Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity nie rezygnują z pozyskania wagonów po odmowie DB Regio. Kolejna próba

inforail
03.11.2025 09:45
0 Komentarzy

3 listopada 2025 r. w Dzienniku Urzędowym UE opublikowano ogłoszenie PKP Intercity o konkurencyjnej procedurze na najem wagonów pasażerskich o prędkości eksploatacyjnej co najmniej 160 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania.

Postępowanie ma charakter sektorowy i prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Spółka zdecydowała się na tryb przyspieszony, uzasadniając go pilnością udzielenia zamówienia.

Rozkład jazdy:

  1. Na czym polega ogłoszony przez PKP Intercity przetarg na najem wagonów pasażerskich o prędkości co najmniej 160 km/h?
  2. Jakie warunki i kryteria muszą spełnić wykonawcy ubiegający się o realizację zamówienia?
  3. W jaki sposób i w jakich terminach można złożyć ofertę w postępowaniu?

Zakres postępowania i podział na trzy części

Zamawiający planuje wynajem łącznie 30 wagonów na okres podstawowy 36 miesięcy. Część pierwsza obejmuje 15 wagonów 1 klasy, część druga 10 wagonów 2 klasy, a część trzecia 5 wagonów gastronomicznych. Wszystkie pojazdy muszą spełniać wymóg prędkości eksploatacyjnej co najmniej 160 km/h, a szczegółowe wymagania techniczne oraz standardy utrzymania określono w Specyfikacji Warunków Zamówienia wraz z załącznikami.

Elastyczne opcje: dłuższy najem i większa liczba wagonów

Zamawiający przewidział rozbudowany mechanizm opcyjny. Po pierwsze, możliwe jest przedłużenie każdej umowy maksymalnie o 12 miesięcy, tak aby łączny czas trwania nie przekroczył 48 miesięcy. Po drugie, spółka może zwiększyć wolumen wynajmowanego taboru: w części pierwszej o dodatkowe do ośmiu wagonów 1 klasy, w części drugiej o do pięciu wagonów 2 klasy, a w części trzeciej o do pięciu wagonów gastronomicznych. Z opcji czasowej można skorzystać dwukrotnie, odpowiednio do 60 dni przed zakończeniem okresu podstawowego lub przedłużonego, natomiast z opcji ilościowej najpóźniej w ciągu 30 miesięcy od zawarcia umowy. Brak skorzystania z opcji nie rodzi po stronie wykonawcy roszczeń.

Kryteria oceny i dokumenty wymagane od wykonawców

Jedynym kryterium oceny ofert jest cena, rozumiana jako stawka dobowa za najem wagonu, o wadze 100 proc. Zamawiający nie wymaga wniesienia wadium na etapie składania ofert, natomiast wykonawca wybrany do realizacji będzie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 2 proc. całkowitej ceny brutto. Do oferty należy dołączyć Jednolity europejski dokument zamówienia (JEDZ), a podmiotowe środki dowodowe mogą być wzywane na każdym etapie postępowania. W ogłoszeniu wskazano podstawy wykluczenia przewidziane w Pzp oraz przepisy sankcyjne Unii Europejskiej, w tym zmiany rozporządzenia 833/2014 przyjęte 23 października 2025 r. Zamawiający nie precyzuje dodatkowych warunków w zakresie zdolności technicznej lub finansowej, uprawnień czy sytuacji ekonomicznej, ponad wymogi ustawy.

Wagony Ceskich drah w składzie pociągu PKP Intercity
Wagony Ceskich drah w składzie pociągu PKP Intercity

Terminy składania ofert

Oferty należy składać do 21 listopada 2025 r. do godz. 12:30 czasu środkowoeuropejskiego. Tego samego dnia o godz. 13:00 nastąpi publiczne otwarcie ofert realizowane przez platformę zakupową, z możliwością obserwacji w aplikacji Microsoft Teams. Termin związania ofertą wynosi 120 dni i upływa 20 marca 2026 r. Postępowanie prowadzone jest w języku polskim, a oferty muszą być podpisane zaawansowanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym zgodnie z rozporządzeniem eIDAS. Oferty wariantowe oraz katalogi elektroniczne są niedopuszczalne, rozliczenia prowadzone będą w złotych, zamawiający nie przewiduje zaliczek, a dopuszcza e-fakturowanie i płatności elektroniczne.

Miejsce realizacji, klasyfikacja i adresy dostępowe

Miejscem realizacji zamówienia jest Warszawa. Dokumentacja i składanie ofert odbywa się na platformie zakupowej pod adresem pkpintercity.eb2b.com.pl. Link odsyłający do dokumentów jest dostępny także na stronie spółki w zakładce „Bieżące przetargi”.

Szybkie zwiększenie dostępności taboru i utrzymanie standardu pokładowego

Wybór formuły najmu z utrzymaniem pozwala PKP Intercity relatywnie szybko zwiększyć dostępność taboru na głównych trasach i elastycznie zarządzać potencjałem przewozowym do czasu dostaw nowego sprzętu kupowanego na własność. Osobna część poświęcona wagonom gastronomicznym wskazuje na kontynuację standardu usług pokładowych, a jednoskładnikowe kryterium ceny upraszcza konkurencję wykonawców do efektywności kosztowej i przejrzystej kalkulacji stawki dobowej.

Komentarze