Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity nadal przygotowuje się do przetargu na szybkie pociągi. Nie 250 km/h, nie 350 km/h i nie w tym roku

inforail
10.08.2025 08:30
0 Komentarzy

W 2026 roku PKP Intercity planuje ogłosić jedno z najważniejszych postępowań zakupowych w swojej historii. Jak poinformował PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, przewoźnik zamierza zamówić 26 nowoczesnych składów, które będą mogły kursować z prędkością 320 km/h.

Pociągi te obsłużą system Kolei Dużych Prędkości (KDP), a dokładniej trasę w kształcie litery „Y”, łączącą Warszawę przez Centralny Port Komunikacyjny z Wrocławiem i Poznaniem przez Sieradz.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie wprowadzenie pociągów osiągających prędkość 320 km/h w systemie KDP?
  2. Dlaczego w przetargu na szybkie pociągi premiowane będą składy zdolne do przekroczenia prędkości 320 km/h?
  3. W jaki sposób planowany zakup nowych pociągów wpisuje się w długoterminową strategię rozwoju PKP Intercity?
Pociąg Talgo
Pociąg Talgo

Opcja na dodatkowe składy i premiowanie wyższych prędkości

Przetarg przewidzi możliwość zamówienia kolejnych 20 pociągów. Premiowane będą oferty producentów, którzy zaproponują pojazdy zdolne do przekroczenia prędkości 320 km/h. Ma to związek z faktem, że linia „Y” zostanie zaprojektowana do prędkości 350 km/h. Wiceminister Malepszak ujawnił, że po tej trasie dziennie kursować będzie około 100 składów, pokonując rocznie ponad 12 mln kilometrów.

Szybsze podróże i minimalny wzrost cen biletów

Malepszak podkreślił, że prędkość 320 km/h pozwoli znacząco skrócić czas przejazdu pomiędzy największymi miastami. Wprowadzenie do KDP pociągów osiągających jedynie 250 km/h nie przyniosłoby podobnego efektu. Co istotne, wyższa prędkość przełoży się na jedynie minimalny wzrost cen biletów – o około 8 zł na pasażera – mimo większego zużycia energii.

Najpierw pociągi piętrowe

Ogłoszenie przetargu na superszybkie pociągi nastąpi po rozstrzygnięciu trwającego obecnie postępowania na zakup 42 elektrycznych zespołów trakcyjnych piętrowych (z opcją na dodatkowe 30), które będą mogły jeździć z prędkością do 200 km/h. W tym przetargu oferty złożyły Alstom Polska i Stadler Polska, a rozstrzygnięcie planowane jest na sierpień.

PKP Intercity – lider dalekobieżnych przewozów w Polsce

PKP Intercity jest największym polskim operatorem kolejowym, zapewniającym połączenia między dużymi miastami, ośrodkami turystycznymi i umożliwiającym podróże po Europie. Spółka oferuje cztery kategorie połączeń: ekonomiczne TLK i IC oraz ekspresowe EIC i EIP (Pendolino). W 2024 roku przewiozła 78,5 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 15% względem 2023 roku i o 33% względem 2022 roku. W planach jest dalszy dynamiczny rozwój – w 2025 roku przewoźnik chce przewieźć 88 mln pasażerów, a w 2030 roku aż 110 mln.

Komentarze