Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Orlen Kolej na zakupach lokomotyw. Kontrakt o wartości 800 mln zł trafił do polskich producentów: PESY i Newagu

inforail
24.11.2025 11:30
0 Komentarzy

Drugi największy przewoźnik towarowy w Polsce – ORLEN Kolej – podpisał umowę na zakup 40 nowoczesnych lokomotyw o łącznej wartości przekraczającej 800 mln zł. To jedna z największych tego typu transakcji w historii spółki i kolejny krok w realizacji ambitnego programu modernizacji taboru.

Kontrakt otrzymały dwie krajowe firmy: PESA Bydgoszcz i Newag z Nowego Sącza. Nowe lokomotywy będą wykorzystywane do obsługi kluczowych przewozów paliwowych i petrochemicznych Grupy ORLEN. Szacuje się, że flota pozyskana w ramach umowy rocznie przejedzie 5,5 mln kilometrów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści operacyjne ORLEN Kolej zamierza osiągnąć dzięki zakupowi 40 nowych lokomotyw od PESA i Newagu?
  2. W jaki sposób moduł dojazdowy „last mile” zwiększa elastyczność i niezależność operacyjną nowego taboru?
  3. Jakie znaczenie dla polskiej gospodarki i rynku kolejowego ma fakt, że kontrakt realizują wyłącznie krajowi producenci?
Gama Orlen Kolej
Gama Orlen Kolej

„To rekordowe zamówienie”. ORLEN kontynuuje największy program inwestycyjny w historii

Prezes ORLEN, Ireneusz Fąfara, podkreślił znaczenie kontraktu dla rozwoju koncernu i całej polskiej gospodarki:
– „Obiecaliśmy największy program inwestycyjny w historii. Właśnie go realizujemy. Przez trzy pierwsze kwartały 2025 r. wydaliśmy na inwestycje najwięcej w historii koncernu – 21 mld zł. Dziś dokładamy kolejny miliard. To rekordowe zamówienie. Kupujemy 40 lokomotyw od dwóch polskich producentów. Bo dla nas współpraca z polskimi przedsiębiorcami to nie tylko morska energetyka wiatrowa, ale wszystkie obszary naszej działalności. Ten zakup z jednej strony zwiększy możliwości naszej spółki ORLEN Kolej, a z drugiej przyczyni się do jeszcze szybszego rozwoju gospodarczego Polski”.

Nowe lokomotywy zostaną dostarczone w latach 2027–2028. W zakładach, w których powstaną, zatrudnionych jest łącznie ponad 5,5 tysiąca pracowników.

Co zamówiła ORLEN Kolej?

W ramach kontraktu spółka pozyska:
• 20 lokomotyw 304E Gama, produkowanych przez PESA Bydgoszcz
• 20 lokomotyw E6ACTadnb Dragon 2, produkowanych przez Newag

Obie lokomotywy to zaawansowane technologicznie konstrukcje wyposażone w mocne silniki – odpowiednio 5,6 MW w Gama 3.0 oraz 5 MW w Dragonie 2. Zużywają około 30% mniej energii w porównaniu ze starszym taborem, co przynosi oszczędności i korzyści klimatyczne. Lokomotywy mają moduł dojazdowy „last mile”, pozwalający na jazdę po torach bez sieci trakcyjnej. To oznacza większą niezależność operacyjną przewoźnika.

Zaawansowane technologie i bezpieczeństwo

Lokomotywy wyposażono w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, zaawansowaną diagnostykę pokładową oraz rozwiązania zwiększające komfort pracy maszynistów. Prezes NEWAG S.A., Zbigniew Konieczek, zaznaczył:
– „Z ogromną satysfakcją kontynuujemy współpracę z ORLEN Kolej, która od lat stawia na nowoczesne, niezawodne i ekonomiczne rozwiązania. (…) Dostarczone w 2028 roku lokomotywy Dragon 2 wyposażone w moduł ‘last mile’ znacząco zwiększą efektywność operacyjną ORLEN Kolej i będą realnym wsparciem w dalszym rozwoju.”

Gama 3.0 – nowa generacja lokomotyw od PESA

Gama 3.0 to najnowsza platforma PESA, przygotowana do różnych rodzajów napędu: elektrycznego, bateryjnego, wodorowego i ecoDiesel. Projekty modularne pozwalają na szybkie dostosowanie lokomotywy do potrzeb rynku. Prezes PESA, Krzysztof Zdziarski, powiedział:
– „Podpisanie tej umowy to potwierdzenie konsekwentnego zaufania, jakim ORLEN darzy nasze rozwiązania. Gama 3.0 to lokomotywa, która otwiera nowy rozdział w historii PESA – łączy doświadczenie z innowacją i wyznacza kierunek rozwoju transportu kolejowego w Polsce i Europie”.

Nowy tabor znacząco zwiększy możliwości ORLEN Kolej

Lokomotywy będą w stanie przewieźć rocznie 7,2 mln ton produktów, pokonując 5,5 mln kilometrów. PKO Leasing, odpowiedzialny za finansowanie, podkreśla:
„Realizacja zamówienia jest odpowiedzią na rosnące potrzeby logistyczne Grupy ORLEN (…) Nowy tabor umożliwi ORLEN Kolej pełną zdolność do obsługi przewozów za pośrednictwem własnych zasobów, co istotnie ograniczy koszty operacyjne”.

Ambitne plany ORLEN Kolej

Prezes ORLEN Kolej, Krzysztof Duszczyk, ocenia, że spółka stawia na rozwój, niezależność i nowoczesne rozwiązania:
– „Zakup nowoczesnych lokomotyw elektrycznych z modułem spalinowym znacząco usprawni operacyjnie obsługę Grupy ORLEN . To istotny krok na drodze do stworzenia silnej i nowoczesnej spółki kolejowej, gotowej do konkurowania na rynku”.

ORLEN Kolej jest drugim największym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Obsługuje przewozy paliwowe i petrochemiczne, działa w Polsce i Niemczech oraz – dzięki partnerom – na terenie całej Europy.

Komentarze