Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ÖBB kupują 17 używanych piętrowych pociągów od DB. Znamy cenę

inforail
26.06.2025 08:30
0 Komentarzy

Austriacki narodowy przewoźnik pasażerski ÖBB-Personenverkehr AG zawarł kontrakt na zakup 17 używanych, piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (ETZ) od DB Fernverkehr AG.

Wartość umowy opiewa na 222,17 mln euro netto, a dostawy zaplanowano na okres od 1 lipca 2025 do 1 grudnia 2026 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie typy elektrycznych zespołów trakcyjnych obejmuje zamówienie ÖBB i jakie są ich podstawowe parametry techniczne?
  2. Dlaczego zakup używanego taboru od DB Fernverkehr AG uznano za korzystniejszy od zakupu nowych pojazdów?
  3. W jaki sposób zakup używanych pociągów piętrowych ma wesprzeć rozwój regionalnego i międzyregionalnego transportu kolejowego w Austrii?
Stadler KISS dla OBB
Stadler KISS dla OBB/foto: OBB

Zakres umowy

Przedmiotem zamówienia jest zakup i dostawa 17 używanych, w pełni piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, dotychczas eksploatowanych przez niemieckiego przewoźnika DB Fernverkehr. Pojazdy były oferowane za pośrednictwem platformy „DB Gebrauchtzug” i zgodnie z wynikami europejskiej procedury rynkowej tylko DB Fernverkehr był w stanie dostarczyć tabor o wymaganych parametrach w zakładanym czasie.

Zakup odbył się w trybie negocjacji bez uprzedniego ogłoszenia publicznego, zgodnie z austriacką ustawą. Zakupiony tabor obejmuje dwa typy zespołów trakcyjnych:

  • 9 pociągów czteroczłonowych, o długości ok. 100,37 m każdy,
  • 8 pociągów sześcioczłonowych, o długości ok. 150,00 m każdy.

Wartość zamówienia

Wartość całego zamówienia wynosi 222 170 000 EUR netto i obejmuje 17 używanych, piętrowych zespołów trakcyjnych (ETZ). Na tej podstawie: średnia cena jednostkowa jednego zespołu trakcyjnego (niezależnie od długości czy liczby członów) wynosi: 222 170 000 EUR ÷ 17 = 13 069 999 EUR netto. Za jeden pociąg piętrowy ÖBB zapłaci średnio ponad 13 mln euro, co w kontekście rynku wtórnego taboru pasażerskiego – zwłaszcza pojazdów o prędkości 200 km/h i pełnej kompatybilności z systemami PZB90/ETCS – uznać można za transakcję znacząco tańszą niż zakup nowego taboru.

Pozostałe istotne parametry techniczne:

  • Prędkość maksymalna: 200 km/h,
  • Przyspieszenie: 0,85 m/s²,
  • Zasilanie trakcyjne: 15 kV / 16,7 Hz (system stosowany w Austrii i Niemczech),
  • Systemy bezpieczeństwa: PZB90 oraz ETCS, zgodne z wymogami eksploatacji w Austrii i Niemczech,
  • Wysokość wejścia: 550–650 mm (zgodność z TSI PRM),
  • Toalety: standardowe i uniwersalne WC (dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami),
  • Drzwi wejściowe: szerokość 1400 mm,
  • System informacji pasażerskiej: akustyczny i wizualny,
  • Łączność: Wi-Fi dostępne dla pasażerów,
  • Obsługa: przystosowane do eksploatacji bez konduktora,
  • Eksploatacja zespolona: możliwość jazdy w układzie podwójnym (doppeltraktion),
  • Minimalny okres eksploatacyjny: 10 lat.

Cel zakupu

Decyzja o zakupie używanego taboru piętrowego ma charakter strategiczny i operacyjny. ÖBB zamierza wykorzystać jednostki do wzmacniania ruchu regionalnego i międzyregionalnego w obrębie austriackiej sieci normalnotorowej. Tabor ten – wcześniej eksploatowany przez DB – jest kompatybilny z austriacką infrastrukturą techniczną i systemami sterowania ruchem.

Jedynym kryterium oceny ofert była cena całkowita za 17 zespołów trakcyjnych. Ze względu na brak innych dostawców, DB Fernverkehr AG była jedynym uczestnikiem postępowania.

To największe od lat zamówienie ÖBB na używany tabor piętrowy i przykład efektywnego zagospodarowania zasobów w obiegu wtórnym. Zakup wzmacnia również współpracę austriacko-niemiecką w zakresie optymalizacji floty i infrastruktury kolejowej. Przewoźnik deklaruje pełne wdrożenie pojazdów w ramach modernizowanych linii regionalnych, zgodnie z harmonogramem do końca 2026 roku.

Komentarze