Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity ogłosi postępowanie na zakup 26 szybkich pociągów KDP. Padł termin

inforail
02.12.2025 17:30
0 Komentarzy

PKP Intercity przygotowuje się do jednego z najważniejszych przetargów w swojej historii. Jak poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, już w grudniu przewoźnik ogłosi postępowanie – w formie dialogu konkurencyjnego – na dostawę 26 szybkich pociągów, które mają osiągać prędkość 320 km/h.

Będą wykorzystywane w przyszłym systemie Kolei Dużych Prędkości (KDP). Decyzję w tej sprawie podjęła rada nadzorcza PKP Intercity.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego pociągi osiągające prędkość 320 km/h są kluczowe dla pełnego wykorzystania potencjału systemu Kolei Dużych Prędkości?
  2. Jakie znaczenie dla rozwoju PKP Intercity ma planowany zakup 26 nowych składów oraz rosnąca liczba przewożonych pasażerów?
  3. W jaki sposób system KDP typu „Y” wpłynie na czas przejazdu i dostępność komunikacyjną między Warszawą, Wrocławiem i Poznaniem?

Nowe pociągi dla systemu „Y” KDP

Szybkie składy mają obsługiwać system KDP, czyli tzw. „Y”, który połączy Warszawę przez Centralny Port Komunikacyjny z Wrocławiem i Poznaniem, prowadząc trasą m.in. przez Sieradz. Ten strategiczny projekt infrastrukturalny ma znacząco skrócić czasy przejazdów między największymi polskimi miastami.

Wiceminister Malepszak podkreślił, że aby w pełni wykorzystać potencjał Kolei Dużych Prędkości, pociągi muszą być zdolne do jazdy z prędkością 320 km/h. Wprowadzenie składów osiągających maksymalnie 250 km/h nie pozwoliłoby – jak zaznaczył – uzyskać oczekiwanych efektów skrócenia czasów przejazdu, które są jednym z kluczowych celów budowy systemu KDP.

Rosnąca pozycja PKP Intercity na rynku kolejowym

PKP Intercity, jako największy polski przewoźnik dalekobieżny, odnotowuje systematyczny wzrost liczby podróżnych. W ubiegłym roku spółka przewiozła 78,5 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 15 procent w porównaniu z rokiem wcześniejszym oraz aż o 33 procent w porównaniu z 2022 rokiem. Rezultaty te potwierdzają rosnące zainteresowanie koleją jako środkiem transportu między dużymi miastami i ośrodkami turystycznymi.

Przewoźnik oferuje podróże czterema kategoriami pociągów:

  • Twoje Linie Kolejowe (TLK)
  • InterCity (IC) – obie kategorie stanowią ofertę ekonomiczną
  • Express InterCity (EIC)
  • Express InterCity Premium (EIP) – obsługiwane pociągami Pendolino

Tak szeroka i zróżnicowana oferta umożliwia podróżowanie zarówno w ramach kraju, jak i poza jego granice.

Pociąg KDP
Pociąg KDP

Ambitne prognozy przewozowe do 2030 roku

Według najnowszych szacunków PKP Intercity w bieżącym roku planuje przewieźć 88 mln pasażerów. Jeszcze ambitniejsze cele przewoźnik wyznaczył na kolejne lata – do 2030 roku liczba ta ma wzrosnąć do 110 mln. Wprowadzenie szybkich pociągów do obsługi KDP będzie jednym z kluczowych elementów budujących potencjał rozwojowy narodowego operatora.

Nowoczesne składy zdolne osiągać prędkość 320 km/h mają umożliwić PKP Intercity wejście w nową erę transportu kolejowego w Polsce, zapewniając podróżnym jeszcze szybsze, bardziej komfortowe i konkurencyjne czasowo połączenia między największymi metropoliami.

Komentarze