PKP Intercity podpisały umowę na najem lokomotyw
PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg i podpisało umowę na najem osiemnastu lokomotyw elektrycznych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania.
Zwycięzcą wszystkich trzech części postępowania została spółka CARGOUNIT z Wrocławia, a łączna wartość zawartych umów wynosi 50 064 000 euro. Postępowanie prowadzono w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie Prawa zamówień publicznych jako zamówienie sektorowe.
Rozkład jazdy:
- Jakie są główne założenia i warunki umów zawartych przez PKP Intercity na najem 18 lokomotyw elektrycznych?
- Dlaczego wszystkie trzy części przetargu wygrała spółka CARGOUNIT i jakie znaczenie ma to dla rynku kolejowego w Polsce?
- W jaki sposób nowy tabor ma wpłynąć na rozwój połączeń międzynarodowych i krajowych obsługiwanych przez PKP Intercity?
Zakres i wartość kontraktów
Pierwsza część obejmuje najem ośmiu lokomotyw o prędkości eksploatacyjnej co najmniej 200 km/h, przystosowanych do prowadzenia pociągów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach i na Węgrzech. Jej wartość wynosi 22 464 000 euro, a umowę podpisano 8 października 2025 r., po wyborze oferty 11 września. W tej części złożono dwie oferty w formie elektronicznej.
Druga część dotyczy czterech lokomotyw rozwijających co najmniej 160 km/h do pracy w Polsce i Czechach; wartość kontraktu to 11 040 000 euro, wybór nastąpił 11 września, a podpisanie 8 października; złożono cztery oferty.
Trzecia część, również na kierunki polsko-czeskie i prędkość nie mniejszą niż 160 km/h, obejmuje sześć lokomotyw za 16 560 000 euro; umowa, z tym samym kalendarzem wyboru i podpisania co w części drugiej; także tu wpłynęły cztery oferty. We wszystkich częściach przewidziano podwykonawstwo, którego udział określono na 26 procent.
Warunki najmu i utrzymania
Kontrakty zostały zawarte na okres podstawowy trzydziestu sześciu miesięcy. Zamawiający zastrzegł prawo opcji polegające na wydłużeniu najmu o maksymalnie dwanaście miesięcy bezpośrednio po zakończeniu okresu podstawowego, tak aby łączny czas obowiązywania umowy nie przekroczył czterdziestu ośmiu miesięcy. Każda lokomotywa będzie objęta limitem eksploatacyjnym dwudziestu pięciu tysięcy kilometrów miesięcznie.
Jeżeli w danym miesiącu którakolwiek jednostka przekroczy ten dystans, uruchamiana będzie automatycznie opcja zwiększająca limit o kolejne pięć tysięcy kilometrów dla tej lokomotywy w tym miesiącu. Nieskorzystanie z opcji, zarówno dotyczącej wydłużenia czasu najmu, jak i dodatkowych kilometrów, nie będzie rodzić roszczeń po stronie wykonawcy.
Kryteria wyboru ofert
Kryteria oceny ofert zostały ukształtowane tak, by dominowała cena stała. O wyniku decydowała w 95 procentach wysokość miesięcznej opłaty ryczałtowej, a w pozostałych 5 procentach stawka za kilometr w ramach opłaty zmiennej. Szczegółowe zasady ocen opisano w Specyfikacji Warunków Zamówienia, gdzie doprecyzowano również, że termin związania ofertą liczony jako 120 dni oznaczał datę 24 listopada 2025 r.
Znaczenie kontraktu dla rynku
Zamówienie ma charakter transgraniczny w sensie eksploatacyjnym, ponieważ część taboru o prędkości nie mniejszej niż 200 km/h będzie mogła prowadzić pociągi nie tylko na sieci polskiej, lecz także w Niemczech, Austrii, Czechach i na Węgrzech. To istotne z punktu widzenia elastycznego planowania pracy taboru na połączeniach międzynarodowych i krajowych o podwyższonych prędkościach oraz bilansowania przepływów między rynkami. Jednoczesne powierzenie dostawy wraz z utrzymaniem ogranicza ryzyka dostępności operacyjnej, a stały komponent kosztowy stabilizuje budżet w trzy- lub czteroletnim horyzoncie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok



Komentarze