PKP Intercity wybrały. Już wiemy kto dostarczy piętrowe ezt-y
PKP Intercity zrobiło kolejny krok w kierunku unowocześnienia swojej floty. Spółka rozstrzygnęła postępowanie na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) o prędkości do 200 km/h, z opcją na domówienie kolejnych 30.
To pierwsze w Polsce zamówienie na tego typu pojazdy i jednocześnie największe, jeśli chodzi o liczbę pociągów przeznaczonych do obsługi tras dalekobieżnych.
Rozkład jazdy:
- Który z producentów – Alstom czy Stadler – złożył korzystniejszą cenowo ofertę na dostawę 42 piętrowych pociągów dla PKP Intercity?
- O ile niższa była oferta Alstomu w wariancie z prawem opcji w porównaniu do propozycji Stadlera?
- Dlaczego obecność fabryk Alstomu w Chorzowie i Stadlera w Siedlcach ma znaczenie dla realizacji zamówienia?
Oferty od dwóch producentów z polskimi fabrykami
Postępowanie zostało ogłoszone w październiku 2024 roku w trybie dialogu konkurencyjnego. Trzy miesiące trwały rozmowy z producentami mające na celu doprecyzowanie wymogów technicznych i sprawdzenie możliwości realizacji zamówienia. W kwietniu 2025 roku PKP Intercity zaprosiło firmy do złożenia ofert, a dziś nastąpiło ich otwarcie.
O zamówienie walczyły Alstom Polska i Stadler Polska – obie firmy posiadają w naszym kraju zakłady produkcyjne. Alstom w Chorzowie, gdzie od lat powstają m.in. pociągi piętrowe dla europejskich przewoźników, a Stadler w Siedlcach, gdzie produkowane są m.in. dwupoziomowe składy dla klientów ze Słowenii i Słowacji. Ostatecznie wybrana została oferta złożona przez Alstom.
Oferty przedstawiały się następująco:
Alstom Polska S.A.
- Cena brutto z prawem opcji (42 pociągi + możliwość zakupu dodatkowych 30): 13 857 603 120,00 zł
- Cena brutto bez prawa opcji (tylko 42 pociągi): 8 471 051 820,00 zł
Stadler Polska Sp. z o.o.
- Cena brutto z prawem opcji (42 pociągi + możliwość zakupu dodatkowych 30): 14 886 094 680,00 zł
- Cena brutto bez prawa opcji (tylko 42 pociągi): 8 931 523 230,00 zł
Warto przypomnieć, że w przetargu nie wystartowała PESA Bydgoszcz. Więcej na ten temat pisaliśmy w InfoRail.pl.
Nie złożyliśmy oferty na piętrowe ezty dla PKP IC , bo nie mamy takiego pojazdu w portfolio i nie bylibyśmy w stanie dostarczyć go w wymaganym terminie. Mamy duży portfel zamówień, w tej chwili produkujemy tabor dla przewoźników z Polski, Rumunii i Czech, a nasze pojazdy są coraz szybsze, pod koniec roku pierwsze testy ezt dla RegioJet na 200 km/h, chcemy być gotowi do przetargów na pojazdy dla CPK – powiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu Pesa Bydgoszcz
Komfortowe i nowoczesne pociągi dla pasażerów
Nowe piętrowe EZT-y mają być przeznaczone do obsługi najpopularniejszych tras krajowych – m.in. z Warszawy do Gdańska, Wrocławia, Krakowa, Olsztyna, Łodzi, Białegostoku czy Terespola. Przewoźnik planuje, że pierwsze składy wyjadą na tory w ciągu około 3,5 roku.
Każdy z pociągów pomieści co najmniej 480 pasażerów. Podróżni będą mieli do dyspozycji wygodne, wysuwane fotele z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami i podnóżkami, a także gniazdka elektryczne i USB. Standardem będą: WiFi, klimatyzacja, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz wydzielone strefy – m.in. dla dzieci, osób szukających ciszy, a także przestrzeń dla rowerów i dużych bagaży. Składy zostaną wyposażone w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
Bezpieczeństwo zapewnią system ETCS poziomu 1 i 2, diagnostyka pokładowa, GPS oraz monitoring wewnętrzny i zewnętrzny. Pociągi będą również przystosowane do eksploatacji na czeskiej sieci kolejowej.
Ekonomiczne i pojemne rozwiązanie
Nowe pojazdy mają nie tylko poprawić komfort podróży, ale także pomóc w obsłużeniu rosnącej liczby pasażerów. PKP Intercity przewiduje, że do 2030 roku z jego usług skorzysta aż 109 mln osób rocznie, co oznacza blisko 60% wzrostu w porównaniu do 2023 roku.
Piętrowe EZT-y są atrakcyjne także z ekonomicznego punktu widzenia – są tańsze w eksploatacji i zakupie niż klasyczne składy wagonowe. Co ważne, będą pierwszymi w Polsce pociągami tego typu dostosowanymi do prędkości 200 km/h i do przewozów dalekobieżnych. Obecnie piętrowe wagony kursują w kraju jedynie z prędkością do 160 km/h i wykorzystywane są w ruchu regionalnym.
Nowy standard na polskich torach
Inwestycja w piętrowe pociągi dużej pojemności to milowy krok w rozwoju PKP Intercity. Połączenie szybkości, komfortu i ekonomii sprawia, że będą one ważnym elementem dalszej modernizacji kolei w Polsce i odpowiedzią na potrzeby coraz większej liczby pasażerów.
Komentarze