Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity potwierdza zakup lokomotyw manewrowych. Większe potrzeby na stacjach końcowych i postojowych

inforail
28.08.2025 12:30
0 Komentarzy

PKP ogłosiło przetarg na zakup 18 lokomotyw manewrowych. Pojazdy będą wykorzystywane przy obsłudze stacji końcowych czy postojowych.  

Rozwój połączeń PKP Intercity w ostatnich latach sprawił, że pasażerowie jeszcze chętniej decydują się na przejazdy pociągami narodowego przewoźnika. O przetargu pisaliśmy już na łamach InfoRail.pl.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie stacje końcowe i postojowe PKP Intercity planuje w pierwszej kolejności wyposażyć w nowe lokomotywy manewrowe?
  2. Czy rozważane jest w przyszłości także wprowadzenie lokomotyw manewrowych o napędzie hybrydowym lub elektrycznym, aby ograniczyć emisję spalin?
  3. W jaki sposób nowe lokomotywy manewrowe wpłyną na sprawność obsługi rosnącej liczby pociągów PKP Intercity?
Lokomotywa PKP Intercity
Lokomotywa PKP Intercity/foto: PKP IC

Większe zapotrzebowanie na manewrówki

Wraz ze wzrostem liczby pociągów uruchamianych każdego dnia zwiększa się także zapotrzebowanie na obsługę manewrową na stacjach końcowych i postojowych. Lokomotywy manewrowe służą m.in. do przygotowania pociągów do kolejnych kursów np. przestawiania wagonów czy formowania składów pociągów. Mogą być także wykorzystywane w sytuacjach awaryjnych np. podczas uszkodzeń sieci trakcyjnej do odholowania pociągu do najbliższej stacji. Choć obsługa manewrowa jest mało widoczna dla pasażerów to stanowi kluczowy element sprawnej obsługi przewozów kolejowych.  

Nowo zakupione czteroosiowe lokomotywy będą mogły osiągać prędkość eksploatacyjną co najmniej 100 km/h, przy maksymalnym nacisku na oś nieprzekraczającym 20 ton. Ich długość nie będzie większa niż 20 metrów. Wyposażone zostaną w nowoczesne silniki spalinowe spełniające obecne wymagania poziomu Stage V w zakresie norm emisji spalin. Zgodnie z założeniem dostawa wszystkich pojazdów powinna nastąpić w ciągu 48 miesięcy od dnia zawarcia umowy, przy czym odbiór dwóch pierwszych lokomotyw nie później niż 32 miesiące od dnia zawarcia umowy. Producenci swoje oferty mogą składać do 30 września.  Obecnie, także do manewrów, PKP Intercity używa ponad 50 lokomotyw spalinowych. Ostatnie dostawy najnowszych dziesięciu pojazdów manewrowych zakończyły się w 2023 roku.

Komentarze