Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA z szansą na kolejne zamówienie z Rumunii? 7 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Cluj-Napoca

inforail
14.08.2025 10:30
0 Komentarzy

Samorząd miasta Cluj-Napoca wraz z gminami Baciu, Bonțida, Jucu, Gârbău i Apahida ogłosił przetarg na zakup siedmiu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) przeznaczonych do obsługi transportu metropolitalnego pasażerów.

Zamówienie obejmuje także wieloletnią obsługę techniczną i naprawy, a całość stanowi kluczowy element inwestycji „Tren Metropolitan Cluj”.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać nowe elektryczne zespoły trakcyjne w projekcie Tren Metropolitan Cluj?
  2. Z jakich źródeł planowane jest finansowanie zakupu i utrzymania pojazdów?
  3. Jakie kryteria będą decydować o wyborze najkorzystniejszej oferty w tym przetargu?
PESA ARF
Pociąg PESY dla Rumunii/foto: ARF

Zakres zamówienia

Postępowanie dotyczy:

  • Dostaw: 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z wyposażeniem i akcesoriami, zgodnych z wymaganiami określonymi w dokumentacji przetargowej.
  • Usług:
    • utrzymanie i naprawy pojazdów przez 15 lat z możliwością przedłużenia o kolejne 15 lat,
    • szkolenie personelu z obsługi i eksploatacji pojazdów oraz oprogramowania,
    • transport, ubezpieczenie, uruchomienie i wsparcie techniczne w okresie gwarancyjnym.

W kontrakcie przewidziano klauzulę rewizji, umożliwiającą wydłużenie okresu utrzymania pojazdów do 30 lat bez konieczności organizowania nowego przetargu.

Wartość inwestycji i finansowanie

Szacunkowa wartość zamówienia wynosi od 333,8 mln RON do 443,6 mln RON (bez VAT), w tym:

  • 224 mln RON – zakup pojazdów,
  • 109,8 mln RON – utrzymanie i naprawy przez 15 lat,
  • 109,8 mln RON – opcja przedłużenia utrzymania o kolejne 15 lat.

Projekt będzie finansowany z funduszy unijnych w ramach Programu Transport 2021–2027, środków budżetu państwa, budżetów lokalnych uczestniczących gmin oraz innych legalnych źródeł.

Warunki realizacji i kryteria oceny ofert

  • Termin realizacji: 216 miesięcy (18 lat) z możliwością przedłużenia w zakresie utrzymania.
  • Kryteria oceny:
    • cena – 77%,
    • dodatkowa pojemność pasażerska – do 8%,
    • wydłużona gwarancja – do 9%,
    • dostępność pojazdów w eksploatacji – do 6%.

Oferty będą oceniane według kryterium „najlepszy stosunek jakości do ceny”. Minimalna pojemność każdego EZT to 235 miejsc siedzących. Gwarancja podstawowa wynosi 36 miesięcy, a maksymalna punktowana – 60 miesięcy.

Klauzula zawieszająca

Podpisanie umowy jest uzależnione od uzyskania finansowania ze środków krajowych i/lub unijnych. W przypadku braku finansowania procedura zostanie unieważniona. Władze Cluj-Napoca przewidują podpisanie umowy w II połowie 2026 roku.

Termin i sposób składania ofert

  • Termin składania ofert: do 15 października 2025 r., godz. 15:00.
  • Forma: elektronicznie, w języku rumuńskim, przez platformę SICAP.

Realizacja tego zamówienia ma kluczowe znaczenie dla rozwoju zrównoważonego transportu publicznego w aglomeracji Cluj-Napoca, zwiększenia komfortu podróży oraz redukcji emisji w regionie.

Komentarze