Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity doprecyzowuje kluczowe wymagania techniczne w postępowaniu na 18 lokomotyw manewrowych

inforail
10.12.2025 11:30
0 Komentarzy

PKP Intercity kontynuuje postępowanie przetargowe na dostawę 18 nowych lokomotyw manewrowych, które mają trafić do czterech zakładów przewoźnika: w Gdyni, Krakowie, Warszawie oraz we Wrocławiu.

W grudniu przewoźnik opublikował zmianę dokumentacji w postępowaniu na dostawę 18 lokomotyw manewrowych, znacząco rozszerzając i precyzując wymagania techniczne oraz zasady oceny ofert. Najnowsza aktualizacja obejmuje zarówno część opisową, jak i szczegółowe parametry konstrukcyjne pojazdów, systemów pokładowych oraz wyposażenia dodatkowego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie najważniejsze zmiany techniczne i formalne wprowadzono w grudniowej aktualizacji dokumentacji przetargowej PKP Intercity dotyczącej lokomotyw manewrowych?
  2. W jaki sposób doprecyzowanie kryterium dostępności pojazdów (Wn) wpływa na ocenę ofert i przejrzystość postępowania?
  3. Jakie nowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa, monitoringu oraz systemów diagnostycznych muszą spełnić oferowane lokomotywy zgodnie z najnowszą specyfikacją?

Co się zmieniło?

Zgodnie z dokumentacją, lokomotywy mają być pojazdami spalinowymi spełniającymi normę emisji Stage V, o układzie osi Bo’Bo’, prędkości eksploatacyjnej co najmniej 100 km/h oraz maksymalnym nacisku na oś do 20 ton. Konstrukcja pojazdów musi być modułowa, a ich długość nie może przekraczać 20 metrów. Nowe jednostki będą używane zarówno do prac manewrowych, jak i do prowadzenia składów pasażerskich o masie do 700 ton na wzniesieniach 10 ‰. Zamówienie obejmuje również przeszkolenie personelu oraz dostawę wyprawki serwisowej, w tym specjalnych laptopów diagnostycznych spełniających restrykcyjne wymagania dotyczące wydajności, odporności mechanicznej, bezpieczeństwa oraz kompatybilności z systemami PKP Intercity.

W zmienionej grudniu dokumentacji doprecyzowano pozacenowe kryterium oceny ofert – współczynnik dostępności pojazdów, który musi wynosić co najmniej 90%. Wprowadzono również jednoznaczny zapis dotyczący sposobu jego obliczania i prezentacji w ofercie (parametr Wn). Zmiana usuwa wcześniejsze niejasności i pozwala na jednoznaczne porównywanie ofert.

Ujednolicono także formularz „Opis oferowanego Pojazdu”, dodając szczegółową tabelę z parametrami, które wykonawca musi potwierdzić oraz opisać. Przedstawienie tych danych w spójnej formie ma usprawnić proces oceny technicznej ofert.

Znaczące doprecyzowanie wymagań technicznych lokomotywy

W zmienionym ogłoszeniu pojawił się niezwykle szczegółowy, liczący kilkadziesiąt stron opis wymagań technicznych. Najważniejsze doprecyzowania dotyczą:

1. Układu napędowego i zabudowy urządzeń

  • potwierdzono wymóg stosowania silników Stage V oraz zapewnienia możliwości wykonywania czynności utrzymaniowych P1–P3 bez demontażu kluczowych podzespołów,
  • sprecyzowano parametry prądnicy głównej i pomocniczej,
  • jednoznacznie opisano minimalne parametry sprężarki (min. 2800 l/min) i warunki jej montażu.

2. Instalacji pneumatycznej i układów hamulcowych

  • wprowadzono jednoznaczne zakresy ciśnień roboczych,
  • doprecyzowano wymagania dotyczące prób hamulca (półautomatyczna próba, zgodność z instrukcją Bw-56),
  • rozszerzono wymagania dotyczące okładzin hamulcowych, w tym konieczność kompatybilności z okładzinami co najmniej dwóch producentów.

