Parowozownia Wolsztyn rozstrzygnęła przetarg na utrzymanie parowozu Ol49-69. Umowy i unieważnienia
Parowozownia Wolsztyn rozstrzygnęła postępowanie dotyczące wykonania czynności piątego poziomu utrzymania zabytkowej lokomotywy parowej Ol49-69 wraz z tendrem 25D49.
Zamówienie, prowadzone w trybie podstawowym, zostało podzielone na siedem części. Część z nich zakończyła się podpisaniem umów z wykonawcami, natomiast kilka obszarów unieważniono z powodu braku ofert lub zbyt wysokich cen.
Rozkład jazdy:
- Które części postępowania na piąty poziom utrzymania parowozu Ol49-69 zakończyły się podpisaniem umów?
- Dlaczego część przetargu dotycząca regeneracji resorów piórowych została unieważniona?
- Jakie znaczenie dla dalszej eksploatacji parowozu Ol49-69 mają rozstrzygnięte umowy?

Piąty poziom utrzymania parowozu Ol49-69
Przedmiotem zamówienia były specjalistyczne usługi związane z utrzymaniem jednego z najbardziej rozpoznawalnych parowozów eksploatowanych w Wolsztynie. Piąty poziom utrzymania obejmuje zaawansowane prace naprawcze i konserwacyjne, kluczowe dla dalszej eksploatacji historycznego pojazdu w ruchu planowym i turystycznym.
Łączna wartość zamówienia została oszacowana na blisko 895 tys. zł. Postępowanie dotyczyło zarówno robót stricte naprawczych, jak i dostaw materiałów niezbędnych do realizacji prac przy lokomotywie oraz tenderze.
Najdroższa część: obręczowanie zestawów kołowych
Największą i najkosztowniejszą częścią zamówienia było obręczowanie trzech zestawów kołowych parowozu Ol49-69. W tej części złożono jedną ofertę, która została uznana za najkorzystniejszą. Umowę o wartości 848,7 tys. zł podpisano z firmą Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. sp. k. z Łochowa. Realizacja tego zadania potrwa od 10 grudnia 2025 roku do 29 maja 2026 roku.
Rewizja wózków tendra i naprawa elementów sprzęgowych
Rozstrzygnięto również część dotyczącą rewizji dwóch wózków dwuosiowych typu 2XT tendra 25D49. Spośród dwóch złożonych ofert wybrano propozycję firmy ZUT Wągrowiec Józef Kosiński. Wartość umowy wynosi 170 970 zł, a prace mają zostać wykonane do 23 stycznia 2026 roku.
Ta sama firma została także wykonawcą naprawy czterech zderzaków oraz dwóch haków cięgłowych do parowozu Ol49-69. W tym przypadku wartość zamówienia wyniosła 21 525 zł, a termin realizacji również wyznaczono na styczeń 2026 roku.
Części unieważnione z powodu braku ofert i wysokich cen
Nie wszystkie elementy postępowania zakończyły się sukcesem. Unieważniono część dotyczącą regeneracji resorów piórowych, ponieważ jedyna złożona oferta znacząco przekraczała budżet zamawiającego. Kwota przeznaczona na to zadanie wynosiła 36,9 tys. zł, natomiast oferta opiewała na ponad 135 tys. zł.
Unieważnieniem zakończyły się także części dotyczące dostawy wyrobów hutniczych z metali kolorowych oraz stali – w tych przypadkach nie wpłynęła żadna oferta. Z kolei część obejmująca wykonanie odlewu w postaci gąski odlewanej została unieważniona z przyczyn formalnych, po odrzuceniu jedynej oferty złożonej niezgodnie z wymaganiami dokumentacji przetargowej.
Kolejny krok w utrzymaniu zabytkowego taboru
Rozstrzygnięte postępowanie to ważny etap w procesie utrzymania jedynej w Europie parowozowni prowadzącej planowy ruch parowy. Choć nie wszystkie elementy zamówienia udało się sfinalizować, podpisane umowy pozwolą na realizację kluczowych prac przy parowozie Ol49-69 i jego tenderze.
Parowozownia Wolsztyn może w kolejnych miesiącach zdecydować się na ponowne ogłoszenie postępowań dla unieważnionych części, tak aby w pełnym zakresie zabezpieczyć potrzeby techniczne jednego z symboli polskiego dziedzictwa kolejowego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok





Komentarze