PKP PLK otworzyły przejście przez tory przy stacji Warszawa Wileńska
Niemożliwe stało się możliwe – na stacji Warszawa Wileńska powstało nowe przejście dla pieszych tuż za peronami. Mieszkańcy warszawskiej Pragi zyskali szybki dostęp do pociągów oraz połączenie ulic Białostockiej, Wileńskiej i al. Solidarności.
Inwestycja o wartości 1,5 mln zł netto została sfinansowana z budżetu PLK SA. Dodatkowo, na linii wołomińskiej wyremontowano liczne przejścia i przejazdy kolejowe. Prace, których koszt wyniósł ponad 3 mln zł, zostały sfinansowane z budżetu własnego oraz środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Rozkład jazdy:
- Jakie działania podjęto w celu poprawy bezpieczeństwa na linii wołomińskiej w ramach inwestycji PLK SA?
- Jakie korzyści dla mieszkańców Pragi przyniosło otwarcie nowego przejścia dla pieszych przy stacji Warszawa Wileńska
- Jakie środki finansowe przeznaczono na modernizację infrastruktury kolejowej i jakie prace zaplanowano do 2025 roku?
Odpowiedź na potrzeby mieszkańców
Zarząd Polskich Linii Kolejowych zrealizował inwestycję, odpowiadając na potrzeby mieszkańców warszawskiej Pragi, którzy przez lata zabiegali o realizację tego przedsięwzięcia. Nowe przejście powstało w poziomie szyn, tuż za peronami stacji Warszawa Wileńska. Budowa wymagała uzyskania specjalnego pozwolenia od Ministerstwa Infrastruktury, umożliwiającego przechodzenie przez tory w niewielkiej odległości od zatrzymujących się pociągów.
Nowe przejście znacząco ułatwia i skraca dojście do pociągów linii wołomińskiej, szczególnie dla mieszkańców ulic Białostockiej i Radzymińskiej. Umożliwia także dogodne połączenie ulic Białostockiej, Wileńskiej i al. Solidarności. Koszt budowy przejścia oraz chodników prowadzących do peronów wyniósł 1,5 mln zł netto i został sfinansowany z budżetu PLK SA.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Piotr Malepszak, podkreślił znaczenie tej inwestycji: „Linia Warszawa–Wołomin to jedna z kluczowych tras dojazdowych dla mieszkańców podwarszawskich miejscowości. Codziennie z tych połączeń korzysta kilkanaście tysięcy osób – inwestycje w bezpieczeństwo są koniecznością i wyrazem dbałości o wszystkich podróżujących. Na remont trzech przejazdów kolejowych oraz budowę nowego przejścia dla pieszych przy Warszawie Wileńskiej przeznaczono łącznie 4 mln zł, co wpłynie korzystnie na bezpieczeństwo i komfort podróży.”
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prezes Polskich Linii Kolejowych, Piotr Wyborski, zaznaczył: „Otwarcie przejścia przy Warszawie Wileńskiej to dowód na to, że wsłuchujemy się w potrzeby mieszkańców i pasażerów. Bezpieczeństwo pozostaje priorytetem, dlatego wprowadzono dodatkowe zabezpieczenia, takie jak labirynt na przejściu oraz ograniczenie prędkości pociągów. Wcześniej dojście do peronów zajmowało znacznie więcej czasu, teraz pasażerowie mogą znaleźć się na stacji w zaledwie kilka minut.”
Podróżni korzystający z przejścia powinni każdorazowo zatrzymać się przed pomalowanym na biało-czerwono labiryntem i upewnić się, że nie nadjeżdża pociąg – zarówno od strony Wołomina, jak i stacji Warszawa Wileńska. Maszyniści, aby ostrzec pieszych, będą nadawać sygnał „baczność” oraz zwalniać do 20 km/h przy przejściu i peronach.
Inwestycje w bezpieczeństwo na linii wołomińskiej
Budowa przejścia przy Warszawie Wileńskiej to jedna z wielu inwestycji realizowanych przez PLK SA w celu poprawy bezpieczeństwa na linii wołomińskiej. W 2024 r. otwarto przejście przez przejazd kolejowo-drogowy na ul. Naczelnikowskiej, gdzie nowy chodnik zapewnił pieszym bezpieczne i wygodne przemieszczanie się. W celu zwiększenia bezpieczeństwa zamontowano także nowoczesne rogatki, sygnalizację oraz oświetlenie.
Pod koniec 2023 r. prace zostały przeprowadzone na przejeździe kolejowym na ul. Kosmowskiej. Tam również wymieniono rogatki, sygnalizację i oświetlenie oraz zainstalowano monitoring. Dodatkowo, na przejazdach przy ul. Kosmowskiej i Łodygowej wymieniono nawierzchnię, co poprawiło komfort jazdy kierowców. Łączny koszt tych inwestycji wyniósł ponad 1 mln zł netto i został sfinansowany z budżetu PLK SA oraz środków Krajowego Planu Odbudowy.
W ramach modernizacji na odcinku Warszawa Wileńska – Warszawa Wileńska Marki prowadzone są prace związane z wymianą urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Wymieniane są semafory, urządzenia sterowania ruchem, napędy zwrotnicowe oraz rozjazdy wyposażone w elektryczny system ogrzewania, co zapewni ich sprawne działanie w trudnych warunkach zimowych. Zakończenie tych prac planowane jest na 2025 r.
Nowoczesne inwestycje w infrastrukturę kolejową to krok w stronę zwiększenia bezpieczeństwa i wygody dla mieszkańców Pragi oraz okolicznych miejscowości.
Komentarze