Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity w ofensywie taborowej. Na celowniku 18 lokomotyw

inforail
10.06.2025 09:30
0 Komentarzy

PKP Intercity intensyfikuje swoje działania w zakresie rozwoju siatki połączeń, w tym zagranicznych, czego wyrazem są plany dotyczące powiększenia floty lokomotyw wielosystemowych.

Jak poinformował członek zarządu spółki Adam Wawrzyniak, obecnie trwa postępowanie przetargowe na wynajem czterech takich pojazdów, jednak równolegle przygotowywany jest projekt na znacznie większą skalę – wynajem aż 18 lokomotyw.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego PKP Intercity zdecydowało się na wynajem 18 lokomotyw wielosystemowych i na jaki okres planowany jest ten najem?
  2. Jakie znaczenie mają lokomotywy Griffin dla rozwoju połączeń międzynarodowych PKP Intercity i z jakimi wyzwaniami wiąże się ich dopuszczenie do ruchu?
  3. Kiedy PKP Intercity planuje ogłosić i rozstrzygnąć nowe postępowanie przetargowe oraz kiedy mają pojawić się pierwsze wynajęte lokomotywy?
Pociąg PKP IC
Pociąg PKP IC

Najem dla rozwoju międzynarodowej oferty

Planowany okres wynajmu nowych pojazdów trakcyjnych to 24 miesiące. Jak podkreśla Wawrzyniak, celem jest zabezpieczenie niezawodnej obsługi trakcyjnej dla rosnącej liczby połączeń, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. PKP Intercity systematycznie rozbudowuje swoją ofertę przewozową, zwłaszcza na kierunkach zagranicznych, co rodzi zwiększone zapotrzebowanie na nowoczesny i wydajny tabor.

Griffiny z homologacją, ale tempo wzrostu większe niż tempo dopuszczeń

Obecnie lokomotywy serii Griffin, zdolne do rozwijania prędkości do 200 km/h, są w trakcie uzyskiwania homologacji na ruch międzynarodowy. Jednak, jak zaznacza Wawrzyniak, tempo rozwoju siatki połączeń zagranicznych przewyższa tempo uzyskiwania niezbędnych zezwoleń. Dlatego w pierwszej fazie spółka będzie się posiłkować lokomotywami z rynku wynajmu, a docelowo oferta będzie realizowana w oparciu o pojazdy własne.

Różnorodne parametry – część lokomotyw z prędkością 200 km/h

Spośród 18 planowanych do wynajmu lokomotyw, część będzie przystosowana do rozwijania prędkości 200 km/h. Nie wszystkie jednak będą wykorzystywane na trasach międzynarodowych – część zadań będzie realizowana również na terenie kraju.

Postępowanie w przygotowaniu – pierwsze lokomotywy już od nowego rozkładu jazdy

PKP Intercity planuje ogłosić nowe postępowanie na wynajem 18 lokomotyw już w najbliższym czasie. Rozstrzygnięcie przetargu ma nastąpić w ciągu nadchodzących tygodni, a pierwsze pojazdy mają zasilić flotę przewoźnika już od rozpoczęcia nowego rozkładu jazdy.

Planowana inwestycja to kolejny krok w kierunku zwiększenia jakości i dostępności przewozów pasażerskich, zwłaszcza w kontekście europejskiej integracji kolejowej i rozwoju zrównoważonego transportu.

Komentarze