Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze pojazdy PESA w Afryce już z pasażerami

inforail
26.11.2024 12:45
0 Komentarzy

Zorganizowana z rozmachem uroczysta inauguracja, w której uczestniczył Prezydent Ghany Nana Addo Dankwa Akufo-Addo, pokazała jakie znaczenie dla tego kraju ma wielki program budowy prawie 4 tysięcy km nowych linii kolejowych o standardowym rozstawie szyn /1435 mm/.

Jej pierwszym odcinkiem jest uruchomiona właśnie licząca 97,7 kim linia łącząca morski Port Tema ze śródlądowym portem w miejscowości Mpakadan. To właśnie na tej linii pasażerów wozić będą wyprodukowane w Bydgoszczy nowoczesne zespoły trakcyjne.

Spis treści:

  1. Jakie korzyści społeczne i ekonomiczne wynikają z budowy nowych linii kolejowych w Ghanie, zwłaszcza w kontekście poprawy transportu i zwiększenia konkurencyjności portów morskich?
  2. Jakie znaczenie ma współpraca Ghany z firmą PESA w kontekście dostawy nowoczesnych pojazdów szynowych i ich późniejszego utrzymania przez najbliższe 3 lata?
  3. W jaki sposób program budowy kolei o standardowym rozstawie szyn może wpłynąć na rozwój transportu publicznego w Ghanie oraz zmniejszenie presji na zatłoczone aglomeracje, takie jak Accra?

2 pojazdy z opcją

– „Ten projekt to znacznie więcej niż tylko linia kolejowa, a korzyści społeczne i ekonomiczne jakie przyniesie będą miały długofalowy wpływ na rozwój Ghany. Nasi mieszkańcy będą mogli podróżować nowoczesnymi i komfortowymi pociągami, a przedsiębiorcy zyskują dzięki obniżeniu kosztów transportu towarów masowych, produktów rolnych i kontenerów, zwiększy się również wydajność operacji portowych w Tema, minimalizując czas oczekiwania statków i czas postoju kontenerów, zwiększając tym samym konkurencyjność portów Ghany” – podkreślił w inauguracyjnym przemówieniu Prezydent Ghany Nana Addo Dankwa Akufo-Addo.

Podpisana przez Pesa we wrześniu 2022 umowa ramowa zakłada dostawę 2 pojazdów pasażerskich z opcją na kolejnych 10. Dwa pierwsze pojazdy, których eksploatacja właśnie się rozpoczęła to pojazdy typu 847 (eksploatowane przez Ceskie Drahy) i BR 632 (zakupione przez koleje niemieckie DB).

-„Obydwa pojazdy dotarły do Ghany droga morską przez port w Hamburgu. Na początku listopada zakończyliśmy ostatnie testy na infrastrukturze, pojazdy zostały odebrane przez klienta i od piątku wożą pasażerów. W ramach umowy Pesa będzie również przez najbliższe 3 lata świadczyć usługę ich utrzymania.” – powiedziała po zakończeniu inauguracji Natalia Rachubińska, Dyrektor Kontraktu Ghana w Pesa Bydgoszcz.

Rząd Ghany rozpoczął realizację programu budowy nowych linii kolejowych o standardowym rozstawie szyn /1435 mm/ w 2018 roku.  Celem tego projektu jest zdecydowana poprawa możliwości komunikacji i transportu wewnątrz kraju oraz umożliwienie w przyszłości krajom sąsiednim dostępu koleją do ważnych dla gospodarki tego Regionu Afryki Zachodniej portów morskich w Ghanie. Poza transportem towarów i surowców naturalnych, nowe linie mają również zachęcić obywateli Ghany do korzystania z transportu kolejowego, stąd pomysł Rządu, aby kolej, a nie transport drogowy stała się kluczowym elementem rozwoju transportu publicznego. Ma to szczególne znaczenie ze względów demograficznych – kraje tego rejonu są przeludnione. W samej Ghanie mieszka 33 mln ludzi, a stolica kraju Accra to szybko rozwijająca się, 6 milionowa aglomeracja, która w perspektywie dekady może stać się jednym z 10 największych miast afrykańskich.

PESA jako szósty na świecie producent pojazdów spalinowych zaoferowała Kolejom w Ghanie najnowocześniejsze pojazdy eco-DMU z nowej platformy pojazdów regionalnych, które doskonale odpowiadają potrzebom afrykańskich przewoźników, operujących przede wszystkim na liniach niezelektryfikowanych. Do tej pory PESA dostarczyła ponad 450 pojazdów DMU, którymi podróżują między innymi pasażerowie w Polsce, Niemczech, Czechach, Włoszech, na Litwie, Ukrainie i Białorusi. 

Komentarze