Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pięć wielkopolskich zespołów trakcyjnych przejdzie naprawę za ponad 22 mln zł

inforail
08.08.2025 10:30
0 Komentarzy

Wielkopolski tabor kolejowy zostanie poddany planowej modernizacji. 29 lipca br. Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak podpisał umowę z firmą PESA Mińsk Mazowiecki S.A. na wykonanie napraw czwartego poziomu utrzymania (P4) dla pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57AL.

Wartość kontraktu wynosi ponad 22 miliony złotych, a zakończenie wszystkich prac planowane jest do końca 2026 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57AL muszą przejść naprawę P4?
  2. Jakie dodatkowe ulepszenia zostaną wprowadzone w ramach modernizacji pojazdów?
  3. Kiedy planowane jest zakończenie prac modernizacyjnych i jaka jest ich wartość?
EN57 Kolei Wielkopolskich
EN57 Kolei Wielkopolskich

Intensywna eksploatacja wymusza działania

Pojazdy serii EN57AL, które obsługują połączenia Kolei Wielkopolskich, intensywnie kursują po liniach w całym regionie. Przekroczenie 500 tysięcy kilometrów przebiegu w zaledwie trzy i pół roku od ostatniego przeglądu wskazuje na wysoką eksploatację tych jednostek. Zgodnie z przepisami, po osiągnięciu takiego przebiegu lub po upływie maksymalnie sześciu lat od poprzedniej naprawy okresowej, pojazdy muszą przejść tzw. naprawę rewizyjną P4.

Zakres prac szerszy niż standardowy

Zakres przewidzianych czynności nie ograniczy się wyłącznie do podstawowej naprawy. Modernizacja obejmie również szereg ulepszeń, które poprawią zarówno właściwości techniczne pojazdów, jak i komfort podróżowania pasażerów oraz pracy maszynistów.

W ramach prac wykonane zostaną m.in.:

  • wymiana stojaków rowerowych i foteli maszynistów na nowe,
  • modernizacja oświetlenia czołowego na energooszczędne LED,
  • naprawa lub wymiana systemów drzwi zewnętrznych,
  • wymiana kamer lusterkowych, szlakowych i pantografowych.

Wyprawka z nowymi komponentami

Dodatkowo PESA Mińsk Mazowiecki S.A. dostarczy specjalną wyprawkę zawierającą m.in. silniki trakcyjne, sprężarki powietrza, rejestratory monitoringu oraz nowoczesne tablice informacyjne LED – zarówno czołowe, jak i boczne.

Termin realizacji i znaczenie inwestycji

Zakończenie wszystkich prac przewidziano do 31 grudnia 2026 roku. Inwestycja nie tylko spełni wymogi formalne dotyczące utrzymania pojazdów szynowych, ale również pozytywnie wpłynie na jakość usług świadczonych przez Koleje Wielkopolskie.

Dzięki szerokiemu zakresowi modernizacji, zmodernizowane jednostki będą gotowe do dalszej intensywnej eksploatacji, zapewniając wyższy standard podróży mieszkańcom regionu.

Komentarze