Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Odnowione pociągi PESA Elf wracają na tory SKM Warszawa. Pierwszy skład po remoncie już wozi pasażerów

inforail
18.12.2025 15:30
0 Komentarzy

W czwartek, 18 grudnia, na trasę łączącą Lotnisko Chopina z Sulejówkiem Miłosną wyjechał pierwszy odnowiony pociąg typu Elf należący do stołecznej Szybkiej Kolei Miejskiej.

To historyczny moment dla warszawskiego przewoźnika – jest to bowiem pierwszy skład SKM, który przeszedł generalny remont sfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Zmodernizowany pojazd od tego dnia obsługuje linię S2, przywracając do ruchu niemal nowy jakościowo element miejskiego taboru kolejowego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kolejne linie Szybkiej Kolei Miejskiej zostaną w pierwszej kolejności skierowane do obsługi przez zmodernizowane pociągi typu Elf po zakończeniu następnych remontów?
  2. W jaki sposób naprawy główne elfów wpłyną na niezawodność taboru i punktualność kursów SKM w godzinach największego natężenia ruchu?
  3. Czy po zakończeniu modernizacji wszystkich 13 składów SKM planuje dalsze inwestycje taborowe finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy lub innych programów krajowych i unijnych?

Generalne remonty całej floty elfów do 2028 roku

Remont pierwszego składu otwiera szeroki program napraw głównych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 27WE, powszechnie znanych jako elfy. Wszystkie 13 takich pojazdów, które stanowią ponad jedną czwartą taboru Szybkiej Kolei Miejskiej, przejdzie kompleksowe naprawy główne do marca 2028 roku. Prace te są niezbędne, aby pociągi mogły zostać ponownie dopuszczone do ruchu i dalej bezpiecznie obsługiwać linie aglomeracyjne.

Pierwszy zmodernizowany elf wrócił do Warszawy po przeprowadzeniu prac m.in. w Poznaniu. Kolejne pojazdy będą sukcesywnie kierowane do remontu, a następne odnowione składy mają pojawiać się na liniach metropolii co kilka tygodni.

PESA Elf po remoncie
PESA Elf po remoncie /foto: UM Warszawa

Zakres prac technicznych – niemal nowy pociąg

Elf przeszedł bardzo szeroki zakres prac modernizacyjnych. Obejmowały one demontaż zużytych elementów oraz montaż nowych zespołów i podzespołów, co w największym stopniu doceniają pracownicy techniczni SKM oraz drużyny pociągowe – maszyniści i kierownicy pociągów. Po naprawie skład jest znacznie mniej podatny na awarie, a jego niezawodność porównywana jest do nowego pojazdu.

Zmodernizowany pociąg otrzymał także nowe malowanie w charakterystycznych kremowo-żółtych barwach Warszawskiego Transportu Publicznego, spójnych z identyfikacją wizualną najnowszych pociągów Impuls II. Dzięki temu elfy po remoncie wizualnie wpisują się w nowoczesny wizerunek stołecznej komunikacji.

PESA Elf po remoncie
PESA Elf po remoncie /foto: UM Warszawa

Udogodnienia dla pasażerów po remoncie

Zmiany w pociągach są wyraźnie odczuwalne również dla podróżnych. W odnowionych elfiach zastosowano specjalne szyby ograniczające nadmierne nagrzewanie wnętrza w okresie letnim, co poprawia komfort jazdy. Zwiększono liczbę poręczy i uchwytów, ułatwiających bezpieczne podróżowanie w godzinach szczytu.

Pojazdy wyposażono także w gniazda USB z szybkim ładowaniem, odpowiadające na potrzeby współczesnych pasażerów korzystających z urządzeń mobilnych. Dużą zmianą są również nowe fotele – dotychczasowe, mocno zużyte poszycie materiałowe zastąpiono trwałą i łatwiejszą w utrzymaniu ekoskórą.

Jak podkreśla Maria Wasiak, prezes zarządu warszawskiej SKM, modernizacja przynosi wymierne korzyści zarówno dla personelu, jak i pasażerów. Dzięki remontom pociągi są bardziej komfortowe, funkcjonalne i znacznie mniej awaryjne.

– Z punktu widzenia naszych pasażerów i pasażerek na pewno ważne są np. specjalne szyby zmniejszające nadmierne nagrzewanie, dodatkowe poręcze i uchwyty podnoszące  komfort podróży czy gniazda USB z szybkim ładowaniem. Fotele pokryte zostały ekoskórąktóra zastąpiła już mocno zużyte i niewygodne poszycie materiałowe – mówi Maria Wasiak.

Finansowanie remontów z Krajowego Planu Odbudowy

Na realizację programu remontowego Szybka Kolej Miejska pozyskała 276 mln zł w formie niskooprocentowanej pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego. Środki te pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy, a warunki finansowania są znacznie korzystniejsze niż w przypadku kredytów komercyjnych. Pożyczka charakteryzuje się niskim oprocentowaniem oraz brakiem marży i prowizji, co pozwala przewoźnikowi realizować inwestycję bez nadmiernego obciążania budżetu.

PESA Elf po remoncie
PESA Elf po remoncie /foto: UM Warszawa

SKM kluczowym elementem transportu publicznego w Warszawie

Szybka Kolej Miejska jest jedynym miejskim przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Na mocy umowy obowiązującej do 2039 roku realizuje przewozy na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego. Każdego dnia SKM wykonuje 281 kursów, obsługuje 232 km linii oraz 60 przystanków na terenie aglomeracji warszawskiej.

W porannym szczycie przewoźnik oferuje niemal 25 tysięcy miejsc w pociągach, stanowiąc jeden z filarów codziennych dojazdów do pracy i szkoły. Rosnące zainteresowanie koleją miejską potwierdzają statystyki przewozowe – w ubiegłym roku z usług SKM skorzystało ponad 18 milionów pasażerów, a w bieżącym roku, do końca listopada, liczba ta zbliżyła się już do 22 milionów.

Program remontów elfów finansowany z KPO wpisuje się w długofalową strategię utrzymania wysokiej jakości usług kolejowych w Warszawie i zapewnienia niezawodnego, komfortowego transportu publicznego dla milionów mieszkańców aglomeracji.

Komentarze