Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA dostała więcej czasu na dostawy elektrycznych pociągów dla Kolei Mazowieckich

inforail
12.05.2025 10:30
0 Komentarzy

Województwo Mazowieckie zaktualizowało warunki umowy dotyczącej zakupu 16 fabrycznie nowych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) od Pojazdów Szynowych PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna.

Zgodnie z aktualizacją, wprowadzono zmiany dotyczące terminów dostaw. W pierwotnej wersji umowy wymóg dostarczenia pierwszego EZT wynosił 24 miesiące od dnia zawarcia umowy, jednakże nie później niż do 31 maja 2026 roku. Kolejne 15 pojazdów miało zostać dostarczone sukcesywnie w terminie 30 miesięcy, również nie później niż do 31 maja 2026 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla Województwa Mazowieckiego przyniosą zmiany w harmonogramie dostaw elektrycznych zespołów trakcyjnych?
  2. Czy wprowadzenie tygodniowego rytmu dostaw wpłynie na przyspieszenie realizacji kontraktu i zmniejszenie ryzyka opóźnień?
  3. Jakie działania planuje podjąć PESA Bydgoszcz, aby dostosować się do nowych warunków umowy?

Nowy harmonogram dostaw

Po zmianach, terminy te zostały wydłużone:

  • Pierwszy EZT ma zostać dostarczony w ciągu 32 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
  • Pozostałe 15 pojazdów ma zostać dostarczone w ciągu 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Zmiana w harmonogramie dostarczania pojazdów

Zmianie uległy również zasady dotyczące liczby pojazdów, jakie mogą być dostarczane w określonym czasie.

  • W poprzedniej wersji umowy dostawy były przewidziane w rytmie trzech pojazdów miesięcznie.
  • Aktualizacja pozwala na dostarczanie maksymalnie czterech pojazdów tygodniowo, o ile Zamawiający nie wyrazi pisemnej zgody na zwiększenie tej liczby.

Zmiana ta ma na celu zwiększenie elastyczności w harmonogramie dostaw, co może przyczynić się do sprawniejszej realizacji kontraktu i ewentualnej kompensacji ewentualnych opóźnień.

Zakres umowy i dodatkowe opcje

Przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia jest nie tylko dostawa 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych, ale także:

  • Pakiet naprawczy pozderzeniowy dla EZT,
  • Szkolenie osób wskazanych przez Zamawiającego,
  • Serwisowanie dostarczonych EZT w poziomach utrzymania P1, P2, P3 do 31 grudnia 2031 roku, z opcją przedłużenia do 18 lat od dostawy danego pojazdu lub osiągnięcia przebiegu 2 160 000 km, w zależności, co nastąpi wcześniej,
  • Maksymalnie dwie naprawy w poziomie utrzymania P4 dla każdego EZT.

Wartość zamówienia i zwycięzca przetargu

Całkowita wartość zamówienia wynosi 471 616 000 PLN. W postępowaniu wyłoniono jednego zwycięzcę – Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna, która zrealizuje całość dostaw i związanych z nimi usług serwisowych.

Zmiany w umowie dotyczą głównie harmonogramu dostaw i liczby pojazdów przekazywanych w określonych ramach czasowych. Wydłużone terminy mają na celu zapewnienie większej elastyczności, a zmiana rytmu dostaw na tygodniowy może poprawić płynność przekazywania pojazdów Województwu Mazowieckiemu.

Komentarze