSM-R działa w Polsce od kilku lat, jednak do tej pory wykorzystywano go głównie do transmisji danych w ramach systemu ETCS poziomu II. Nowe wdrożenie oznacza istotną zmianę – tradycyjne analogowe urządzenia do kontaktu maszynisty z dyżurnym ruchu są zastępowane przez nowoczesne terminale cyfrowe.

Od 1 września PKP PLK prowadzą tzw. eksploatację obserwowaną na 250-kilometrowym odcinku Warszawa – Gdańsk. Maszyniści pociągów pasażerskich i towarowych oraz dyżurni ruchu wykorzystują teraz cyfrową komunikację, co ma zwiększyć bezpieczeństwo i płynność ruchu kolejowego.

– „Technicznie byliśmy dobrze przygotowani do rozpoczęcia eksploatacji obserwowanej dla GSM-R na linii Warszawa – Gdańsk. Teraz skupiamy się na testowaniu procedur, sprawdzaniu instrukcji i reguł komunikacji w wersji cyfrowej. Codziennie otrzymujemy uwagi od przewoźników, ale do tej pory żadna z nich nie dotyczyła obszaru technicznego. Wszystkie uwagi dotyczyły użytkowania systemu” – powiedział Krzysztof Waszkiewicz, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odpowiedzialny za utrzymanie infrastruktury.

Przygotowania i współpraca z przewoźnikami

Aby uruchomić eksploatację obserwowaną, PKP PLK od połowy 2024 roku musiały przeprowadzić szereg działań technicznych. Obejmowały one m.in. konfigurację nowej centrali sterującej GSM-R, połączenie stacji bazowych z centralą, uruchomienie roamingu międzynarodowego oraz wymianę kart SIM w urządzeniach pokładowych.

Równolegle prowadzono intensywną współpracę z przewoźnikami – odbywały się konsultacje dotyczące regulaminów, opracowywano procedury, organizowano spotkania szkoleniowe i jazdy testowe. Połączenia sprawdzano poza sezonem wakacyjnym, by nie narażać ruchu pasażerskiego na ewentualne utrudnienia.

Kolejny krok – wdrożenie na większą skalę

Testy potrwają do końca października. W listopadzie przygotowane zostaną wnioski i rekomendacje z eksploatacji obserwowanej, które posłużą do udoskonalenia zasad korzystania z systemu.

Już od połowy grudnia PKP PLK planują objąć systemem GSM-R około 1500 kilometrów linii kolejowych, w tym kluczowe trasy pasażerskie i towarowe. Wdrożenie cyfrowej łączności to ważny element modernizacji polskiej kolei i krok w stronę pełnej integracji z europejskimi standardami w transporcie kolejowym.

Komentarze