Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity zleca PESA Bydgoszcz naprawę powypadkową elektrycznego zespołu trakcyjnego ED161-004

inforail
11.12.2025 09:30
0 Komentarzy

PKP Intercity ogłosiło wyniki postępowania dotyczącego naprawy powypadkowej elektrycznego zespołu trakcyjnego ED161-004. Wartość zamówienia wynosi 15 666 134 zł, a wykonawcą prac będzie Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.

Zamówienie udzielono w trybie negocjacji bez uprzedniej publikacji ogłoszenia, co uzasadniono koniecznością korzystania z dokumentacji konstrukcyjnej, do której prawa posiada wyłącznie producent pojazdu.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego naprawę powypadkową pojazdu ED161-004 mogła wykonać wyłącznie PESA Bydgoszcz?
  2. Jakie znaczenie ma dokumentacja konstrukcyjna przy realizacji napraw taboru kolejowego?
  3. Jakie konsekwencje mogłoby mieć zlecenie naprawy ED161-004 podmiotowi innemu niż producent?
Wypadek w Nowej Suchej
Wypadek w Nowej Suchej/foto: PKP PLK

Dlaczego PESA została wybrana bez konkurencji

Jedynym podmiotem mogącym wykonać naprawę jest PESA Bydgoszcz, ponieważ jako producent pojazdów ED161 posiada pełnię praw własności intelektualnej do dokumentacji konstrukcyjnej. Zawiera ona technologie budowy, szczegółowe rysunki, modele wytrzymałościowe oraz procedury niezbędne do prawidłowego odtworzenia elementów uszkodzonego składu. Dokumentacja przekazana PKP Intercity w ramach umowy dostawy obejmuje jedynie materiały potrzebne do bieżącej eksploatacji i utrzymania, nie pozwalając na przygotowanie technologii napraw powypadkowych. Producent nie wyraził zgody na sprzedaż ani udzielenie licencji na dokumentację, dlatego wykonanie prac przez inny podmiot jest niemożliwe technicznie i prawnie.

Zakres naprawy i znaczenie dokumentacji projektowej

Naprawa powypadkowa ED161-004 wymaga odtworzenia konstrukcji pojazdu zgodnie z pierwotnymi technologiami produkcyjnymi. Niezbędne są dane projektowe dotyczące budowy pudła, zespołów mechanicznych i elektrycznych oraz szczegółowe schematy i modele. Bez dostępu do nich nie można zagwarantować bezpieczeństwa, trwałości ani zgodności parametrów pojazdu po naprawie. PESA, jako autor dokumentacji, jest jedynym wykonawcą zdolnym do rzetelnego przeprowadzenia procesu naprawczego.

Umowa i realizacja

Zwycięzca: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.
Data podpisania umowy: 13 listopada 2025 r.
Czas realizacji: 20 miesięcy
Miejsce prac: Mińsk Mazowiecki
Wartość zamówienia: 15 666 134 zł

W postępowaniu wpłynęła jedna oferta, co wynikało bezpośrednio z praw wyłącznych producenta.

Wpływ naprawy na utrzymanie taboru

Pojazdy ED161 obsługują kluczowe trasy dalekobieżne, dlatego ich szybkie przywracanie do ruchu jest szczególnie istotne. Naprawa wykonana przez producenta:

  • zapewni utrzymanie wymaganych standardów technicznych,
  • pozwoli zachować gwarancje, w tym gwarancję na poszycie,
  • utrzyma właściwe współczynniki niezawodności ustalone w umowie utrzymaniowej,
  • poprawi dostępność taboru na siatce połączeń PKP Intercity.

Wykonanie naprawy przez podmiot trzeci mogłoby naruszyć gwarancje oraz zaburzyć zasady odpowiedzialności producenta za niezawodność taboru.

Komentarze