Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA odwołała się od warunków przetargu w świętokrzyskim

inforail
20.05.2015 07:14
0 Komentarzy

PESA złożyła do KIO odwołanie w przetargu nadostawę 1 sztuki fabrycznie nowego trójczłonowego pojazdu szynowego z napędemelektrycznym, przeznaczonego do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich wruchu regionalnym. Bydgoski producent zarzuca zamawiającemu naruszenieprzepisów ustawy PZP poprzez określenie cech przedmiotu zamówienia w sposób, którymoże utrudniaćuczciwą konkurencję, a który nie znajduje uzasadnienia ze względu na cel,któremu służyć ma przedmiot zamówienia, jak również ze względu na technicznelub funkcjonalne uregulowanie potrzeb zamawiającego, a także poprzez przygotowaniei prowadzenie postępowania w sposób, który nie zapewnia zachowania uczciwejkonkurencji i równego traktowania wykonawców. PESA domaga się zmiany zapisówSIWZ-u, poprzez wprowadzenie do opisu przedmiotu zamówienia zapisu, iż ?Konstrukcja i parametry ezt muszą spełniać wymogi każdorazowo obowiązującychnorm i przepisów, a także wymagania pozostałych obowiązujących norm PNEN, kartUIC i odpowiednich TSI, w zakresie niezbędnym do uzyskania dokumentu wydanegoprzez Prezesa Urzędu Transportu kolejowego uprawniającego do eksploatacjipojazdu kolejowego na infrastrukturze kolejowej Polski?, a także w szczegółowymopisie przedmiotu zamówienia. 

PESA w uzasadnieniu odwołania podnosi, iż w szeregu postanowień specyfikacjiistotnych warunków zamówienia zamawiający opisał swoje kryteria w zakresiepotwierdzania przez wykonawców posiadania dopuszczenia do eksploatacji typupojazdu kolejowego, wymagając przedstawienia przez wykonawcę, najpóźniej wmomencie odbioru technicznego pojazdu, pojazdu kolejowego, zdefiniowanego jakozezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji wydane przez Prezesa UTK. Poprzeztakie sformułowanie, zdaniem bydgoskiego producenta, w sposób nieuzasadnionyograniczony został zakres dokumentów, którymi wykonawca może
potwierdzić fakt dopuszczenia pojazdu do eksploatacji, wyłączając te dokumenty,które są dopuszczalne przez powszechnie obowiązujące prawo.
Odwołujący stoi na stanowisku, że cel oczekiwany przez zamawiającego może byćspełniony również poprzez dostarczenie pojazdu zgodnego z typem, dla którego wydanoświadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego. Świadectwotypu w obowiązującym stanie prawnym można uznać za dokumenty równoważne w tymznaczeniu, że każdy z tych dokumentów pozwoli osiągnąć cel oczekiwany przezzamawiającego,

PESA zwracatakże uwagę na fakt, iż w przypadku postępowań takich jak przedmiotowe, gdzieprzedmiotem jest dostawa jednego pojazdu, co do zasady udział biorą wyłącznieproducenci krajowi. W związku z tym istotne jest, że w obliczu tak sformułowanychwymogów SIWZ, obecnie na rynku pojazdów szynowych w Polsce funkcjonuje tylkojeden podmiot, który jest w stanie wykonać to zamówienie. Jak łatwo siędomyśleć chodzi to o Newag. PESA dalej stwierdza, iż działanie zamawiającego jest tym bardziejnieuzasadnione i niecelowe, gdyż podmiot, posiadający w swojej ofercie pojazd,spełniający wymagania techniczne SIWZ, dla którego wydano zezwolenie nadopuszczenie do eksploatacji, znajduje się w pozycji uprzywilejowanej wstosunku do wykonawców, którzy takiego zezwolenia nie uzyskali. Uprzywilejowanieto nie znajduje, zdaniem PESY, uzasadnienia w obiektywnych potrzebachzamawiającego, gdyż równie dobrze zostaną one spełnione w przypadkuprzedłożenie świadectwa typu.
Czekamy na rozstrzygnięcie sprawy przez KIO, do tematu będziemy wracaćna łamach InfoRail.

Tymczasem przypomnijmy, że przedmiot zamówieniaobejmuje dostawę 1 sztuki fabrycznie nowego trójczłonowego pojazdu szynowego znapędem elektrycznym, przeznaczonego do obsługi kolejowych przewozówpasażerskich w ruchu regionalnym. Przedmiot zamówienia obejmuje nie tylkodostawę składu, ale także: udzielenie gwarancji, świadczenie usługi serwisowejw zakresie spełniającym dwa pierwsze poziomy utrzymania pojazdów kolejowych tj.P1 i P2, przeszkolenie pracowników wskazanych przez zamawiającego, w zakresieobsługi, utrzymania i napraw bieżących zgodnie z SOPZ oraz udzielenie licencjina Oprogramowanie i Dokumentację.

Oferty można składać do 10 czerwca 2015 roku. Zostaną one ocenione wedługkryteriów:

Cena ? 90% oraz

Gwarancja ? 10%.

Szacunkowa wartość zamówienia to 14 000 000PLN. Zamawiający żąda wniesienia przez wykonawców wadium, którego wysokośćustalona została na kwotę 400 000 PLN.

Komentarze