Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy pociąg Stadlera dotarł na Litwę. Powstał w Siedlcach

inforail
14.10.2025 08:30
0 Komentarzy

W poniedziałek, 13 października, na Litwę przybył pierwszy elektryczny pociąg wyprodukowany w polskiej fabryce firmy Stadler.

W najbliższych dniach przeprowadzone zostaną prace przygotowawcze, po których rozpoczną się testy techniczne nowego pojazdu szynowego.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy planowane jest rozpoczęcie regularnych przejazdów pasażerskich pierwszym elektrycznym pociągiem Stadlera na Litwie?
  2. Jakie udogodnienia i rozwiązania technologiczne zastosowano w nowych pociągach, aby zwiększyć komfort podróżnych?
  3. W jaki sposób wprowadzenie elektrycznych składów wpłynie na rozwój i ekologizację transportu kolejowego na Litwie?

Transport w częściach

Ze względu na różnice w szerokości torów między Polską a Litwą oraz odmienne wymiary taboru, pociąg został dostarczony do Intermodalnego Terminalu w Wilnie w częściach – poszczególne wagony przewieziono ciężarówkami. W najbliższych dniach zostaną one umieszczone na wózkach i połączone w kompletny skład. Dynamiczne testy jednostki planowane są na koniec października.

Pierwsze przejazdy z pasażerami nowym pociągiem mają rozpocząć się już w przyszłym roku.

Historyczny moment dla litewskiej kolei

Prezes grupy LTG (Lietuvos Geležinkeliai), Egidijus Lazauskas, podkreślił, że przyjazd pierwszego elektrycznego pociągu to ważny, długo oczekiwany moment w historii litewskiej kolei.

Pierwszy nowoczesny elektryczny pociąg na Litwie to nie tylko osiągnięcie technologiczne, ale także dowód naszego zaangażowania wobec pasażerów. Chcemy, by podróże koleją były zrównoważone i komfortowe. Nowe pociągi sprawią, że stanie się to codziennością – zarówno w drodze do pracy, jak i podczas weekendowych wycieczek po kraju – powiedział Lazauskas.

Jak dodał, inwestycje grupy w ostatnich latach obejmują nie tylko modernizację taboru pasażerskiego, ale również odnowienie lokomotyw towarowych, co stanowi znaczący krok po latach stagnacji.

Komfort i ekologia

Nowe elektryczne pociągi będą przestronniejsze, bardziej komfortowe i dostosowane do potrzeb wszystkich pasażerów – także osób z ograniczoną mobilnością. Po kilkudziesięciu latach do składów powróci strefa bistro, w której podróżni będą mogli kupić ciepłe posiłki i napoje.

Zwiększona liczba miejsc na rowery, wygodne rampy oraz lepsza organizacja przestrzeni mają zapewnić swobodę poruszania się po wnętrzu pociągu. Większa pojemność jednostek umożliwi także sprawniejszą obsługę pasażerów w godzinach szczytu.

15 nowych jednostek w drodze

Nowy elektryczny pociąg to pierwszy z 15 nowoczesnych pojazdów, które wkrótce zasilą flotę spółki LTG Link – odpowiedzialnej za przewozy pasażerskie w ramach grupy LTG. Nowe jednostki mają przyczynić się do stworzenia bardziej ekologicznego i komfortowego systemu transportu kolejowego na Litwie.

Komentarze