Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Oferty na piętrusy dla PKP Intercity szczegółowo analizowane. Wiemy kiedy zapadanie decyzja

inforail
01.08.2025 13:30
0 Komentarzy

PKP Intercity zbliża się do rozstrzygnięcia jednego z najważniejszych przetargów w swojej historii. Jak poinformował prezes spółki Janusz Malinowski, jeszcze w sierpniu zapadnie decyzja dotycząca wyboru wykonawcy piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), które będą obsługiwać najbardziej uczęszczane trasy dalekobieżne w kraju.

Postępowanie na dostawę i wieloletnie utrzymanie piętrowych pociągów cieszyło się dużym zainteresowaniem. W wyznaczonym terminie oferty złożyły dwie polskie spółki: Alstom Polska i Stadler Polska. Obie firmy mają doświadczenie w produkcji taboru kolejowego i oferują pojazdy spełniające wysokie standardy techniczne.

Rozkład jazdy:

  1. Która z firm – Alstom Polska czy Stadler Polska – ma większe szanse na realizację kontraktu?
  2. Jakie kryteria są najważniejsze przy wyborze wykonawcy piętrowych pociągów?
  3. Kiedy nowe składy mogłyby rozpocząć kursowanie na trasach krajowych?
Piętrowy ezt PKP IC
Piętrowy ezt PKP IC

W sierpniu poznamy zwycięzcę

Zamówienie obejmuje 42 piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne z możliwością rozszerzenia kontraktu o kolejne 30 składów. To pierwsze tego typu pojazdy w Polsce dedykowane do obsługi połączeń dalekobieżnych i zarazem największe zamówienie tego rodzaju w historii PKP Intercity.

Prezes Janusz Malinowski zaznaczył, że analiza złożonych ofert jest bardzo złożona. Każda z nich liczy ponad tysiąc stron, dlatego konieczne jest dokładne sprawdzenie i porównanie szczegółów technicznych oraz kosztowych. – Myślę, że potrwa to około trzech tygodni; w sierpniu będzie decyzja – zapowiedział szef przewoźnika w rozmowie z PAP.

Nowoczesność i pojemność – pociągi na najważniejsze trasy

Nowe piętrowe składy mają kursować na najpopularniejszych trasach krajowych, takich jak Warszawa – Gdańsk, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Kraków, Warszawa – Łódź czy Warszawa – Białystok. Każdy skład będzie mógł przewieźć co najmniej 480 pasażerów. Pociągi zostaną wyposażone w klimatyzację, WiFi, gniazdka elektryczne, strefy ciszy, przestrzeń dla dzieci, miejsca na rowery i bagaże oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.

Planowany zakup ma nie tylko zwiększyć komfort podróży, ale również znacznie poprawić przepustowość na najczęściej uczęszczanych trasach. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom piętrowe składy mają stanowić realną alternatywę dla transportu samochodowego i lotniczego.

Komentarze