PKP Intercity o odwołaniu Stadlera i wyborze oferty Alstomu w przetargu na piętrowe ezt-y
Jak wiadomo PKP Intercity poinformowało o wyborze oferty firmy Alstom Polska w przetargu na dostawę 42 składów piętrowych wraz z ich utrzymaniem.
Przewoźnik wskazuje, że propozycja okazała się korzystniejsza nie tylko pod względem terminu realizacji, ale przede wszystkim w aspekcie kosztów eksploatacyjnych.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego oferta Alstom Polska została uznana za korzystniejszą niż propozycja firmy Stadler, mimo wyższej ceny zakupu?
- Czego dotyczy odwołanie złożone przez Stadler Polska do Krajowej Izby Odwoławczej?
- Jakie znaczenie dla rozwoju PKP Intercity ma zakup nowych składów piętrowych w kontekście rosnącej liczby pasażerów?
Tańsze utrzymanie przesądziło o wyborze
Zgodnie z kryteriami oceny ofert, kluczowe znaczenie miały dwa parametry: cena za dostawę pojazdów oraz koszty ich utrzymania. Choć oferta firmy Stadler Polska zakładała nieco niższy koszt zakupu – 4 mld zł wobec 4,1 mld zł zaproponowanych przez Alstom Polska – to różnice w kosztach utrzymania były znaczne. Alstom zaoferował 42 pojazdy, których eksploatacja przez określony czas ma kosztować 2,8 mld zł. W przypadku Stadlera wartość ta wynosiła 3,3 mld zł.
W rezultacie całkowity koszt oferty Alstomu był niższy o blisko 400 mln zł, co przesądziło o wyborze tej propozycji przez PKP Intercity.
Odwołanie Stadlera: nie chodzi o kryteria, a o karalność
Choć żaden z producentów nie kwestionował samych kryteriów ani ich wag w trakcie trwania postępowania, to firma Stadler Polska zdecydowała się na złożenie odwołania. Dotyczy ono rzekomego zaniechania przekazania przez Alstom Polska informacji o karach umownych, jakie miały być naliczane w innych kontraktach realizowanych przez spółki z grupy Alstom.
Odwołanie trafiło do Krajowej Izby Odwoławczej, a PKP Intercity czeka na wyznaczenie terminu rozprawy.
Rosnące potrzeby – piętrowe składy jako odpowiedź na tłok
PKP Intercity podkreśla, że najszybsze możliwe zawarcie umowy i rozpoczęcie realizacji projektu ma kluczowe znaczenie z uwagi na dynamiczny wzrost liczby pasażerów. Tylko we wrześniu z usług przewoźnika skorzystało 7,4 mln osób – to wzrost o 19% względem 2024 roku i aż 23% w porównaniu z 2023 rokiem.
Składy piętrowe mają zapewnić większą pojemność i komfort podróży, co jest istotnym elementem strategii modernizacji taboru i odpowiedzią na rosnące potrzeby komunikacyjne pasażerów w Polsce.
Kolej przyszłości: większa przepustowość i komfort
PKP Intercity konsekwentnie dąży do poprawy jakości usług i zwiększenia liczby dostępnych miejsc w pociągach. Składy piętrowe mają być wykorzystywane na najbardziej obciążonych trasach i będą stanowiły nowoczesną alternatywę wobec tradycyjnych składów wagonowych.
Zakup nowych jednostek to element szeroko zakrojonego programu inwestycyjnego spółki, który ma umożliwić obsługę coraz większej liczby pasażerów przy zachowaniu wysokiego standardu podróży.
Oświadczenie PKP Intercity:
Zgodnie z kryteriami oceny ofert w postępowaniu na dostawę składów piętrowych dla PKP Intercity, Alstom Polska zaproponował korzystniejszą propozycję – warto podkreślić, iż o przewadze Alstom nie zdecydował jedynie termin dostawy, ale także cena za utrzymanie pojazdów. Alstom Polska, zaoferował dostawę 42 pojazdów za kwotę 4,1 mld zł, a ich utrzymanie na blisko 2,8 mld zł. Oferta Stadler Polska wynosiła 4 mld zł za dostawę 42 pojazdów i 3,3 mld zł za ich utrzymanie. Wybrana oferta jest zatem tańsza o niemal 400 mln zł.
Żaden z producentów nie kwestionował w drodze odwołania samych kryteriów, a także ich wagi na żadnym etapie postępowania. Odwołanie złożone przez Stadler Polska dotyczy zaniechania przekazania Zamawiającemu przez Alstom Polska informacji o wcześniejszych kontraktach realizowanych przez spółki z grupy Alstom, w toku których naliczono kary umowne.
Jako zamawiajacy PKP Intercity oczekuje na wyznaczenie terminu rozprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą. Naszym celem jest możliwie najszybsze zawarcie umowy i dostawa składów piętrowych. Liczba pasażerów PKP Intercity rośnie w bardzo szybkim tempie – tylko we wrześniu z usług przewoźnika skorzystało 7,4 mln osób, co oznacza wzrost o 19% w porównaniu z 2024 rokiem i o 23% względem 2023 roku. Składy piętrowe mają zapewnić pasażerom nowe połączenia oraz więcej wygodnych miejsc w pociągach. Zakup nowych, wygodnych i pojemnych pociągów leży w interesie naszych pasażerów.
Komentarze