Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity: Kilka ezt-ów wyłączonych z ruchu

inforail
10.06.2025 13:30
0 Komentarzy

Przed rozpoczęciem sezonu wakacyjnego PKP Intercity mierzy się z problemem dostępności taboru. Jak poinformował członek zarządu spółki Adam Wawrzyniak, aktualnie z eksploatacji wyłączone są elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) – po dwie jednostki serii ED250 (Pendolino) oraz ED160, a także kilka ED161.

Powodem są kolizje, w tym z dzikimi zwierzętami oraz zdarzenia techniczne.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie jednostki taborowe PKP Intercity są obecnie wyłączone z eksploatacji i z jakich powodów?
  2. Jakie działania są podejmowane, aby przywrócić do ruchu uszkodzone pociągi przed sezonem wakacyjnym?
  3. W jaki sposób PKP Intercity radzi sobie z niedoborem elektrycznych zespołów trakcyjnych i jakie są tego konsekwencje dla dostępności wagonów?
Pkp Intercity Ed160 012 1
Flirt PKP Intercity

Kolizje z dziką zwierzyną i wypadki techniczne

Jedna z jednostek Pendolino (ED250) uległa poważnym uszkodzeniom po zderzeniu z łosiem. Jak podkreślił Wawrzyniak, to właśnie ten pojazd wymaga obecnie największego zakresu napraw, a data jego powrotu do ruchu nie jest jeszcze znana. Trwają prace, które mają umożliwić jak najszybsze przywrócenie go do eksploatacji.

W przypadku ED161 sytuacja również jest trudna. Jak wyjaśnił przedstawiciel PKP Intercity, część jednostek została uszkodzona na przejazdach kolejowych, a jeden pojazd uległ wypadkowi manewrowemu na terenie zakładów Pesy – producenta pociągów. Jeden z Dartów został już naprawiony i powrócił do służby, kolejny jest w trakcie prac. Istnieje szansa, że jeszcze przed wakacjami kolejny skład wróci do ruchu, jednak odbiory techniczne jeszcze się nie rozpoczęły. Mimo to, każde uszkodzenie jednego członu EZT powoduje wyłączenie całego pociągu, co wpływa negatywnie na dostępność floty.

W związku z niedoborem pojazdów, PKP Intercity wykorzystuje składy wagonowe jako zastępstwo, co z kolei ogranicza dostępność klasycznych wagonów pasażerskich w innych relacjach.

„To nas najbardziej boli” – przyznał Wawrzyniak – podkreślając jednocześnie, że wszyscy wykonawcy pracują intensywnie nad usunięciem skutków awarii i kolizji.

Wysiłek na rzecz sezonu letniego

Pomimo trudności, przedstawiciel zarządu zapewnił, że sytuacja zmierza w dobrą stronę. Prace naprawcze postępują, a celem spółki jest maksymalne zwiększenie dostępności taboru na czas letniego szczytu przewozowego. PKP Intercity chce zapewnić jak największą liczbę sprawnych składów, by obsłużyć wzmożony ruch pasażerski w okresie wakacji.

Komentarze