Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Parowozem do Czarnkowa!

inforail
08.09.2009 14:06
0 Komentarzy
ROGOŹNO, RYCZYWÓŁ, POŁAJEWO, CZARNKÓW. W niedzielę, 30 sierpnia miało miejsce historyczne zdarzenie. Po raz pierwszy od 31 grudnia 1992 roku przejechał pociąg pasażerski z Rogoźna do Czarnkowa i to ciągnięty przez parowóz.
Fot. Krzysztof Springer
Punktualnie o godzinie 7:25 z peronu 5 w Poznaniu wyruszył pociąg bezpośredni przez Rogoźno, Ryczywół, Połajewo i Bzowo Goraj do Czarnkowa. W skład pociągu wchodziły: parowóz OL49-59 oraz 2 wagony piętrowe (Bhp) i jeden wagon bezprzedziałowy (Bp). Wagony w historycznych –oliwkowych kolorach udostępniły Przewozy Regionalne a parowóz PKP CARGO. Pociąg ten został zorganizowany dla miłośników transportu kolejowego, dlatego też nie był ogólnodostępny.
Fot. Krzysztof Springer
Po przejechaniu przez Oborniki i dotarciu do Rogoźna nastąpiła zmiana czoła i o godzinie 8:41 skład wyruszył w trasę, na której pojawiają się tylko, od czasu do czasu, składy towarowe. Pierwszy fotostop zorganizowany został na stacji Ryczywół oraz z panoramą miasta w tle. Należy w tym miejscu dodać, że osobą odpowiedzialną za zorganizowanie miejsc do robienia zdjęć był Paweł Korcz, który sprawdza się w tej kwestii znakomicie. Kolejny postój miał miejsce w okolicach Ciążynia, Bzowo Goraj i miejscowości Painówka. Wszędzie pogwizdujący parowóz wzbudzał zainteresowanie i sentyment przybyłych mieszkańców. Niektórzy wybiegali z domów by zobaczyć, co się dzieje.
Fot. Krzysztof Springer
Po przybyciu do Czarnkowa nastąpiło powitanie miłośników przez prowadzącego imprezę Spieczonego Bliźniaka. Na parowóz czekała miejscowa lokomotywa spalinowa TGM40, Fiat 126p w wersji kolejowej oraz licznie przybyli mieszkańcy. Atrakcją dla przybyłych 150 par bliźniaków był specjalny przejazd z Czarnkowa do Bzowo Goraj i z powrotem do Czarnkowa. W tym czasie kolejowi maniacy zwiedzali teren kolejowy z budynkiem dworcowym i wieżą ciśnień.
Około godziny 15, z kilkuminutowym opóźnieniem pociąg wyruszył w podróż powrotną do Poznania, by dotrzeć do celu na godzinę 18:52.
Fot. Krzysztof Springer
Głównym organizatorem imprezy było stowarzyszenie Grodziska Kolej Drezynowa z Jarosławem Woźnym na czele, które skupia miłośników kolei z Grodziska, Wolsztyna, Poznania a nawet Wrocławia! Swoją działalność rozpoczęło w 2002 roku dbając o szlak z Grodziska WLKP do Kościana. W 2006 roku, w miarę rozwoju, założono stowarzyszenie Grodziska Kolej Drezynowa. Dzięki temu ruchowi powstała możliwość organizacji różnych imprez kolejowych. Jedną z nich był właśnie pociąg do Czarnkowa. Stowarzyszenie w swoich zbiorach posiada liczne drezyny (w tym unikatową drezynę WM5) oraz lokomotywę spalinową Ls40.
Fot. Krzysztof Springer Fot. Krzysztof Springer
Linia kolejowa łącząca Drawski Młyn, Bzowo Goraj, Połajewo, Ryczywół, Rogoźno, Wągrowiec oraz Żnin z Inowrocławiem była budowana etapami. Jako pierwszy do eksploatacji oddano fragment z Rogoźna do Wągrowca w dniu 12 stycznia 1888 roku. Kolejny fragment z Wągrowca do Inoworocławia 1 czerwca 1889 roku. Ryczywół i Połajewo otrzymały żelazny szlak w dniu 1 października 1896 roku, kiedy to uruchomiono odcinek Rogoźno Drawski Młyn. Znajdująca się na szlaku stacja Bzowo Goraj została stacją węzłową z chwilą wybudowania szlaku kolejowego z Bozowo Goraj przez Czarnków i Ujście do Piły. W ciągu doby uruchamiano kilka połączeń pasażerskich (średnio od 4 do 5 par) i towarowych na tej lokalnej linii.
Fot. Krzysztof Springer
Upadek linii rozpoczął się z dniem 1 stycznia 1991 roku. Wtedy to zawieszono przewozy pasażerskie między Rogoźnem a Wągrowcem. Dalej poszło już prosto. 1 października 1993 roku zrobiono to samo na szlaku Rogoźno –Drawski Młyn. Z dniem 1 stycznia 1994 roku całkowicie zawieszono ruch między stacją Rogoźno a Wągrowiec (likwidacja pociągów towarowych). W 2000 i 2004 roku zawieszono ruch towarowy na odcinku Bzowo Goraj –Drawski Młyn. Z całej linii jedynie pozostał ruch towarowy pomiędzy Rogoźnem a Bzowem. Od czasu do czasu można tam zobaczyć pociąg zdawczy PKP CARGO z kilkoma wagonikami.
Fot. Krzysztof Springer
Linia kolejowa łącząca Bzowo Goraj z Piłą została zbudowana etapami w latach od 1897 roku do 1913 roku. Do Czarnkowa pierwszy pociąg dotarł 10 października 1897 roku. W okresie II wojny światowej został wysadzony most w Ujściu, przez co linia została przerwana. Jego odbudowa nastąpiła dopiero w 1965 roku. Z dniem 1 stycznia zawieszono ruch pasażerski na odcinku Czarnków –Piła. W następnych latach zlikwidowano ruch towarowy pomiędzy Czarnkowem a Mirosławem Ujskim. W 2005/6 roku na tym odcinku linia została rozebrana. Jedyne ślady jakie po niej pozostały to nasyp kolejowy i resztki przejazdu, gdzie tory przecinały drogę Piła –Czarnków.
Fot. Krzysztof Springer
Głównymi sponsorami przejazdu był Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki, Browar Czarnków, PSP Czarnków, Gmina Połajewo wraz z OSP Połajewo, które zabezpieczały przejazd w razie gdyby parowóz zaprószył ogień.
Fot. Krzysztof Springer Fot. Krzysztof Springer
Impreza była bardzo udana. Wszyscy z wyjazdu wrócili zadowoleni;miłośnicy kolei z zrobionych zdjęć, mieszkańcy Czarnkowa z udanej imprezy a mieszkańcy z tego, że mogli zobaczyć jeszcze raz kopciucha. Wszyscy wspominali ze wzruszeniem epoke węgla i pary na tej linii.

Komentarze