PKP PLK: Kolej w województwie śląskim zmienia się na lepsze
Kolej w województwie śląskim przechodzi dynamiczne zmiany, które poprawiają komfort podróży oraz dostęp do transportu szynowego. Realizowane inwestycje są największymi w historii regionu, a ich efekty już odczuwają pasażerowie.
W 2023 roku ruszyła przebudowa katowickiego węzła kolejowego, w ramach której modernizowane są stacje i przystanki w Bytomiu i Chorzowie. Nowe tory i bezkolizyjne skrzyżowania torów z drogami zapewniają płynniejsze i bezpieczniejsze podróże.
Rozkład jazdy:
- Jakie najważniejsze inwestycje kolejowe zostały zrealizowane w województwie śląskim w 2023 roku, a które są planowane na 2024 rok?
- W jaki sposób modernizacja infrastruktury kolejowej, takiej jak przystanki i wiadukty, poprawia dostępność i bezpieczeństwo dla pasażerów w regionie?
- Jakie korzyści przynosi rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego w ramach przebudowy katowickiego węzła kolejowego?
Historyczne inwestycje w 2024 roku
Rok 2024 będzie przełomowy dla śląskiej kolei. W kwietniu podpisano dwie umowy o łącznej wartości ponad 5 miliardów złotych na modernizację odcinków Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Inwestycje te pozwolą na oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego, co zwiększy przepustowość i częstotliwość kursowania pociągów. Prędkość pociągów wzrośnie, a nowe przystanki oraz modernizacja obecnych stacji umożliwiają wygodne korzystanie z transportu kolejowego dla wszystkich podróżnych.
Prace już obejmują stację Katowice, pięć wiaduktów kolejowych oraz jeden drogowy. Roboty prowadzone są także na odcinkach od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych oraz od Tychów do Goczałkowic. Ponadto ogłoszono przetarg na projektowanie prac dla linii Katowice Piotrowice – Tychy.
Modernizacja infrastruktury
Wśród już zakończonych inwestycji znajdują się nowoczesne stacje i przystanki na zmodernizowanej linii Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. W Chorzowie, Bytomiu i Radzionkowie pasażerowie korzystają z nowoczesnych obiektów, w tym nowego przystanku Chorzów Uniwersytet. Bezpieczeństwo na styku torów i dróg zapewniają nowe wiadukty. Zarządzanie ruchem na odcinku Chorzów Miasto – Radzionków wspiera nowoczesne centrum sterowania w Bytomiu.
Dla podróżnych na liniach Gliwice – Bytom oraz Katowice – Kraków oddano do użytku nowe przystanki Zabrze Maciejów, Zabrze Północ i Sosnowiec Jęzor Południowy. Modernizacje na linii Częstochowa – Chorzew Siemkowice objęły wiele przystanków w województwach śląskim i łódzkim, poprawiając dostępność dla pasażerów o ograniczonej mobilności.
W Radlinie zmodernizowany przystanek Radlin Obszary ułatwia codzienne podróże na linii Rybnik – Wodzisław Śląski. Dla pasażerów w Mysłowicach przebudowane zostaną perony oraz przejście podziemne w ramach umowy o wartości 14 milionów złotych.
Dogodne połączenia i nowe inwestycje
Nowe parkingi przy stacjach kolejowych powstaną w 13 miejscowościach, w tym w Dąbrowie Górniczej Gołonogu, Będzinie Ksawerze i Pyrzowicach Lotnisku. Inwestycje te zwiększą dostępność kolei dla mieszkańców i przyczyniają się do rozwijania transportu multimodalnego.
Na linii Pszczyna – Żory realizowane są prace o wartości 260 milionów złotych, wspierane z unijnych funduszy KPO. Skrócenie czasu przejazdu między Pszczyną a granicą z Czechami to jeden z efektów tego projektu.
Program Kolej + przynosi kolejne modernizacje. W 2023 roku podpisano umowy na zaprojektowanie połączenia z Bielska-Białej do Skoczowa oraz odbudowę alternatywnej trasy Katowice – Gliwice przez Rudę Kochłowice.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
W Zawierciu zakończono inwestycje o wartości 90 milionów złotych, obejmujące przebudowę peronów i modernizację systemów sterowania ruchem. W Częstochowie Towarowej wymiana torów pozwoli na zwiększenie przewozu towarów do kluczowych regionów Polski.
Dzięki realizowanym inwestycjom, kolej w województwie śląskim nie tylko poprawia standard podróży pasażerskich, ale także wspiera rozwój gospodarki i ochronę środowiska poprzez zwiększenie roli transportu kolejowego w regionie.
Komentarze