Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Operacyjnie łatwiejsze czyli jaką przewagę ma skład wagonowy nad ED250

inforail
10.10.2025 14:30
0 Komentarzy

W nadchodzącym sezonie letnim PKP Intercity planuje wprowadzić na najbardziej obciążone trasy pociągi o znacznie większej pojemności.

Jak poinformował prezes spółki Janusz Malinowski, w okresie wakacyjnym na linii E65 (Warszawa – Trójmiasto – Gdynia) pojawią się składy zdolne pomieścić nawet tysiąc pasażerów.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego PKP Intercity zdecydowało się zastępować pociągi Pendolino składami wagonowymi w sezonie wakacyjnym?
  2. Jakie ograniczenia infrastrukturalne uniemożliwiają kursowanie Pendolino w podwójnej trakcji?
  3. W jaki sposób zmiany w rozkładzie i wydłużone relacje połączeń mają poprawić obsługę ruchu turystycznego w wakacje?
EIC Jantar
EIC Jantar

Pociągi o większej pojemności zastąpią Pendolino

Prezes Malinowski zapowiedział, że w ramach dostosowania oferty do sezonowych potoków pasażerskich, spółka zamierza wprowadzić składy wagonowe z lokomotywami zamiast niektórych pociągów kategorii EIP (Pendolino).

W okresie wakacyjnym będziemy uruchamiali pociągi na ciągu E65 oferujące po tysiąc miejsc. Może się zdarzyć, że pociągi Pendolino zostaną zastąpione składami rozwijającymi prędkość 200 km/h, ale mogącymi zabrać znacznie więcej pasażerów – wyjaśnił Malinowski.

Taka decyzja ma charakter zarówno operacyjny, jak i inwestycyjny. Celem jest zapewnienie większej liczby miejsc siedzących w pociągach kursujących w najbardziej popularnych kierunkach turystycznych.

Pendolino nie pojedzie w podwójnej trakcji

Jak doprecyzował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, ograniczenia w stosowaniu podwójnych składów Pendolino wynikają z parametrów infrastruktury i dużej mocy jednostek.

Nie możemy wszędzie jeździć w podwójnej trakcji. To pociąg dużych prędkości, dlatego potrzebuje odpowiedniego zasilania, a takich odcinków nie mamy jeszcze w całym kraju – tłumaczył Malepszak.

Zamiast tego, PKP Intercity będzie częściej uruchamiało klasyczne pociągi wagonowe, takie jak „Jantar”, które – mimo braku wysokich prędkości – pozwalają przewieźć znacznie większą liczbę podróżnych.

Wolimy uruchomić pociąg Jantar z 14 wagonami i lokomotywą, który może zabrać na pokład nawet 900 osób, niż podwójne Pendolino. Jest to również rozwiązanie prostsze operacyjnie – podkreślił wiceminister.

Zmiany obejmą również wydłużone relacje

Jak zapowiedział Malepszak, w okresie wakacyjnym niektóre połączenia będą miały wydłużone relacje.

Przykładowo, jeśli poza sezonem kursuje pociąg EIP relacji Kraków–Warszawa, to w wakacje zostanie zastąpiony składem jadącym dalej – z Krakowa przez Warszawę i Trójmiasto aż do Helu. W ten sposób obsłużymy kierunki turystyczne, do których Pendolino nie dojeżdża. Do Helu Pendolino nie pojedziemy – wyjaśnił wiceminister infrastruktury.

Kolej gotowa na lato

PKP Intercity przygotowuje się do wakacyjnego szczytu przewozowego, planując zarówno większą pojemność pociągów, jak i nowe relacje sezonowe. Spółka kontynuuje również inwestycje w modernizację taboru, by w kolejnych latach móc obsługiwać coraz większą liczbę pasażerów na trasach o rosnącym natężeniu ruchu.

Wszystkie zmiany mają na celu zwiększenie dostępności i komfortu podróży, szczególnie w okresie, gdy liczba pasażerów PKP Intercity regularnie przekracza milion tygodniowo.

Komentarze