Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

NS zamawia 36 nowych pociągów FLIRT od Stadlera. Zostaną wyprodukowane w Polsce

inforail
19.11.2025 10:30
0 Komentarzy

Holenderski przewoźnik kolejowy Nederlandse Spoorwegen (NS) podpisał z firmą Stadler wieloletnią umowę ramową na dostawę 36 nowych pociągów FLIRT przeznaczonych do obsługi połączeń regionalnych.

Nowy tabor ma zwiększyć przepustowość oraz komfort podróżnych w dynamicznie rozwijającej się sieci kolejowej w Holandii. Co ważne – wszystkie pojazdy zostaną wyprodukowane w Polsce, w zakładach Stadlera w Siedlcach. Pierwsze składy wyjadą na trasy w 2030 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla przewozów pasażerskich w Holandii ma przynieść zakup 36 nowych pociągów FLIRT przez NS?
  2. W jaki sposób modułowa konstrukcja pociągów FLIRT wpływa na ich uniwersalność w ruchu regionalnym i międzyregionalnym?
  3. Dlaczego produkcja nowych jednostek FLIRT w zakładach Stadlera w Siedlcach jest istotna dla polskiego sektora kolejowego?

36 nowych pociągów dla rosnącego rynku kolejowego

Zamówienie obejmuje 18 czteroczłonowych i 18 sześcioczłonowych jednostek FLIRT. Przewoźnik planuje dzięki nim zwiększyć możliwości przewozowe i przygotować się na dalszy wzrost liczby pasażerów w kolejnych latach. Umowa jest kolejnym etapem wieloletniej współpracy NS i Stadlera.

Umowa ma pociągi dla HS. Powstaną w Polsce
Umowa ma pociągi dla HS. Powstaną w Polsce/foto: Stadler

Potrzebujemy niezawodnych i nowoczesnych pociągów

Prezes NS Wouter Koolmees podkreślił, że nowe pociągi mają kluczowe znaczenie dla przyszłości transportu publicznego w Holandii:
„Cieszymy się, że możemy kontynuować współpracę ze Stadlerem i wprowadzić nowe pociągi typu sprinter. Ważne jest dla nas, aby były to pojazdy niezawodne, nowoczesne i dopasowane do różnych tras. Dzięki temu jesteśmy dobrze przygotowani na przyszłość i zmieniające się potrzeby pasażerów.”

Umowa ma pociągi dla HS. Powstaną w Polsce
Umowa ma pociągi dla HS. Powstaną w Polsce/foto: Stadler

FLIRT: modułowy, wszechstronny i komfortowy

Stadler podkreśla, że nowa generacja FLIRT dla NS to pojazdy o dużej elastyczności i wysokim standardzie. Jak wyjaśnia Ansgar Brockmeyer, szef marketingu i sprzedaży w Stadlerze:
„NS poszukiwały nowoczesnego pojazdu, który sprawdzi się w ruchu lokalnym, ale może być również wykorzystywany jako pociąg międzyregionalny. Modułowy koncept FLIRT idealnie spełnia te założenia.”

Pociągi zostały zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów:

  • jasne, przestronne wnętrza,
  • dużo miejsca na bagaż, wózki dziecięce i rowery,
  • przejrzysty układ z dobrą widocznością,
  • wyznaczone strefy dla osób o ograniczonej mobilności,
  • nowoczesny system informacji pasażerskiej,
  • oświetlenie automatycznie dostosowujące barwę i intensywność światła do warunków na zewnątrz, pory dnia i pory roku.

To kolejny krok w rozwoju popularnej rodziny FLIRT – Stadler sprzedał już ponad 3 tys. tych jednostek w 24 krajach, z czego 134 jeżdżą obecnie w Holandii.

Produkcja w Polsce, projektowanie w Czechach

Nowa flota dla NS powstanie częściowo w Czechach i Polsce:

  • projektowanie – zakład Stadlera w Pradze,
  • produkcja – fabryka Stadlera w Siedlcach.

To wyróżnienie dla polskiego zakładu, który od lat jest jednym z kluczowych centrów produkcyjnych Stadlera w Europie.

Nowe pociągi na torach od 2030 roku

Według planów, pierwsze jednostki FLIRT trafią na holenderskie tory w 2030 roku. Dzięki nowej flocie NS znacznie zwiększy przepustowość swojej sieci i podniesie standard podróży milionów pasażerów.

Komentarze