3. Systemów bezpieczeństwa i komunikacji

  • szczegółowo opisano sposób realizacji sygnału A1 „Alarm” oraz zasady izolowania systemów bezpieczeństwa,
  • dodano wymagania wobec łączności VHF/GSM-R, w tym obowiązek udostępniania danych GPS w formacie NMEA,
  • doprecyzowano zasady redundancji komunikacji pokład–ziemia.

4. Systemu monitoringu wizyjnego i rejestratora

To jedna z najbardziej rozbudowanych zmian:

  • wprowadzono precyzyjne wymagania dot. kamer kabinowych, szlakowych, lusterkowych i sprzęgowych,
  • określono szczegółowe parametry techniczne: rozdzielczość, czułość, WDR min. 120 dB, zakres temperatur, odporność IK10 i IP66,
  • opisano funkcjonalność serwera centralnego CCTV (min. 10 TB, retencja 30 dni),
  • wprowadzono obowiązek redundancji danych poprzez karty pamięci 256 GB w każdej kamerze.

5. TCMS, diagnostyka i cyberbezpieczeństwo

Zmiana obejmuje:

  • obowiązek zgodności ze Standardem Technicznym nr 8 (TCMS) oraz Standardem BST-4,
  • doprecyzowanie list sygnałów przesyłanych do systemu diagnostyki pokładowej i zdalnej,
  • dokładne wymagania dot. integracji z systemem InterLoco w zakresie monitorowania paliwa.

Nowe i bardziej szczegółowe wymagania dotyczące kabiny maszynisty

Zaktualizowane dokumenty szczegółowo opisują m.in.:

  • parametry rolet przeciwsłonecznych, sposób montażu i możliwość pełnego zasłonięcia szyby,
  • konstrukcję foteli, wymagania antypożarowe i ergonomiczne,
  • układ oświetlenia wewnętrznego z płynną regulacją 0–150 lx,
  • wyposażenie kabiny w uchwyty do tabletów, gniazda 230 V, USB-C 3 A i apteczkę,
  • bardzo precyzyjne wymagania dla szyby czołowej, w tym moc ogrzewania oraz zasady uruchamiania wycieraczek.

Tryb PARKING – nowe, szczegółowe zasady działania

Wprowadzono pełny opis funkcjonalności trybu postojowego lokomotywy:

  • szczegółowe warunki aktywacji i dezaktywacji,
  • listę systemów aktywnych podczas PARKING (m.in. ogrzewanie kabin, monitoring, TCMS, sygnały końca pociągu),
  • zasady automatycznego wygaszania pojazdu przy zaniku zasilania lub wykryciu pożaru,
  • ograniczenia działania urządzeń w kabinie.

To jedna z najbardziej kompleksowych części zmiany – wcześniej tak precyzyjny opis nie występował.

Rozbudowane wymagania dotyczące cykli utrzymania

Zmiana jednoznacznie określa częstotliwość wszystkich poziomów utrzymania P1–P5, w tym bardzo szczegółowy opis warunków utrzymania poziomu P5 (30 lat lub 1,5 mln km). Uporządkowano wcześniejszy zapis, eliminując pola interpretacyjne.

Nowe wymagania dotyczące laptopów serwisowych

Dodano obszerną, ściśle sparametryzowaną specyfikację laptopa diagnostycznego:

  • minimalna wydajność: Mobilemark 25 – 900 pkt,
  • konstrukcja klasy MIL-STD 810H,
  • matryca IPS FHD,
  • pełna lista funkcji BIOS (w tym pola inwentarzowe, blokady portów, polityki BOOT),
  • minimalnie 16 GB RAM i 512 GB SSD,
  • rozbudowane wymagania sieciowe: Wi-Fi 6, VirtualWiFi, LTE, obsługa zewnętrznych projektorów,
  • 48-miesięczna gwarancja z naprawą na miejscu następnego dnia roboczego.

Zamówienie prowadzone jest jako przetarg nieograniczony w trybie sektorowym, a oferty można składać do 30 stycznia 2026 r. Więcej na https://pkpintercity.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/435893/dostawa-18-lokomotyw-manewrowych

Komentarze