PKP Intercity dalej szukają wagonów. Mamy kolejny przetarg
PKP Intercity ogłosiło postępowanie na najem 10 wagonów pasażerskich 2 klasy o prędkości eksploatacyjnej nie mniejszej niż 160 km/h wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania.
Przewoźnik zamierza wzmocnić swój park taborowy w okresie dużych potoków podróżnych oraz podczas trwających modernizacji wagonów własnych. Zamówienie przewidziano jako dostawę taboru z pełnym serwisem utrzymaniowym, co ma zagwarantować ciągłą gotowość pojazdów do ruchu.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla PKP Intercity i pasażerów może przynieść zastosowanie modelu najmu wagonów z pełnym utrzymaniem?
- Dlaczego wykonawca musi zapewnić pełną gotowość techniczną wagonów i jakie wyzwania mogą się z tym wiązać?
- W jaki sposób kryterium oceny ofert oparte wyłącznie na cenie może wpłynąć na konkurencję wśród potencjalnych wykonawców?
Najem wagonów jako sposób na szybkie zwiększenie dostępności taboru
PKP Intercity planuje podpisanie umowy na 36 miesięcy z możliwością skorzystania z prawa opcji, które pozwoli na przedłużenie okresu najmu o kolejne 12 miesięcy lub wynajęcie dodatkowych maksymalnie 5 wagonów. Opcje mogą być uruchamiane dwukrotnie, a decyzje przewoźnika będą uzależnione od bieżących potrzeb przewozowych i planów rozkładowych. Taki model umożliwia szybkie zwiększenie dostępnej liczby wagonów bez długiego cyklu inwestycyjnego.
Wymagania techniczne: prędkość 160 km/h i pełna kompatybilność z systemami przewoźnika
Wagony muszą osiągać prędkość co najmniej 160 km/h i być zgodne z obowiązującymi normami, w tym wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa, systemów hamulcowych, informacji pasażerskiej czy klimatyzacji. Oczekiwana jest również pełna kompatybilność wagonów z wykorzystywanymi przez PKP Intercity systemami sterowania i zestawiania składów oraz spełnienie wymagań interoperacyjności. Przewoźnik wymaga dostarczenia wagonów w pełni sprawnych, po wykonaniu przeglądów wymaganych dla danego poziomu utrzymania.
Ogłoszenie jasno wskazuje, że wagony mają osiągać prędkość eksploatacyjną co najmniej 160 km/h, co plasuje je w środkowym segmencie taboru dalekobieżnego PKP Intercity. Jest to obecnie standard zarówno dla składów klasy InterCity (IC), jak i ekspresowych (EIC) zestawianych z wagonów.
Choć w samym ogłoszeniu nie doprecyzowano dalszych parametrów, dokument SWZ – wskazany jako integralna część zamówienia – tradycyjnie obejmuje:
- wymagania dotyczące kompatybilności z systemami trakcyjnymi i sterowania składem,
- obowiązek zgodności z TSI LOC&PAS oraz TSI PRM (jeżeli dotyczy),
- wymaganą funkcjonalność systemów drzwiowych, hamulcowych i informacji pasażerskiej,
- standardy wyposażenia wnętrza (układ miejsc, klimatyzacja, oświetlenie LED, toalety próżniowe),
- minimalne normy odporności przeciwpożarowej (np. PN-EN 45545).
Wymóg pełnej gotowości technicznej wagonów na dzień włączenia do ruchu oznacza, że wykonawca musi dostarczyć pojazdy po przeglądach wymaganych dla danego poziomu utrzymania, bez zaległości w zakresie napraw okresowych.
Zakres utrzymania: wykonawca odpowiada za pełną gotowość wagonów
Integralną częścią zamówienia jest kompleksowa obsługa utrzymaniowa wagonów. Wykonawca będzie odpowiedzialny za realizację wszystkich czynności utrzymaniowych określonych w dokumentacji technicznej oraz wymaganych przepisami, a także za bieżące naprawy, usuwanie usterek i zapewnienie odpowiedniej dostępności części zamiennych. Gwarancja gotowości technicznej wagonów ma kluczowe znaczenie, ponieważ przewoźnik oczekuje minimalizowania ryzyka wyłączeń pojazdów z eksploatacji.
Najbliższe lata w PKP Intercity to intensywne okresy modernizacji i napraw okresowych własnego parku wagonowego. Dlatego w przetargu bardzo mocno wyeksponowano zakres usług utrzymania, które wykonawca będzie musiał zapewnić przez cały okres obowiązywania umowy.
Zgodnie z dokumentacją:
- utrzymanie obejmuje wszystkie poziomy przewidziane dla wagonów eksploatowanych z prędkością 160 km/h,
- wykonawca musi zagwarantować ciągłą gotowość taboru,
- wszelkie czynności serwisowe muszą być realizowane zgodnie z instrukcjami utrzymaniowymi, a ich potwierdzenie dokumentowane,
- wagony muszą pozostawać kompatybilne z systemem utrzymaniowym przewoźnika i spełniać wymagania UTK.
Dodatkowo wykonawca zostanie obciążony odpowiedzialnością za:
- naprawy bieżące wynikające z eksploatacji,
- natychmiastowe usuwanie usterek wpływających na bezpieczeństwo ruchu,
- zabezpieczenie dostępu do części zamiennych i podzespołów,
- zapewnienie sprawnych, certyfikowanych warsztatów.
Dzięki formule najmu z utrzymaniem przewoźnik unika ryzyka przestojów wagonów i minimalizuje skutki awarii.
Kryteria oceny ofert: tylko cena
Przetarg będzie rozstrzygany wyłącznie na podstawie kryterium ceny. Jedynym elementem oceny jest stawka dobowa za najem wagonu, co oznacza, że wykonawcy zobowiązani są przede wszystkim do zaproponowania konkurencyjnej oferty cenowej przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich wymagań formalnych i technicznych.
Termin składania ofert
Oferty należy składać do 7 stycznia 2026 roku do godziny 12:30 za pośrednictwem platformy zakupowej przewoźnika. Otwarcie ofert odbędzie się tego samego dnia o godzinie 13:00.




Komentarze