O KDP i pomocy Ukrainie na spotkaniu wiceministrów ds. transportu Polski i Czech
Kolejowe korytarze humanitarne dla uchodźców z Ukrainy, budowa kolei dużej prędkości (KDP) oraz rozwój żeglugi śródlądowej były głównymi tematami rozmów wiceministrów infrastruktury Polski, Andrzeja Bittela, Marcina Horały i Marka Gróbarczyka z wiceministrami transportu Czech, Janem Sechterem i Václavem Bernardem.
Spotkanie w Warszawie odbyło się 30 marca 2022 r.
Pomoc uchodźcom
Rozmowy na tematy bieżące skoncentrowane były na pomocy udzielanej przez sektor transportu obu państw uchodźcom z Ukrainy.
– Od początku wojny na Ukrainie do Polski przybyło już prawie 2,5 mln osób uciekających przed wojną. Konsekwentnie realizowane są działania pomocowe oraz wprowadzane ułatwienia w transporcie, m.in. dotyczące nieodpłatnych przejazdów koleją dla obywateli Ukrainy. Szczególnie teraz istotne jest, by działać wspólnie, na zasadach solidarności naszych narodów i koordynować szeroko zakrojoną pomoc. Jeszcze raz dziękujemy stronie czeskiej za wsparcie w organizowaniu przewozów kolejowych, w tym w szczególności organizacji korytarzy humanitarnych – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Obecnie obywatele Ukrainy po przekroczeniu granicy polskiej mogą nieodpłatnie korzystać z przejazdów w 2. klasie pociągów kategorii ekonomicznych TLK i IC. Od wybuchu wojny do 29 marca 2022 r. z miejscowości przy granicy z Ukrainą odprawiono w sumie ponad 1865 pociągów, zarówno specjalnych, jak i stałego kursowania. Rządy Polski i Czech działają wspólnie od pierwszego dnia konfliktu zbrojnego, niezwłocznie odpowiedziały na potrzeby uchodźców wojennych i natychmiast uzgodniły zapewnienie nieodpłatnie dodatkowej ilości taboru kolejowego przewoźników czeskich na terytorium Polski.
Kolej dużych prędkości
Projekt budowy szybkiego połączenia kolejowego pomiędzy Warszawą a Budapesztem, łączącego państwa Grupy Wyszehradzkiej (V4) – Polskę, Węgry, Czechy i Słowację jest inicjatywą zaproponowaną w 2018 r. Wpisuje się również w zwiększenie spójności z europejską siecią transportową poprzez budowę połączeń transgranicznych.
Obecnie trwają analizy określenia możliwych punktów przecięcia granicy PL-CZ na odcinku Katowice – Ostrawa.
– Kolej dużej prędkości w państwach Grupy Wyszehradzkiej powinna być spójna z systemami transportowymi państw zaangażowanych w projekt. Zapewni zrównoważony i synergiczny rozwój wszystkich gałęzi transportu ze szczególnym naciskiem na ich intermodalność. To niewątpliwie przedsięwzięcie, które może zmienić mapę transportową Unii Europejskiej na korzyść naszego regionu – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Podmiotem odpowiedzialnym za rozbudowę polskiej sieci kolejowej o nowe elementy KDP w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego jest spółka CPK.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze