Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ÖBB powiększa flotę Railjetów nowej generacji. Do 2030 roku aż 40 pociągów dziennych i 24 nocne

inforail
14.07.2025 13:30
0 Komentarzy

Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) ogłosiły decyzję o znaczącym rozszerzeniu swojej floty pociągów dalekobieżnych. Do 2030 roku liczba nowoczesnych składów Railjet wzrośnie z dotychczas planowanych 27 do 40 jednostek.

To odpowiedź na dynamiczny wzrost liczby pasażerów oraz rosnące zapotrzebowanie na połączenia dzienne i międzynarodowe.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego ÖBB zdecydowały się na zwiększenie liczby zamówionych pociągów Railjet nowej generacji do 2030 roku?
  2. Jakie są planowane konfiguracje nowych składów Railjet i do jakich tras będą dostosowane?
  3. W jaki sposób rozszerzenie floty Nightjet wpłynie na ofertę nocnych połączeń kolejowych ÖBB w Europie?
RailJet OBB
RailJet OBB/foto: OBB

Rekordowe przewozy i rosnące zapotrzebowanie

Jak podkreśla prezes zarządu ÖBB, Andreas Matthä, w ostatnich latach obserwowany jest intensywny rozwój międzynarodowego dziennego ruchu dalekobieżnego – szczególnie na trasach do krajów sąsiednich. W latach 2023 i 2024 ÖBB przewiozły rekordową liczbę pasażerów – aż 511 milionów osób w 2024 roku. Aby sprostać tym potrzebom, podjęto decyzję o zwiększeniu zamówienia składów Railjet nowej generacji u firmy Siemens Mobility.

40 Railjetów nowej generacji do 2030 roku

Zamiast pierwotnie planowanych 27 jednostek, do 2030 roku we flocie ÖBB znajdzie się aż 40 pociągów Railjet nowej generacji, w tym:

  • 12 składów dziewięcioczłonowych,
  • 28 składów siedmioczłonowych.

Nowe pociągi charakteryzują się wysokim komfortem, nowoczesnym wystrojem wnętrz i przemyślanym wyposażeniem. Konfiguracja siedmioczłonowa pozwala na prowadzenie pociągów w podwójnym zestawieniu m.in. na trasach wewnątrz Austrii oraz do Niemiec. Wszystkie zamówione jednostki mają zostać dostarczone zgodnie z harmonogramem do końca 2030 roku.

Nightjet – lider nocnych połączeń nadal rozwijany

Rozszerzenie dotyczy również połączeń nocnych. Co prawda liczba zamówionych nowych pociągów Nightjet została zmniejszona z 33 do 24 składów, jednak do połowy 2026 roku wszystkie mają zostać dostarczone. Wraz z istniejącymi już wagonami, flota ta pozwoli ÖBB na zwiększenie liczby miejsc sypialnych i kuszetek, a tym samym dalsze umacnianie pozycji lidera rynku nocnych połączeń kolejowych w Europie.

Jak podkreślają przedstawiciele przewoźnika, wspólnie z partnerami zagranicznymi ÖBB nadal będzie inwestować w rozwój atrakcyjnej i nowoczesnej oferty nocnych połączeń międzynarodowych.

Komentarze