Ostatni most w Krakowie na ostatniej prostej
Dobiegają końca prace na budowie nowego mostu kolejowego nad Wisłą w Krakowie.
Prócz pasażerów pociągów skorzystają z niego również piesi i rowerzyści.
Trzy przeprawy
To ostatnia z trzech przepraw budowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA w stolicy Małopolski. W czerwcu 2023 r. dzięki nowym obiektom uruchomione będą dodatkowe tory w centrum miasta. Projekt zwiększy możliwości kolei regionalnej i dalekobieżnej. Inwestycja za przeszło 1,2 mld zł jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
W styczniu br. wykonawcy zakończyli montaż stalowych łuków na ostatnim przęśle budowanego mostu. Przy pomocy ciężkich dźwigów kilkutonowe elementy trafiły na swoje miejsce i zostały ze sobą złączone. Do czerwca, kiedy most kolejowy ma zostać oddany do użytku, wykonawcy ułożą nową nawierzchnię, zamontują bariery ochronne i przeprowadzą niezbędne próby obciążeniowe. Dużo pracy wymagać będzie przygotowanie elementów konstrukcji przeznaczonych dla rowerzystów i pieszych. Tor kolejowy na moście zostanie oddzielony od drogi rowerowej półprzezroczystą barierą ochronną. Po zewnętrznej stronie przęseł mostu pojawi się dodatkowa platforma, na której zmieści się chodnik. Po obu stronach przeprawy toczą się już prace przy budowie najazdów i schodów, z których piesi i rowerzyści będą korzystać, chcąc dostać się na drugą stronę Wisły. Ciągi komunikacyjne zostały tak zaprojektowane, by mogły z nich korzystać również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.
– Budujemy nowoczesną kolej w Krakowie. Z efektów rządowych inwestycji korzystają zarówno pasażerowie, jak i piesi oraz rowerzyści. Najważniejszym zadaniem jest tworzenie spójnego i komfortowego transportu w obrębie miasta – tak, aby coraz więcej osób wybierało kolej, która jest komfortowym, przewidywalnym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Oddany w czerwcu do eksploatacji most będzie ostatnią przeprawą wybudowaną przez PLK SA w ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej. Po dwóch zrealizowanych wcześniej obiektach już kursują pociągi. Trzecia konstrukcja została zaplanowana we współpracy z samorządem Krakowa. Dzięki zaprojektowaniu dodatkowego miejsca dla pieszych i rowerzystów zwiększy się dostęp do przystanku Kraków Zabłocie, a krakowianie zyskają kolejne miejsce w którym będzie można przekroczyć Wisłę. Budowa nowych mostów kolejowych w Krakowie jest doceniana przez międzynarodowych ekspertów. Pierwszy z mostów został wyróżniony w konkursie organizowanym przez International Association For Bridge And Structural Engineering (IABSE).
– Dzięki szeroko zakrojonym inwestycjom zmieniamy kolej w Krakowie. Nowe tory i przystanki pozwolą lepiej wykorzystać potencjał kolei aglomeracyjnej jako podstawowego, przyjaznego środowisku, środka transportu – stwierdził Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK SA.
Nowe mosty kolejowe są niezbędne do uruchomienia dodatkowych torów kolejowych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Od czerwca pociągi pojadą czterema torami. Pozwoli to oddzielić ruch dalekobieżny od regionalnego. Do 100 km/h zwiększy się prędkości na torach w centrum stolicy Małopolski, a przewoźnicy będą mogli zaplanować dodatkowe połączenia aglomeracyjne m.in. na trasach z Tarnowa, Wieliczki i Skawiny. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z ‘dobudowa? torów linii aglomeracyjnej” to inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze